Főoldal Játékok Behozhatatlan lemaradásban van az eladásokban az Xbox Series a PlayStation 5 konzollal szemben
Játékok

Behozhatatlan lemaradásban van az eladásokban az Xbox Series a PlayStation 5 konzollal szemben

Az Xbox alulmaradt a konzolháborúban, de más területeken még megszorongathatja a konkurenciát.

130
PlayStation 5 Xbox Series X

Régóta nyílt titok, hogy a Microsoft képtelen versenyezni a Sonyval a konzoleladásokban. A PlayStation 5 egyértelműen vezet szemben az Xbox Series X/S konzolokkal. Gyakorlatilag mióta kijött a legelső Xbox az ezredfordulón azóta jobban áll a PlayStation. A jelen generációt is a PlayStation dominálja, több mint kétszer annyi eladott konzollal, mint amennyit az Xbox tudhat magáénak. De mi lehet ennek az oka?

A The Walt Street Journal igyekezett utána járni egy rövid elemzős videóban, amelyet a YouTube csatornájuk jelent meg szeptember 17-én. A neves gazdasági lap az Aldora Intelligence elemző adatait használta fel a videóhoz. A videó elején elmagyarázzák, hogy a konzolok hagyományosan úgy épültek fel, hogy csak az adott platformra elérhető exkluzív játékokat jelentettek meg, amelyhez szükséges volt megvásárolni a konzolt is. A kiadók szándékosan alacsonyan tartják az árakat és veszteségesen árulják a konzolt, hogy piacképesek maradjanak. Majd a Microsoft másképp döntött, bevezette az előfizetéses Game Pass szolgáltatást és minden megváltozott.

A konzolháború jóval régebbre nyúlik vissza, már az Xbox előtt is létezett. A videóban látható volt egy grafikon, amely jól szemlélteti, mekkora a különbség az egyes PlayStation és Xbox eladások között. A 2024 júniusi számok alapján a PS5-ből már elkelt 61,7 millió darab, miközben az Xbox Series X/S-ből csak 28,3 millió. Ez 45,8%-kal több eladott konzolt jelent a Sonynak, hiába van nekik (még egyelőre) egyféle PS5-jük, miközben az Xboxnál van egy olcsóbb és szerényebb hardverű Series S, meg a drágább és erősebb Series X. A különbség azonban nem új keletű.

PlayStation Xbox
Forrás: The Wall Street Journal

Amikor 2001-ben megjelent az első Xbox, akkor új konzolként nem sok esélye volt a rendkívül népszerű PlayStation 2-vel szemben. A Microsoft egyedül a PS3 és Xbox 360 generációban tudta megközelíteni a Sony eladásait. Az elemzők szerint ez annak volt köszönhető, hogy az Xbox 360 egy olcsóbb 400 dolláros áron ment, míg a PS3 akár 600 dollárba is került akkoriban, továbbá nagyon jó játékok is voltak Xboxra, gondoljunk csak a Halo vagy Gears of War szériákra. A Microsoft azonban a pozícióját nem tudta megtartani az elhibázott Xbox One marketingjével, így végleg alulmaradtak a PS4-gyel szemben, amely a jelenlegi konzolgenerációban is tart.

A Microsoft ezzel szemben az előfizetéses szolgáltatásban látta a jövőt és a megoldást, így 2017-ben elindították a Game Passt. A különböző árazású csomagok több száz játékot kínáltak az előfizetőknek, ráadásul PC-n és Xbox-on is, így többé a platform sem számított. A videó szerint a Microsoft egyre inkább egy olyan modell felé mozdult el, amelyben megtartják és növelik a játékosaik számát, mindezt úgy, hogy nem is kell mindenkinek konzolt vásárolniuk. Phil Spencer, a Microsoft Gaming vezérigazgatója szerint a Game Pass ebben a formában is profitábilis tud maradni. Egyértelműen piacvezetők lettek ebben az iparágban, ugyan a Sony is elindította a hasonló PlayStation Plust 2022-ben, de az mind az árban, mind az elérhető exkluzív játékokban jócskán alulmarad a Game Passal szemben.

