Még nyár végén robbant ki az elmúlt idő legnagyobb jogi csatája, amikor Scarlett Johansson beperelte a Disneyt, amiért a stúdió párhuzamos terjesztéssel mutatta be a színésznő legújabb filmjét. A Fekete Özvegy című filmet egyszerre mutatták be a mozikban és a Disney+ streamingszolgáltatón, és ez nem tetszett Johansson-nak. Az ügy felforgatta Hollywoodot, de a legújabb hírek szerint véget ért a jogi csata.
A The Hollywood Reporter értesülései szerint Scarlett Johansson és a Disney megegyeztek a perben, de részleteket nem hozták nyilvánosságra. A per egy szerződésszegéssel indult, amiért a stúdió megszegte szerződésben foglaltakat, hogy a filmet online is bemutatják a mozis premierrel egyidőben. Johansson azt állította, hogy a döntés miatt több millió dollártól esett el, mivel a filmből származó bevételek alapján kapja a fizetést. A perben több mint 50 millió dolláros kártérítést követeltek, és azzal érveltek, hogy a Disney nyomást gyakorolt a Marvel Studiosra: a befektetők megnyugtatása érdekében a mozik mellett online is be kell mutatni a filmet.
Az ügy kirobbanása lavinát indított el a tengerentúlon, és még a Disney ügyvédje is PR-fogásnak nevezte az ügyet. A hírek szerint az eset hatással volt a Russo testvérek tárgyalására is, akik a Bosszúállók: Végjáték után egy új film rendezéséről tárgyaltak a stúdióval, ám a per miatt elbizonytalanodtak. Joe és Anthony Russo aggodalmukat fejezték ki leendő új filmjük megjelenésével kapcsolatban, illetve mi alapján fogják kifizetni őket. A Marvel Studios elnöke, Kevin Feige is Johansson mellett állt ki, és állítólag nagyon dühös és zavart a per miatt.
Egyfajta fordulópontnak is nevezhetjük Johansson perét, hiszen a Fekete Özvegy bemutatójáig folyamatos vita volt arról, hogy a pandémia alatt mi a jó döntés: a mozis bemutatót választani, vagy egyszerre online bemutatni a filmet. A világjárvány nemcsak az életünkre, de a filmiparra is nagy hatással volt, s kemény döntések elé állítva a stúdiókat, amire korábban nem igazán volt példa. A per nemcsak arra világított rá, hogy jelen elgondolásban a hibrid-modell nem túl nyereséges, hanem egy olyan konfrontációt kényszerített ki, ami már régről kialakulóban volt a színészek és a stúdiók között.
A Fekete Özvegy a helyzethez és a járványhoz mérten jól teljesített, világszerte mintegy 379 millió dollárt keresett vele a stúdió. A Disney szerint további 60M dollárt hozott a Disney+ Premier Access, és állítólag a stúdió ezen kijelentése dühítette fel a színésznőt, amiben a streaming bevételről dicsekedett. Gyakorlatilag ez volt a katalizátor, ami kirobbantotta a pert, amire már hónapok óta készült.
Az eset hatással volt a későbbi Marvel-filmekre is, ugyanis a Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája már csak a mozikban került bemutatásra, és 45 napos időablakkal került fel a Disney+ könyvtárába. Az Örökkévalók is bukta az online bemutatót, azt is csak a mozikban fogják elérhetővé tenni november elején. A pereskedésnek vége, s úgy tűnik, hogy az egyidejű megjelenések kudarcot vallottak, a Disney azért még odaszúrt, hogy filmjeit úgy akarja kiadni, ahogy az neki tetszik.
Szólj hozzá!