Főoldal Kritikák/tesztek Játéktesztek Call of Duty: Modern Warfare III teszt
Játéktesztek

Call of Duty: Modern Warfare III teszt

Tesztünk az újragondolt Call of Duty: Modern Warfare trilógia harmadik részéről.

631
Call of Duty: Modern Warfare III
Forrás: Activision

Az Activision 2019-ben rebootolta a Call of Duty: Modern Warfare szériáját, amely még a 2010-es évek elején futott PS3 és Xbox 360 konzolokon. A 2019-es, csak simán Call of Duty: Modern Warfare című játék új szintre emelte a 21. századi modern hadviselés bemutatását a Call of Duty világában. A hangulatos sztorikampány mellé a széria sikerét jelentő multiplayer is sokat változott, amelyet 2020-ban egy önálló ingyenes battle royale Warzone című játékkal bővítettek ki, amely azóta is töretlenül sikeres.

Az Activision közben azért futtatta a többi Call of Duty szériáit is, így jött a hidegháborús Call of Duty: Black Ops Cold War és egy második világháborús rész is a Call of Duty: Vanguard képében. 2022-ben viszont tovább folytatták Price százados elit alakulatának kalandjait és jött a Call of Duty: Modern Warfare II. Az utóbbi évben pedig nem csak az aktuális COD miatt hallottunk sokat róluk, hanem a Microsofttal kötött ügylet miatt is, amely végül idén októberben zárult le, így mostantól az Activision Blizzard és a Call of Duty is az Xbox családhoz tartozik. A játékszéria olyannyira fegyvertényező volt az akvizíció során, hogy a Microsoft külön megállapodást kötött a Sonyval, hogy a felvásárlás után még tíz évig biztosítják PlayStationön is az új Call of Duty részeket.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

Az utóbbi másfél év zűrös eseményei az Activision fejlesztőire és vezetésére is nagy hatással voltak, így hiába dolgozik már az összes fejlesztőjük a Call of Duty szérián, változtattak a megszokott meneten és ismét a Modern Warfare szériát vették elő a harmadik résszel. Ez azért is meglepő meg korábban eddig mindig váltogatták egymást az egyes Call of Duty alsorozatok, ráadásul a Modern Warfare-en eddig ügyködő Infinity Ward helyett, most a WWII és a Vanguard fejlesztői, a Sledgehammer Games kapta a Modern Warfare III-at, akiknek az időszűke és a cégnél is látható problémák miatt nagy kihívást jelentett az új rész fejlesztése. Az Activision pedig azt nem engedheti meg, hogy a Call of Duty akár egy évet is kihagy, így összehozták a kellemest a hasznossal és az eredeti 2009-es Call of Duty: Modern Warfare 2-ból több tartalmat is áthoztak ide. Már a megjelenés előtt pletykálták, hogy a 2023-as Modern Warfare III eredetileg a tavalyi Modern Warfare II egy DLC-je lett volna, de végül önálló játék lett. A megjelenés napján pedig a Bloomberg már arról pletykált, hogy a fejlesztők éjt-nappallá téve túlóráztak, hogy időben megjelenjen a játék, amely rekordidő, tizenhat hónap alatt készült el. Ezt persze rendre tagadta az Activision is, de a végeredményt látva erős a gyanú, hogy ez a pletyka igaz volt.

Az egyjátékos kampány története ott folytatódik, ahol a Modern Warfare II véget ért. Továbbra is a renegát oroszok körül forog a kampány. A fiktív kaukázusi volt szovjet tagköztárságban, Urziksztánban ideiglenes béke van. Azonban ez rövid ideig tart, hiszen a játék elején az orosz magánhadsereg, a Konni csoport elit egysége kiszabadítja Verdansk gulágjáról Vlagyimir Makarov, ultranacionalista vezért. Makarov feltett szándéka, hogy a Konni csoport vezetésével visszaállítsa a „valódi Oroszországot”, egy erősebb nemzetet, szemben a mostani gyenge, korrupt vezetéssel. Ehhez nem riad vissza semmilyen eszköztől, legyen az vegyifegyver, egy orosz utasszállítógép felrobbantása vagy ártatlan civilek lemészárolása. Makarov megállításával ismét Jonh Price százados különleges egységét, a 141-es különítményét bízzák meg. A kampány ezekről az akciókról szól, amelyben Price mellett visszatérnek más ismerős arcok is, úgy mint Ghost, Gaz, Soap, Farah Karim, Alex Keller és Kate Laswell is a CIA-tól.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