A különbség nem csak az üzleti modellben, hanem a két vállalat méretében és bevételében is jelentős. A Microsoft óriási techvállalatként 3 trilliárd dollárt ér a piacon, hatalmas pénzek és bevételek felett diszponálnak, amelyeket arra használtak, hogy nagynevű kiadókat és fejlesztőket vásároljanak fel, ezzel növelve a Game Pass kínálatát. Először a Minecraftot vették meg 2,5 milliárd dollárért, majd a Bethesda játékokat kiadó ZeniMax Mediát 8,1 milliárdért, végül tavaly véglegesítették minden idők legnagyobb játékipari akvizícióját az Activision Blizzard Kinggel 75,4 milliárd dollár összegért. Ezzel olyan nagynevű játékok vannak náluk, mint a The Elder Scrolls, a Fallout, a Doom, a Diablo, a Call of Duty, a World of Warcraft vagy a Candy Crush. Több száz fejlesztő stúdiójuk van már, amivel jócskán a legnagyobbak a piacon, mégis egyre kevesebb exkluzív játék jelenik meg Xboxra. A Microsoft ereje nem csak ebben rejlik, hanem techóriásként hatalmas adatközpontjaik vannak szerte a világban, amellyel biztosítják a szerveralapú szolgáltatásokat, mint a Game Pass, vagy a felhő alapú játékstreaming.

A Sony és a Nintendo ezen a területen teljesen le van maradva a Microsofttal szemben. A videó kitér arra is, hogy a Game Pass pajzsain is megjelentek a repedések. Az előfizetők száma évről évre csökken vagy inkább stagnál. Az elemzők szerint a játékosok ugyan örülnek az olcsón elérhető sok száz játéknak, mégis a legtöbben továbbra is birtokolni szeretnék a szoftvert, hogy ha félre teszik, akkor később visszatérhessenek a játékhoz. Ez azonban az előfizetői modellben nehezen lehetséges, ha lemondjuk és újra előfizetünk a Game Passra. A Microsoft a felhőalapú játékstreamingben is látja jövőt, azonban a technológia kezdetlegessége miatt ez még nem annyira elterjedt, a játékok laggolva futnak az internetkapcsolat és adattovábbítás miatt. Ahogy az áremelés sem kerülte el a szolgáltatást, tehát kérdés, hogy ezen az áron meddig fenntartható ez.

A Sony és a Nintendo ezzel szemben a hagyományos játékélményre támaszkodik, a konzolt adják el és mellé az exkluzív játékaikat, amely a Microsoftnál egyre kevésbé számottevő. Mi sem mutatja jobban ezt, mint a Nintendo Switch töretlen sikere, vagy a bejelentett PS5 Pro új konzolja. Az Xbox viszont egyre inkább válik játékkiadóvá, illetve az új technológiák és élmények fejlesztésével a jövőbe tekintenek. Ha egy szép napon a vásárlók már nem akarnak egy bizonyos konzolhoz ragaszkodni és inkább a minden platformra elérhető szolgáltatások vagy a felhő streaming lesz a prioritás, akkor az Xbox könnyedén piacvezető lehet, hiszen már most sokat fejlődtek ezen a területen. Egyelőre azonban a PS5 a piacvezető az asztali konzolok terén, az Xboxnak pedig már behozhatatlan a lemaradása ebben a generációban.

Szerző
Faragó Dániel

Gamer, videójátékos újságíró és Star Wars rajongó. Akkor került kapcsolatba a játékokkal, amikor először a kezébe adták a Rogue Squadront és a Tomb Raidert. 2019-ben kezdett el videójátékokról írni a Ziro.hu oldalán, majd ezt kibővítve folytatta a Rebo.hu szerkesztőjeként.

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

Dead Rising Deluxe Remaster
Játéktesztek

Dead Rising Deluxe Remaster teszt

Ráncfelvarráson esett át a Dead Rising Deluxe Remaster, de megéri az árát?

PlayStation 5 Pro
BREAKINGPlayStation

Az eddigi legerősebb konzol lesz a PlayStation 5 Pro

A Sony leleplezte az új konzolt, már idén ősszel a boltokba kerül.

Astro Bot
Játéktesztek

Astro Bot teszt

A Sony elhozta az év egyik legjobb játékát?