Kevés olyan meghatározó és klasszikus videójáték van, mint a Tomb Raider. A brit régésznő, Lara Croft kalandja idén már huszonnyolc éve, hogy elindult. Az első játék még 1996-ban jelent meg PC-re, PlayStation 1-re és Sega Saturn konzolokra. Egy igazi úttörő és zsánerdefiniáló cím volt, egészen új távlatokat nyitott a 3D-s, külső nézetes akciójátékok világában és alapjaiban határozta meg a későbbi hasonló címeket is. A Tomb Raider számos folytatást, rebootot és újragondolást élt meg az évtizedek során. Lara Croft karaktere azonban változatlan maradt. Az első három játékot viszont most végre felújított, modernizált kiadásban próbálhatjuk ki mai hardvereken.
Az örök sírrabló
A közel három évtized alatt tetemes mennyiségű Tomb Raider-játék jelent meg. A játékokat igazából három nagyobb korszakba lehet csoportosítani. Az első az úgynevezett klasszikus játékok, amelyeket a brit Core Design csapata készített 1996 és 2003 között. Ezek elsősorban PC-re és PS1-re konzolra készültek, mint a teszt főtémáját adó Tomb Raider, Tomb Raider II és Tomb Raider III. Ezeket követte a Tomb Raider: The Last Revelation és Tomb Raider: Chronicles, amely az utolsó cím volt a PlayStation 1 konzolon. A már PS2 és Xbox konzolokra gyártott Tomb Raider: Angel of Darkness volt a Core Design utolsó játéka. Ez a cím jelentősen megváltoztatta az addig jól működött kincskeresős, felfedezős narratívát, az irányítást és a helyszíneket. Emiatt hatalmas bukásnak bizonyult, amely maga alá temette a Core Design stúdióját is.
A kiadó Eidos Interactive ezután a Crystal Dynamics csapatát bízta meg a következő játékkal. A csapat jelentősen átdolgozta az eddigi játékot és egyúttal rebootolták is a szériát. Így született meg a Tomb Raider: Legend, amely 2006-ban érkezett PC-re, PS2-re és Xbox-ra. Visszatért a jól megszokott felfedezés és kincskeresés egzotikus helyeken, Lara számos új fegyvert és felszerelést kapott és a mozgása, irányítása is egészen új lett, haladva a korszak videójátékos trendjeivel. Két további cím követte ezt, a 2007-es Tomb Raider: Anniversary (az első játék remakeje) és a 2008-as Tomb Raider: Underworld. A három játék története egybe függő volt, így együtt alkották az úgynevezett Legend-trilógiát.
Ezt követően a kiadó és jogtulajdonos Eidos megszűnt és a Crystal Dynamics csapatát felvásárolta a japán Square Enix, egyúttal a Tomb Raider franchise-t is. A japán játékgyártó alatt ismét reboolták a szériát. A Crystal csapata egy túlélő horrort szeretett volna, de ez végül horror nélkül érkezett 2013-ban csak simán Tomb Raider címen. Ez már a PS3, Xbox 360 éra végén volt. Egy teljesen új fajta Tomb Raider, a fiatal, tinédzser korú Larával. A játék stílusban sokat merített az Uncharted szériából, kevésbé érződött sírrablós kalandnak, inkább volt egy túlélős akciójáték. A Square Enix ennek két folytatást szentelt, a 2015-ös Rise of the Tomb Raider és a 2018-as Shadow of the Tomb Raider képében. Ezekben már sokkal hangsúlyosabb lett a sírrablás, felfedezés, némi RPG elemek és lopakodás is került bele. Azóta sem készült teljesértékű újabb Tomb Raider, csak kisebb mobilos címek. A széria az évtizedek során igazi médiafranchise lett, hiszen a játékok mellett könyvek, képregények és filmek is készültek. Az első kettő még a 2000-es évek elején Angelina Jolie-val, a legutóbbi pedig 2018-ban Alicia Vikanderrel a főszerepben. Utóbbi a 2013-as játék filmes adaptációja volt, terveztek neki egy folytatást, de sosem készült el.
Időközben a franchise ismét gazdát cserélt, hiszen 2022-ben a Square Enix eladta nyugati stúdióit a svéd Embracer csoport médiaholdingnak, így a Crystal Dynamics és a Tomb Raider is hozzájuk került. Azóta bejelentették, hogy az Amazon közreműködésével a Crystal Dynamics már dolgozik a következő nagy játékon és filmes, sorozatos projekten is. Azonban míg erre várunk az Embracerhez tartozó Saber Interactive egyik tehetséges stúdiója, az Aspyr Media elkészítette az első három játék remastered verzióját mai konzolokra. Így született meg a Tomb Raider I-III Remastered, amely február 13-án jelent meg PC-re, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S és Nintendo Switch konzolokra. Lássuk, hogy milyen lett a klasszikus három játék ráncfelvarrása.
