Öt éve annak, hogy 2018-ban megjelent PlayStation 4-re a Marvel’s Spider-Man. A fejlesztő Insomniac Games csapatának ez volt az első Marvel-játéka. A Sony tudta mire kéri fel őket. Akkoriban jelentek meg a félgenerációs új konzolok, így a csapat elsők között tesztelte az új PS4 Pro erősebb hardverét. Az Insomniac belső fejlesztésű grafikus motorját – amelyet a Sunset Overdrive és Ratchet & Clank játékaikhoz is használtak – továbbfejlesztették, hogy jobban kihasználják a konzol előnyeit. A szoftver így natív 4K és HDR támogatást kapott és egy hatalmas, nyitott világban lengedezhettünk New York utcáin. A játék óriási siker lett, közel 3,3 millió példány ment el belőle az első héten. A sikerhez mindenképpen sokat hozzátett a Marvel Moziverzum filmjei körüli láz, hiszen Pókember az önálló filmjei mellett a Bosszúállókban is felbukkant.
Az Insomniac és a Sony rá két évre újra kiadta a játék felújított, Remastered változatát PS5-re is. Ez tartalmazta a dlc-ket, feljebb húzták a grafikai felbontást és új effekteket, mint például ray tracing támogatást is kapott. A Remastered kiadás mellé 2020-ban érkezett egy spin-off folytatás is Marvel’s Spider-Man: Miles Morales címen, amely eredetileg egy DLC lett volna, de a Sony inkább a PS5 egyik nyitócímének tette meg. A Miles Morales több szempontból is továbbfejlesztette az első játékot, mind grafikailag, mind játékmenetben. Eközben a Sony egyre jobban nyitott a PC-s tábor felé is. Létrehoztak egy külön divíziót nemes egyszerűséggel csak PlayStation PC néven és elkezdték kiadni ide is a legjobb exkluzívjaikat. 2022-ben PC-re is megjelent mindkét Spider-Man játék, amelyeket a Nixxies Software csapata dolgozott át még szebb grafikával.
Az első rész befejezése, már felvezette a folytatást, amelyet Marvel’s Spider-Man 2 címen fedtek fel a 2021-es PlayStation Showcase keretében. A rövid előzetesből megtudtuk, hogy a játék főhőse Peter Parker és Miles Morales lesz, a gonoszok között pedig Venom várható. A játékról viszonylag nagy volt a csönd utána és csak az idei, 2023-as Showcase-n láthattunk belőle többet. Ott kiderült, hogy a Gyík és Kraven is ott lesz a gonosztevők között, illetve már a játékmenetet is megmutatták. A második részt kifejezetten a PlayStation 5 konzoljára fejlesztették és annak nagyobb erőforrásait igyekeztek minél jobban kihasználni. Már nagyon hiányzott egy jó Marvel-játék, hiszen az elmúlt három évben olyan címek érkeztek más kiadóktól, mint a Marvel’s Avengers, ami nagyot bukott és óriási csalódás volt. Vagy a Marvel’s Guardians of the Galaxy és Marvel’s Midnight Suns, amelyek mérsékelt sikert arattak. A Sony vélhetően sokat várt a Spider-Man 2-től, hiszen idén ez az egyetlen saját, belső fejlesztésű címük PS5-re. A végleges változat október 20-án jelent meg, az eredmény pedig jobb lett, mint vártuk.
Pókember(ek)
A Marvel’s Spider-Man 2 nagyjából kilenc hónappal később játszódik a Miles Morales fináléja után. Peter mentorként egyengeti Miles útját, ketten együtt veszik fel a harcot New York bűnözőivel. A játék elején a városban elszabadult Flint Marko, azaz Homokember ellen kell megküzdenie hőseinknek. A bevezető, tanuló pálya után hamar kiderül, hogy Kraven, a vadász és csapatai New York felé tartanak, azért, hogy Pókember korábbi ellenségeit levadássza, többek között így szabadul el a Gyík ismét. Azonban Kraven csak egyike a hőseinkre leselkedő veszélyek közül. Ahogy az előzetesekből is kiderült, Peter gyerekkori barátja, Harry Osborn is visszatér, aki halálos betegségéből a földönkívüli szimbionta, Venom segítségével gyógyult ki. Venom azonban Petert választja gazdatestnek és így tudtuk nélkül egy olyan ellenséget szabadítanak el, amely az egész világra fenyegetést jelent. Ennél többet említeni a történetből már erősen spoileres lenne.
