Főoldal Játékok PlayStation Még több PlayStation-exkluzív játék várható
PlayStation

Még több PlayStation-exkluzív játék várható

A PlayStation vezetője beszélt a Sony terveiről és arról is, hogy mennyire jó üzlet volt felvásárolniuk a Bungie-t.

457
PlayStation Studios

A hét elején nagy mennyiségű bizalmas anyag került ki a világhálóra, miután a Microsoft rosszul továbbította dokumentumait az amerikai versenyhivatalnak (FTC). A Microsoft korábban perben állt az FTC-vel, miután blokkolták az Activision Blizzard felvásárlását. A titkosított dokumentumokból kiderültek a Microsoft tervei az új Xboxokra, a Bethesda be nem jelentett játékai és számos bizalmas levelezés egészen az Xbox vezérigazgatója, Phil Spencertől is.

A dokumentumok azonban nem csak az Xboxról, hanem a konkurenciáról is kiszivárogtattak bizalmas információk. Az internetes fórumokban felbukkant egyik anyagban található egy 2022 februárjában készült kérdezz-felelek beszélgetés egy piaci elemző és Jim Ryan, a Sony Interactive Entertainment vezérigazgatója és a PlayStation vezetője között. A beszélgetés akkor jött létre, miután a Microsoft bejelentette nyilvánosan is az Activision Blizzard felvásárlását. Korábban már részleteket láthattunk ebből, azonban most teljes egészében nyilvános lett.

Ekkoriban jelentette be a Sony, hogy az eddigi történetközpontú nagy költségvetésű és sikeres egyjátékos franchise-zaikra alapozva 10 új élő szolgáltatásos (live service) online multiplayer játékot fognak kiadni PlayStationre. A céljuk az, hogy az elkövetkezendő négy évben (2026-ig) ezekkel a játékokkal megduplázzák a PlayStationből származó bevételeket. Azt már tudjuk, hogy készül a multiplayer The Last of Us: Factions és valamilyen hasonló Horizon játék is, a többi projektről viszont nincs hírünk egyelőre. Ryan elmondta, hogy nagyon erős a belső fejlesztésű PlayStation játékok portfóliója, hiszen az olyan játékok, mint a Gran Turismo, az Uncharted, a The Last of Us, a God of War, a Horizon vagy a Marvel’s Spider-Man részei több millió példányban keltek el. Szerinte ezek a jól ismert IP-k (szellemi termékek) képesek utat találni az elő szolgáltatásos, online multiplayer modellbe is. A vezérigazgató viszont tisztában van azzal, hogy az új élő szolgáltatási játékok közül nem mind lesz sikeres és mellette továbbra is készítenek a tőlük megszokott minőségben egyjátékos címeket is.

Továbbra is első személyű játékokat fogunk készíteni, ahogy mindig is tettük, és arra számítunk, hogy ezek valamivel nagyobb eladásokat és nyereségességet fognak elérni, ami tükrözi a PS5 nagyszámú kiépült játékosbázisába vetett bizalmunkat, valamint azt a tényt, hogy ezek a játékok eljutnak majd a PC-re is. Úgy gondoljuk tehát, hogy az ezekből a játékokból származó torta növekedni fog, de ez a növekedés inkrementális jellegű lesz. Úgy gondoljuk, hogy az élő szolgáltatási játékok erre az alapra fognak építeni, és egy másik szintre emelnek minket.

Jim Ryan

A Sony éppen emiatt vásárolta fel a Destiny-játékokat gyártó Bungie stúdióját, annak közel 1000 alkalmazottjával. A Bungie azóta mintegy felügyeli a PlayStation belső fejlesztésű új élő szolgáltatásos projektjeit. Ryan elmondta, hogy a PlayStation többi csapatánál nincs akkora tapasztalat és szakértelem az élő szolgáltatásos játékok terén, mint a Bungienak, ezért sokat tanulhatnak tőlük. Azt is elmondta, hogy terveznek további felvásárlásokat, szeretnének terjeszkedni a mobilpiacon is. Ryan arról is beszélt, hogy számukra a Bungie 3,6 milliárd dolláros felvásárlása sokkal nagyobb értéket képez, mintha 69 milliárdért megvették volna az Activisiont.
Arra is felkészültek, ha a Microsoft még agresszívebb lenne a piaci térnyerésben. Ryan a következőket felelte erre:

Azt fogjuk tenni, amit most is teszünk, azaz kevésbé függünk a harmadik féltől származó játékoktól és a jogdíjaktól, és több belső fejlesztésű játékot készítünk. Ha megduplázzuk a saját fejlesztésű játékok részesedését, amelyek jövedelmezőbbek, mint a harmadik fél jogdíja, az csökkenteni fogja az ő játékaiktól való függőségünket. Ez a legnagyobb dolog, és ez az egyik fő oka annak, hogy miért kezdtünk bele a felvásárlásokba. Szeretném kiemelni, hogy meglévő stúdióinkat is fejlesztjük, növeljük a képességeiket és a különböző területeken – többek között az élő szolgáltatások terén – való kibocsátási képességüket. Úgy érezzük, hogy ez a rész sokkal több figyelmet érdemel, mint amennyit jelenleg kap. A nagy fúziók és felvásárlások kerülnek a címlapokra, de sok minden történik, és a stúdiók sikeres organikus fejlesztése okos dolog.

Jim Ryan

A Sony tehát eltökélt abban, hogy olyan belső fejlesztésű élő szolgáltatásos játékokat adjon ki, amelyek felvehetik a versenyt a többi játékkiadó olyan sikercímeivel, mint pl.: a Fortnite, a Call of Duty, a GTA vagy a FIFA (most már EA Sports FC). Ezeket ugyan nem a Sony gyártja, viszont sokat hozzátettek a PlayStation sikeréhez, nem rég ugyanis kiderült, hogy 1 millió játékos csak az aktuális Call of Duty-ért vásárol PlayStation konzolt és egyedül azzal a játékkal játszik rajta. A Sony ugyan komoly bevételekre tesz szert, ám a nagyját az adott játék kiadója teszi zsebre, így érthető, ha ők is szeretnének ebből részesedni. A PlayStation összbevételének csupán 15%-át teszik ki a belső fejlesztésű játékok, a többit a harmadik felek játékainak eladása generálja. A saját fejlesztésű élő szolgáltatásos játékaikat így érthető módon a már sikeres eddigi PlayStation-exkluzív franchise-zokra, a nagy számban eladott konzolra és a márkához hű játékosbázisra alapozzák.

A beszélgetés további részében szóba került az Xbox Gamepass szolgáltatás is, amelyre Ryan azt mondta, hogy a többi játékkiadók megnyilvánulásai alapján nem szeretik, mert értékcsökkentő. Szó esett a PlayStation metaverzumjáról, amelynek fontos pillére a PS VR2 eszköz és az ahhoz érkező VR játékok. A gyerekek között most nagyon népszerű Roblox platformja azért nincs még a Sony tulajdonában, mert más a hozzáállásuk a gyerekek munkáját felhasználó és kiárusító megoldásokkal. Továbbá azt is elmondta, hogy figyelemmel kísérik a Netflix törekvéseit a videójátékok felé.

PlayStation 5
Szerző
Faragó Dániel

Gamer, videójátékos újságíró és Star Wars rajongó. Akkor került kapcsolatba a játékokkal, amikor először a kezébe adták a Rogue Squadront és a Tomb Raidert. 2019-ben kezdett el videójátékokról írni a Ziro.hu oldalán, majd ezt kibővítve folytatta a Rebo.hu felelős szerkesztőjeként.

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

Days Gone
PlayStation

Kiderült, hogy miért nem kaphat folytatást a Days Gone

A Sony sosem rajongott igazán a zombis játékért.

Stellar Blade
PlayStation

Várakozáson felül teljesített a Stellar Blade, tervben van a PC-s változat

A Shift Up új PS5 exkluzív játéka hangos siker lett, folytatások is...