Miben változott meg a Remastered kiadás?
A teszt a PlayStation 5 változaton zajlott. A játékot elindítva rögvest egy figyelmeztető szöveg fogad minket, amely közli, hogy a játékban ábrázolt etnikumok nem felelnek meg a valóságnak és sértőek lehetnek egyes népcsoportokra nézve. Ez jelzi azt, hogy a játékban egyes bennszülött törzsek ábrázolása mára idejét múlt, meghaladta a korszellem. Ha ezen a sokkon túljutottunk egyből az első rész főmenüjében találjuk magunkat. Nem kapott közös főmenüt a háromjáték, de egy gombnyomással tudunk váltogatni köztük és kedvünkre elindítani bármelyiket. Ami szembetűnő, hogy bár az ismerős menü fogad minket, a háttérképen már Lara új fajta külsőjével találkozhatunk. És már a zenét hallva visszarepülhetünk a gyerekkorunkba.
A történetről csak röviden azoknak, akik esetleg most találkoznak először a klasszikus Tomb Raider-trilógiával. Az első részben Lara Croft az ősi ereklye, a Scion után kutat Perun, Görögörszágon és Egyiptomon keresztül. Az ereklyéről kiderül, hogy az elveszett Atlantiszhoz vezet. A második részben a legendás kínai császár, Xian mágikus tőrét keresi a régésznő, amely egy sárkány szívéből származik. A tőrt egy Marco Bartoli nevű férfi és szektája is keresi. A kutatást Olaszországon, az óceán fenekére süllyedt hajón át Tibetig tart, egészen a Kínai nagy falig. A harmadik részben egy ősi meteoritból származó, úgynevezett Infada követeket kell felkutatnunk. Lara ezekért átutazza Indiát, a nevadai sivatagot, a Csendes-óceáni szigeteket és London városát, mígnem elérkezik az Antarktiszra, ahol a meteorit található.
A játékoknak sosem volt acélos története, vagy túl komplex karakterei. Tipikus kincskeresős kalandtörténetek ezek, amelyekben egy-egy kisebb vagy nagyobb ereklye után kutatunk beutazva a világot, amolyan Indiana Jones módra. A lényeg mindig is a változatos pályákon, feladványokon volt. A játékmenet nem változott meg különösebben, ez továbbra is ugyanaz a szoftver, mint a 90-es években. Ami viszont nagyon is új lett az a grafika. Bevallom őszintén az én emlékeimben egy sokkal szebb játék képe élt. Azonban mikor megláttam az új változatot akkor nagyon is látszott, hogy azért efölött jócskán eljárt az idő. A játékban lehetőségünk van egy gombnyomással váltogatni az eredeti és az új grafika között. A különbség elképesztő. Főleg az első részben szinte minden textúra pixeles, Lara is szabadszemmel megszámolható poligonokból állt.
A Remastered grafikájába láthatóan komolyan belenyúltak. A textúrák magasabb felbontást kaptak, sokkal élesebbek lettek, szebben eldolgozták az éleket. De itt még nem álltak meg az Aspyr fejlesztői, számos effektet is beletettek a játékba, új fény-árnyékokat kapott, ami hol jól, hol kevésbé jól látszik a játékban. Komolyabban hozzányúltak az élővilághoz. Szebb és kidolgozottabb növényzetet kapott a szoftver, néhol még kicsi rovarokat is láthatunk, sokkal élettel telibb minden, főleg az erdős, dzsungeles pályákon. Ugyanígy az NPC-k és ellenségek textúráját és animációit is modernizálták. De, ami a legfontosabb és leginkább nyilvánvaló: Lara Croft teljesen új külsőt kapott. A hősnő egy részletesebb karaktert kapott, külsőre talán a Tomb Raider IV dizájnjára emlékeztet, de annál is sokkal részletesebb. Eltűntek a kocka, háromszög alakú durva élek, a mémekben is élénken élő gúla alakú mellek, a kezén látszanak az ujjak, stb. Egyszóval olyan karaktermodell, amely méltó egy Tomb Raider felújított változathoz. Az Aspyr láthatóan nagy gonddal nyúlt hozzá egy ilyen klasszikushoz. Mindezt csak tetézi, hogy a fejlesztésbe bevonták a rajongókat, moddereket is, akik az elmúlt évtizedek során ápolták a klasszikus részeket, megannyi új moddal és pályával.