Az Insomniac ügyesen szőtte tovább az előző két játék történetét. Szinte majdnem az összes megkezdett történetszál valamilyen módon folytatódik itt. Az első rész The City That Never Sleeps DLC-i is fontosak itt, ezek is kaptak pár mellékküldetést. A kampánynak megvannak a lent és fent pontjai, mégis sikerült egy feszes sztorit összerakni, én nem éreztem, hogy most leülne és húznák az időt. Nagyjából 20-25 óra alatt végigvihető a történet, ennél többet már csak a gyűjtögetéssel, újrajátszással tudunk még eltölteni a játékban. A Sony azzal promózta a játékot, hogy itt a két Pókember egyenlő fél lesz, ám a történet igazi főszereplője továbbra is Peter Parker. Ugyan Miles szintén nagyon hangsúlyos szerepet kapott, de többször is háttérbe szorult és a saját története is nagyon mellékküldetésnek érződött, annak ellenére, hogy a saját játékában egy remek sztorit kapott három éve. Ugyanez igaz a főgonoszokra.
A játék úgy csinál mintha Kraven lenne itt a nagy főgonosz, azonban a történet kétharmadánál Venom kerül előtérbe és ő válik a játék valódi főgonoszává. Nagy hangsúlyt kapott a hősök lelki világa, azon belül is a múlt bűneinek, fájdalmainak feldolgozása. Mind Peter, mind Miles kénytelenek szembenézni múltjuk sötét eseményeivel, amelyben nagyon sok utalást kapunk az előző részekre. A színészi munka remek, kiemelendő a Venomot szinkronizáló Tony Todd, akinek valami egészen hátborzongató hangja van. A játék természetesen komolyabban merít a képregényekből, viszont ugyancsak vannak utalások Sam Raimi filmjeire, az animációs Pókverzum filmekre vagy a Tom Holland-féle új részekre a Marvel Moziverzumból. Több pálya, történetszál abszolút a filmeket idézte meg. Abszolút odatehető a legjobb Pókember adaptációk mellé, sőt bőven túlszárnyalja, azt, amit a Marvel Moziverzum nyújtott az elmúlt két évben (kb. a Pókember: Nincs hazaút óta), nem is beszélve a Sony sajátgyártású filmjeiről (Venom 2. – Vérontó, Morbius). A Marvel’s Spider-Man 2, ha nem is a legjobb képregényes történet, mint játék abszolút jól működik és az Insomniac merte továbbfejleszteni a bevált formulát, már ami a játékmenetet illeti.
Ketten a gonoszok ellen
Ami már az elejétől szembetűnő, hogy mennyit fejlődött a játékmenet. Már a Spider-Man: Miles Morales is sokat javított az első rész harcrendszerén, azonban a Spider-Man 2 ennél is többet. Racionalizálták hőseink képességeit és a legfontosabbakat gyors elérésű gombok formájában a játék képernyőjére is kitették, így nem kell azon gondolkoznunk, keresgélnünk, most éppen melyik gombot nyomjuk le, hogy a kívánt képességet használjuk. Ez mindenképpen hatalmas segítség az amúgy nagyon pörgős harcokban, ahol elég egy rossz mozdulat és végünk. És ha már a harcoknál tartunk: a játék sokkal inkább elment egyfajta soulslike irányba, persze azért nem kell a FromSoftware játékainak mélységeire gondolnunk. A védekezés, támadás, kitérés sokkal fontosabb, mint bármikor, az ellenségeknek három alaptámadási képessége van, melyeket piros, sárga és kék színekkel jelölnek. A pirost még ki tudjuk védeni, azonban a másik kettő elől csak kitérni lehetséges. A boss harcok terén történt igazán nagy előrelépés. A főellenségek végre életcsíkot is kaptak, ugyanis a korábbi két játékban nem látszott, hogy még mennyi ütést kell bevinnünk nekik, ilyen végeláthatatlan, kimerítő harcoknak tűntek. Most sokkal dinamikusabbak, élvezetesebbek lettek ezek a megmérettetések. MJ lopakodós küldetéseit teljesen újragondolták. Nem egy Splinter Cell, viszont sokkal akciódúsabb, MJ képes ellenségeket leteríteni hátulról, egészen más lett, mint korábban.
