Idén már lassan négy éve, hogy a Sony és a Naughty Dog kiadták a The Last of Us Part II játékot PlayStation 4-re. A nagy sikerű első rész folytatása több szempontból is emelte a tétet. Ellie és Joel emberi története után a második rész már Ellie és Abby karakterére fókuszált. A Naughty Dog sokkal merészebb, bevállalósabb játékot készített el. Már az első előzetes is megosztó lett, amelyet csak tovább tetéztek a játék megjelenése előtt kiszivárgott anyagok. A The Last of Us Part II körül kisebb botrány alakult ki, amely toxikus játékosbázistól, a Naughty Dog vezetőinek erős nyilatkozatairól és a fejlesztőknek elküldött halálos fenyegetésekig terjedt.
Elég felfokozott hangulatban jelent meg a szoftver, azonban jobbára feleslegesen, mert a megjelenés előtt leszűrt kritikák a végterméket tekintve alaptalanok voltak. A The Last of Us Part II egy nagyszerű PlayStation-exkluzív játék lett, szinte minden szinten továbbfejlesztette, bővítette az első részt. És képes volt olyan üzeneteket is megfogalmazni, amelyeket nem nagyon vállalnak fel manapság AAA videójátékok, de még filmek sem nagyon. A játékot a szakma elismerte, hiszen megannyi díj mellett ez lett a 2020-as év játéka a The Game Awardson. Az akkori tesztünkben mi is nagyon jónak értékeltük itt a portálon.
A második rész rengeteget fejlődött technikailag az első részhez képest, ám igazi ereje az aprólékosan kidolgozott karakterekben, világban és a történetben rejlett mindig is. A felszínen ez egy fertőzött zombikkal elárasztott posztapokaliptikus túlélő horror, akciójáték. Azonban a felszín alatt nagyon mély emberi és társadalmi kérdéseket boncolgatott mindig is. Míg az első rész a szülő, gyermek viszonyról mesélt és a gyermek elvesztésének a feldolgozásáról meséltek egy szívhez szóló történetet, addig a második rész már sokkal messzebbi vizekre evezett. A második rész már a bosszúról és az erőszakról szólt, annak a lelki, pszichológiai és morális kérdéseit is a játékos elé tárta. Mindezt úgy, hogy olyan módon vonta bele a játékost a bosszúhadjáratban, hogy végül őt is bemocskolja. Neil Druckmann kreatív rendező és a Naughty Dog új vezetője szerint az Izraelben eltöltött gyerekkori tapasztalatai ihlették a játékot. Az ott átélt mindennapos erőszak, a szemet szemért elv és az örökös konfliktusokat mind beleszőtték a narratívába. Ilyen módon a The Last of Us Part II egyetemes tanulságokat igyekezett átadni a játékosnak. Elnézve a napjainkban dúló háborúkat a világban a játék üzenete még talán aktuálisabb is, mint mikor megjelent.
A The Last of Us megjárta azt az utat az évek alatt, amely után joggal van azon a helyen, ahová feltették. A PlayStation megkerülhetetlen címe és sikerjátéka és már a szélesebb közönség is megismerhette a történetét, hiszen egy sorozat adaptációt is kapott az HBO-n. A Naughty Dog azonban a Part II óta nem adott ki új játékot. Hivatalosan eddig egy multiplayer The Last of Us: Factions néven emlegetett projekten dolgoztak, ám azt végül hivatalosan is törölték 2023. december 14-én, még a megjelenés előtt. Ezenkívül csak annyit tudni, hogy valamilyen új egyjátékos címen dolgoznak, amely nem kapcsolódik a korábbi címeikhez. Eközben pedig már szállingóztak azok a pletykák, hogy készül a Part III vagy felújítják PS5-re a Part II-t. Végül az utóbbi igaznak bizonyult, hiszen tavaly novemberben erősítették meg, hogy érkezik a The Last of Us Part II Remastered PS5 konzolra. Várható volt, hiszen a Part I is először egy remastered kiadást kapott PS4-re, majd később egy remaket PS5-re. Azonban míg az első rész közel hét év után kapott remastered kiadást, addig a Part II csupán három év után kapott ráncfelvarrást, amely némileg megkérdőjelezte ennek a létjogosultságát. Többen azt fontolgatták, hogy a Sony egy next-gen patchet akar eladni. A Sony azonban már a bejelentéskor közölte, hogy számos extrát kap majd a PS5 változat és olcsóbban fogják árulni majd. A The Last of Us Part II Remastered január 19-én érkezik PS5-re, én már hetekkel korábban kipróbálhattam. Lássuk milyen lett.