Azonban nem minden felhőtlen mert ugyan nagy gonddal és odafigyeléssel készült az új kiadás, de akadnak gondok. A legnagyobb baj talán az újra gondolt irányítással van. Az eredeti játék PC-n csak billentyűzettel, egér nélkül működött, míg konzolon a PS1 kontrollerével, amelyen még nem voltak ugye analóg karok. Ilyen módon az eredeti játékban nem lehetett irányítani a kamerát, a játékban a kamera szög automatikusan változott, ha úgy tetszik ment utánunk. Megvolt a kezdetlegessége, de ebben a formában jól működött és különösen az ugrálós, platformer részeknél volt jelentősége. A Remastered viszont kapott egy új modern irányítást és billentyűkiosztást, amely támogatja a mai kontrollerek analóg karjait és a PS5 DualSense kontrollerét is. Az eredmény sajnos nem a legjobb, ugyan működik, de bizonyos részeknél inkább hátrány volt, mintsem előny. A Tomb Raider III-ban kifejezetten gondok voltak az új irányítássál. Ugye ebben a részben jött be a gugolás, kúszás, amely viszont egyáltalán nem működik jól a modern irányítással, ezeknél sajnos kénytelen voltam visszakapcsolni az eredeti, úgynevezett Tank irányítást. Ezen lenne még mit fejlődni, javítani.
A textúrák ugyan sokkal szebbek lettek, de néhol furcsán bemozdulnak, olyan mintha egy mesterséges intelligencia segítségével húzták volna fel őket. Erről nincs tudomásunk, de néhol furcsa érzetet keltenek. Az viszont elmondható, hogy optimalizálás terén jól sikerült a Remastered változat. Sokkal magasabb fps számon fut, ezt akkor érzékeljük, ha visszaváltunk az eredeti grafikára, ott azért a 30 fps sem nagyon megy még. Hiába rég volt már az a PS1. Az Aspyr fejlesztői extrákat is betettek. Lehetőségünk van Fotó móddal jól beállított képernyőképeket csinálni, ahogy játékközben váltogathatjuk Lara ruháit, napszemüveget tehetünk rá és hasonlók. Ami viszont nagyon tetszett, hogy nem csak Laránál, hanem az ellenséges NPC-k is kaptak életcsíkot. Így egy izzasztó boss harcnál végre látható lett, hogy még mennyi ólmot kell beleeresztenünk, hogy végre kifeküdjön. Azok az átvezetők, amely a játék motorjával futnak teljesen új animációkat kaptak, azonban a CGI átvezetők megmaradtak olyannak, amilyenek voltak. Tényleg igyekeztek a rajongóknak készíteni egy Remastered változatot, ez látszik a végeredményen. A Tomb Raider I-III Remastered azonban nem csak az első három játékot, hanem azok kiegészítőit is tartalmazza. Így az Unfinished Business, a Gold Mask és a The Lost Artifact kiegészítők is játszhatók bármikor. Ennyi tartalommal és több száz órányi játékidővel a Remastered változat abszolút megéri az árát. Csupán 11.290,- Forintért beszerezhető bármelyik platfomra.
VERDIKT
Igazi nosztalgikus utazás lett a Tomb Raider I-III Remastered. Az Aspyr Media csapat nagy hozzáértéssel nyúlt hozzá az első három klasszikus Tomb Raiderhez. Nagyon szép grafikai felújítást kapott, egy vitatható modernizált irányítással, amelyet a régi motorosoknak szokniuk kell még. A szoftver külsőben sokkal szebben néz ki, modernebb, azonban a játék megmaradt olyannak, amilyen eredetileg volt. Azaz ugyanolyan nehéz, hosszú, bonyolult, amely a fiatalabb játékosokat elképzelhető, hogy elriasztja. Viszont akik szeretnének egy próbát tenni Lara első kalandjaival, azoknak ez a felújított kiadás a lehető legjobb választás. Azoknak viszont, akik játszottak annak idején az eredetivel, azoknak ez maga a nagybetűs időutazás. Érdemes visszatérni a széria alapjaihoz, amíg a következő nagy játék és az új Lara Croft érkezik a Crystal Dynamics és az Amazon Games gondozásában.
Szólj hozzá!