A képességfát és a fejlődési rendszert is újraalkották. Továbbra is tapasztalati pontokat kapunk, amelyekből szintet lépünk és úgy tudjuk hőseink képességeit kioldani, fejleszteni. Mivel Peter és Miles eltérő képességekkel rendelkezik, így külön képességfát kaptak, viszont van egy harmadik is, ahol a közös, megegyező képességeiket találjuk. Ezenkívül egyéb olyan módosítókat gyűjthetünk, amelyekkel fejleszthetjük a ruhánkat és a kütyüket. A városban megannyi cuccot gyűjtögethetünk, amelyek ismerősek a korábbi játékokból. Az ellenségek terén viszonylag változatosakat kapunk, az utcai bűnözőkön kívül Kraven katonáival, majd Venom szörnyeivel gyűlik meg a bajunk. Kraven katonái elég széles arzenállal rendelkeznek, a mesterlövésztől, a lőfegyverekig, szűrőfegyverekig és robot kutyák és madarakig bevetnek számos eszközt. Egy-két harc igen izzasztóra sikeredett, még normál fokozaton is komoly kihívást okozott nekem. Remekül megoldották, hogy bármikor válthassunk Peter és Miles között. A rendszer nagyon hasonló a GTAV és az Assassin’s Creed Syndicate játékokhoz, a főküldetések kötöttek, hogy kivel tudjuk teljesíteni, a mellékküldetéseknél viszont többnyire választhatunk, hogy kivel akarjuk megcsinálni. Összességében elmondható, hogy a játékmenet és a harcrendszer sokat fejlődött. Visszavettek abból, ami nem működött és továbbfejlesztették azt, ami már eddig is bevált. Ám az igazán nagy élményt a játéktér, azaz New York városa adja.
New York utcáin
A játék grafikailag nagyon sokat fejlődött. Míg az első Marvel’s Spider-Man PS4-re jelent meg, a Miles Morales pedig egy cross-gen (PS4 és PS5) cím volt, addig a Marvel’s Spider-Man 2 igazi next-gen élmény kizárólag a PS5 konzolon. Az Insomniac komoly munkát tett bele a pályaszerkesztésbe, az animációkba és a grafikába. A nyitott világú játéktér gyakorlatilag duplája az eddiginek. Manhattan szigete mellett elérhetőek lettek Long Island közel eső negyedei, mint Brooklyn, Williamsburg, Queens, Astoria és egy rövid küldetésig Coney Island is. Így Peter Parker háza is elérhetővé vált, ahogy a Brooklyn Visions Academy iskola is, ahová Miles járt. A város valami elképesztően jól néz ki. A konzol gyors SSD tárhelyének hála villámgyorsan betölti a textúrákat és nagyon könnyedén tudunk házról-házra lengedezni. Szinte töltés nélkül végigutazhatunk az egész városon, amelyhez nagy segítségünkre lesznek a háló-szárnyak, amelyet a Pókember: Idegenben is láthattunk.
Szinte felesleges funkció itt a gyorsutazás. Ebben a játékban kifejezetten élvezet az, ahogyan átszeljük New York utcáit. A fejlesztők eleve csak másodlagos opcióként vezették be a gyorsutazást, eleinte nem is tudjuk használni, csak egy bizonyos idő után oldja fel a játék, ha az adott kerületben több küldetést, feladatot oldottunk meg. Viszont, ha váltani szeretnénk a két Pókember között, vagy mégis a gyorsutazást választjuk a játék egy szempillantás alatt a város másik pontjára teleportál minket, ez hatalmas előrelépés és előremutató a játékiparnak is. Ha néha félretennék a történetet és csak szabadon járkálnánk a városban akkor is van bőven akad tennivaló, sőt előfordulhat, hogy egy random utcai verekedés során belebotlunk a másik Pókemberbe.