Miben változott a Remastered grafikája?
Egy ráncfelvarrt, remastered kiadás esetében nem fogunk részletesen belemenni a játék történetébe és a játékmenetbe, hiszen azt már leteszteltük korábban. Most csak fókuszáljunk az újdonságokra. A The Last of Us Part II már a PS4 életének végén jelent meg, hiszen a játék után alig fél évvel érkezett a PS5 előtt. A játék már 2020-ban is nagyon szépen nézett ki a PS4-en, a Naughty Dog nagyfelbontású textúrákkal, fényekkel és fényvisszaverődésekkel dolgozott már akkor. Azonban, hogy mindez zökkenőmentesen fusson a játék 30 fps-el futott és még így is feszegették a PS4 vagy PS4 Pro hardver erőforrásait. Next-gen frissítés hiányában ez eddig PS5-ön sem volt sokkal jobb.
A Remastered változattal mindez sokkal jobb lett. A játék sokkal jobban kihasználja a PS5 megnövekedett hardverkapacitását. Két grafikai beállítás közül választhatunk. A Fidelity mód natív 4K felbontást kapott, amely egyértelműen a legszebb látványt nyújtja egy 4K TV-n vagy monitoron. A másik, a Performance mód, amely 1440p-s felbontásról skáláz fel 4K-ra, de stabilabb 60 fps képfrissítést nyújt. A VRR segítségével viszont még tovább növelhető a képfrissítés száma. A Naughty Dog pedig tovább növelte a textúrák felbontását és a fény-árnyék effekteket mélységét is. Ray tracing viszont továbbra sem került bele, ahogy a Part I PS5 vagy PC változatában sem volt. Úgy tűnik a Sony újabban nem erőlteti sem a Ray tracing, sem a 4K 60 fps meglétét játékaiban, mert nem mindig kapunk jól optimalizált szoftvert ilyen beállításokkal a konzolon. Talán majd a PS5 Pro-nál. Azonban így is figyelemre méltó az, ahogyan ez a játék kinéz PS5-ön, hiszen közel fotorealisztikus grafikát kapunk, Ray tracing ide vagy oda.
Ugyancsak kiemelendő, hogy a játék immáron teljes DualSense támogatást kapott. A PS5 kontrollere egészen apró dolgokra is reagál, még immerzívebb élménnyé téve a játékot. Szintén figyelemreméltó, hogy mennyire sokat javítottak a töltési időn. A PS5 nagyon gyors NVMe SSD-jén szinte másodpercek alatt betölt a játék, töltőképernyőt nem is nagyon látunk. Ráadásul azt is sikerült jól megoldani, hogy a játékot elindítva azonnal ott tudjuk folytatni, ahol abbahagytuk és még a főmenübe sem kell belépnünk. Hiába, de ilyenekre tényleg csak a PlayStation belső fejlesztői képesek. A Naughty Dog pedig ismét kiemelt figyelmet szentelt az akadálymentesítésre, így siketek, színvakok és hasonló problémákkal küszködőknek is elérhetők könnyítések.
Milyen új tartalmak kerültek a játékba?
A grafikai változáson túl számos új tartalmat rakott a játékba a Naughty Dog, amelyektől már önmagában több a szoftver, mint a PS4-es változat. Először is kaptunk három új pályát, amelyeket kivágtak a végleges játékból. Ezek olyanok, mint az előzetesben látott buli Jacksonban, a seattle-i csatornák vagy egy vaddisznóvadászat. Ezeket a főmenüből tudjuk külön elindítani, tehát nem kerültek bele a kampányba. Mindegyik korai, alfa előtti változat, tehát nagyon félkész állapotban vannak, hiányoznak animációk, hangok, szinkronok sok esetben. Azonban mindegyik tartalmazza a fejlesztők kommentárjait, amelyekből nagyon érdekes infókat kaphatunk meg a játék születéséről, hogy mi volt a tervük az adott pályával, miért nem került bele a végső változatba.