A textúrák szépen kidolgozottak, a belső terek is. Nincs két egyforma pálya, helyszín, dicsérendő az a munka, amelyet az Insomniac beletett a pályatervezésbe, abszolút a Rockstar GTA játékainak szintjét hozta. A környezet mellett a karakteranimációk is teljes felújításon estek át, mind Peter, Miles, MJ és a többiek gyakorlatilag új animációt kaptak, sokkal élethűbbek lettek. A játék kétféle grafikai beállítást kínál. A Fidelity mód 4K felbontást kínál úgy, hogy közben mindenhol ray tracing van. Ez a mód néz ki a legjobban azonban a fejlesztők kénytelenek voltak kompromisszumot kötni, mert ez csak 30 fps-sel fut, amely egy ilyen pörgős, akciódús játékban nagyon zavaró tud lenni. Éppen ezért sokan a másik Performance módot fogják választani, amely felskálázott 4K felbontást és részleges ray tracinget kínál, viszont 60 fps-sel fut. Ez kevésbé néz ki jól, viszont a játék sokkal simábban fut ebben a módban. Úgy látszik az új játék elérte a konzol technikai határait, ideje lesz, hogy a Sony végre kiadja az erősebb PS5 Pro-t. Jelentősen javítható a játékélmény és a felbontás VRR-rel, illetve 120 Hz-es TV képernyővel.
A játék azonban technikailag még sok javításra szorul. Számos bugba futottam bele a végigjátszás során. Volt, hogy a karakter szimplán átment a textúrákon, beakadt a környezetbe, de volt olyan is, hogy a fény-árnyék hülyült meg és minden fekete háttérben úszott, miközben a karakter fehérben világítottak, amolyan noir hatást keltve. De volt olyan is, hogy a kamerabeállítás romlott el és néhány előre felvett jelenetnél egyszerűen nem láttam, hogy mi történik. Az Insomniac jelezte, hogy tudnak a problémákról és az év végéig még javítanak a szoftveren. Távlati terveikről viszonylag keveset tudunk, a hibajavítások mellett még decemberig hozzáadják a New Game+ módot a szoftverhez. További DLC-k, kiegészítők, hivatalosan még nincsenek bejelentve, de elég nagy a valószínűsége, hogy lesznek, tekintve, hogy a Flame című mellékküldetés felvezette Vérontó karakterét, ahogy a játék fináléjában is egy lehetséges új hős bukkant fel.
VERDIKT
Egy remek folytatás lett a Marvel’s Spider-Man 2, méltó az első részhez és a Miles Morales spin-offhoz. Az Insomniac Games ismét megmutatta, hogy az egyik legjobb fejlesztő a PlayStation stúdiók között, szinte mindenhol előrébb lépett a szoftver elődjeihez képest, ahol lehetett finomítottak, javítottak, beleértve az animációkat, harcokat, játékmenetet is. A játék megmutatta, hogy mire is képes a PS5 konzol. Egy izgalmas és érzelmes történetet kaptunk a két Pókemberrel a főszerepben, amely abszolút megállja a helyét a legjobb képregények és filmek között. A játék abszolút siker, a leggyorsabban fogyó PlayStation cím lett, amelyből a megjelenés napján elkelt 2,5 millió példány. Harmadik részről egyelőre nem tudunk, az Insomniac következő játéka a Marvel’s Wolverine lesz, amely ugyanebben az univerzumban játszódik, így elképzelhető, hogy Peter Parker és Miles Morales csatlakozik Rozsomákhoz és a mutánsokhoz is. Kíváncsian várjuk, hogy mit hoznak ki ebből.
1 Hozzászólás