Ugyancsak érdekes extra, hogy újfajta játékmódokat is kaptunk. Talán a leghangulatosabb a Guitar Free Play. Itt külön gitározhatunk kedvünkre és váltogathatjuk a környezetet, hangokat. De ugyanúgy testreszabhatjuk a gitárunkat és a karakter is, így Joel, Ellie és a The Last of Us játékok és sorozat zeneszerzője, Gustavo Santaolalla bőrébe bújva pengethetjük a húrokat. Szintén új játékmódként került bele a Speedrun és a Permadeath. Ezek már a Part I remakeben is megtalálhatók voltak. Mindkettő lényege, hogy még nehezebbé tegyük a játékot. A Speedrun esetében mi magunk állíthatjuk be azt az időkeretet, amely alatt teljesíteni szeretnénk a kampányt, a Permadeath módban pedig csak egyszer halhatunk meg, utána újra kell kezdeni az egész játékot. A Speedrun azonban, csak akkor állítható be, ha egyszer végigvittük a játékot.
A legtartalmasabb új mód viszont egyértelműen a No Return lett, amely gyakorlatilag egy külön játékként is felfogható. Ez egy roguelike túlélős mód, amelyben az ellenségek hullámaival kell megküzdenünk. Mi magunk állíthatjuk be, hogy milyen karakterrel szeretnénk játszani benne, így Ellie és Abby mellett olyanokkal is harcba szállhatunk, mint Dina, Jesse, Lev, Tommy vagy Joel. A mód lényege, hogy minden legyőzött hullám után újak jönnek, amelyek véletlenszerűen váltakoznak, így nagyon fontos, hogy mindig felkészültek és óvatosak legyünk. A mód harcrendszere ugyanolyan, mint az alapjátékban, viszont a kraftolást kicsit tovább gondolták itt. Ahogy haladunk előre egyre jobban tudjuk fejleszteni karakterünket, de egyre erősebb ellenfeleket is kapunk. Két hullám között egy lootbox ládát kapunk, amely sok nyersanyagot tartalmaz. A karakter mellett a nehézséget és a játékfeltételeket is mi magunk állathatjuk be. Érdekes, hogy újabban mennyire felfedezték ezt a rég elfeledett roguelike műfajt a PlayStationön. Először a PS5 exkluzív Returnal játék jelent meg ebben a műfajban, majd tavaly év végén a God of War Ragnarök is kapott egy ingyenes DLC-t Valhalla címen, amely szintén egy roguelike tartalom lett. A sort most a The Last of Us Part II Remastered folytatta a No Return móddal.
Ezenfelül azt is megerősítették egy előzetessel, hogy Grounded II: Making The Last of Us Part II címen egy dokumentumfilm is érkezik a játékhoz. Ebben bepillanthatunk a Naughty Dog kulisszái mögé, amelyben a fejlesztők és a színészek mesélnek arról, hogyan született meg a játék, milyen kihívásokkal szembesültek kezdve a szivárgástól a koronavírus járványig. A csapat remélhetőleg őszintén beszél majd a játék keletkezéséről, amely közel sem volt zökkenőmentes. A dokumentumfilm a január 19-ei megjelenés után lesz megtekinthető.
Itt érdemes megjegyezni, hogy sokan kritizálták a Sonyt azért, mert alig változott a Remastered az alapjátékhoz képest és valójában itt csak egy next-gen patchről van szó külön csomagolva. Ezek a kritikák önmagukban sem állják meg a helyüket. A grafikai feljavításon, natív 4K felbontáson és a PS5 optimalizáláson túl számos extrát kapott ez a kiadás, ahogy fentebb is taglaltuk. A Sony ráadásul mindezt ezt áron alul adja. Akik már megvették PS4-re, azok csupán 10 dollárért (kb. 3500 Ft) megkaphatják a Remastered kiadást PS5-re, akiknek pedig korábban kimaradt, azok 49 euróért (kb. 16 ezer Ft) megvehetik. Ez egy fair ajánlat a kiadó részéről.
VERDIKT
Egy tartalmas feljavított kiadást kapott a The Last of Us Part II. A Naughty Dog igyekezett a lehető legjobban optimalizálni a 2020-as szoftvert és kihasználni a PS5 erőforrásait. A grafikai tuning mellett számos extra tartalmat és új játékmódokat kapott a szoftver. Azonban az eredeti változat fejlett állapotából kiindulva túlzottan nem változtattak a grafikán, inkább jól optimalizálták a szoftvert PS5-re. Az új verzió így inkább érződik egy jól összerakott Definitive kiadásnak, mintsem valódi Remasterednek. Azoknak mindenképp megéri, akik most először fognának hozzá és PS5 tulajdonosok, de azoknak is jó választás lehet, akik PS4-en már végigvitték, hiszen nagyon olcsón megkapják a Remastered változatot is. Pláne úgy, hogy hamarosan az HBO is folytatja a The Last of Us második évadában Ellie és Abby kalandját.
Szólj hozzá!