A kampány meglehetősen rövid, összesen tizennégy küldetést kapunk, ami hárommal kevesebb, mint a tavalyi részben. Ezek többsége a megszokott, menj ide, szerezd meg az információt, mentsd ki a célpontot vagy végezz az ellenségekkel. Újításnak számít, hogy megjelentek az úgynevezett Open Combat küldetések. Ezek lényege, hogy nagyobb, nyitott pályákat kapunk, amelyeket szabadon bejárhatunk, szemben a megszokott lineáris küldetésekkel. A pályák többsége a Warzone battle royale módból van átemelve, a szabályok is hasonlók, ládákat nyitogathatunk ki, fegyverek és felszerelések után. A sztori érzésre szokásos Call of Duty, a rosszfiúk nagyon gonoszak, a jók nagyon kemények, nem fog rajtuk a golyó, meg a vegyianyag sem. A széria sztorikampányát nagyon sokra tartják a játékosok és a média is, de azért a valóságtól messze vannak. Egy látványos hollywoodi akciófilm szintjén van, amely nagyon szórakoztató, de komolyabb mélységeket, katonai szakmaiságot nyomokban tartalmaz és finoman szólva sem Tom Clancy.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

Elég sok kritika érte a kampányt a rövidsége, egyszerűsége miatt, nagyjából bő hat óra alatt teljesíthető. Érezhető, hogy az időszűke miatt a Sledgehammer és az Activision többi fejlesztője nagyon gyorsan rakták össze ezt a módot, így a korábbi játékok elemeit hasznosították újra. Ami viszont tényleg szép munka, azok a filmszerű átvezetők. A Call of Duty belső fejlesztésű IW grafikus motorjával nagyon szép animációkat és karaktereket tudnak mindig létrehozni, ami nem csak ott mutat jól, ahol motion capture-ben előre felvett jelenetek vannak. Ugyanez igaz a textúrák felbontására, a fény-árnyékokra vagy a környezet rombolhatóságára, ebben azért látszik, hogy a AAA egyik legfontosabb játékáról beszélünk. A kampány közben én úgy éreztem, mintha direkt nehezítettek volna egyes küldetéseken, ha úgy tetszik csal a játék, de az NPC-k elég könnyen kicselezhetők. Pl.: az egyik Open Combat küldetésen, ha elég messze megyünk, egy idő után nem jönnek közelebb, így messziről lelövöldözhetjük őket. A kampány azért közel sem olyan merész, mint a Modern Warfare 2 botrányt kavaró No Russian című küldetése, viszont a játék egy ponton megidézi a hírhedt repülőtéri mészárlást, igaz most nem a terroristák szemszögéből elmesélve. A kampány nyitó küldetése szintén a Modern Warfare 2-ből lett átemelve. Tulajdonképpen kár bármit is számon kérni rajta. Az egyjátékos sztorikampány a Call of Dutyban mindig azt szolgálta, hogy begyakoroljuk a játék mechanikáit és fegyvereit, hogy aztán jobban harcba szállhassunk a multiplayerben.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

A Call of Duty sikere mindig is a többjátékos módban rejlett. Az ingyenesen letölthető battle royale Warzone játékról most nem fogunk beszélni, mert az már egy különálló játéknak számít. Az Activision ráadásul bevezette a közös platformot is Call of Duty HQ néven, amelyet elindítva a 2019-es Modern Warfare-től számítva az összes megjelent játék elérhető és megvásárolható. A szoftver mérete így már terjedelmes, akár a 200 GB-ot is elérheti, amely különösen zavaró a konzol szűkebb tárhelyét tekintve.

A Modern Warfare III multiplayere tulajdonképpen két nagy részre oszlik. Az egyik a hagyományos többjátékos mód. Itt találjuk a megszokott teamdeatch match módokat, amelyben nagyon szűk, 3 fős csapatban lőhetünk ugyanolyan számú ellenséges csapatra. A lényege természetesen, hogy ki végez hamarabb a másikkal. Ehhez van itt úgynevezett Hardcore Quickplay, amely a tapasztalt játékosnak kínál különböző szituációkat a keresd meg és pusztítsd el küldetésektől, a kill confirmed, hardpoint, control, domination és a free to all küldetésekig. Ettől némileg eltérő, de továbbra is 3vs3 fős a War mode. Itt a két csapatnak folyamatosan előre kell nyomulnia, hogy minél inkább kitolják a frontvonalat, miközben lineáris küldetéseket oldanak meg. Akik ennél több fővel szeretnének csatába szállni, azoknak ott van a Cutthroat mód, amelyben már három csapat megy előre és az győz, aki előbb célba ér.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

A játék legtöbb főjét mozgató mód a Ground war nevet kapta. Itt 64 fő két csapatra osztva vehet részt egy nagyszabású csatában, amelyben járműveket is irányíthatunk a földön és a levegőben is. A feladatunk, hogy minél több bázispontot foglaljunk, amelyet aztán megvédhetünk. Ez a mód abszolút megidézi az EA Battlefield és Star Wars: Battlefront játékait. A mód nagyon szórakoztató és remek szituációkat adhat a játékosoknak. A másik nagyobb főt számláló mód az Invasion, amelyben egyszerre 40 játékos vehet részt. Ez egy nagyobb teamdeath match igazából 3 helyett 20 fős csapatban.

A Modern Warfare III talán legjobb módja a Zombi mód. Ez egy PVE coop mód, amelyben hárman szállhatunk harcba a gép által irányított zombi seregekkel és fegyveres NPC-kel. Valójában a Warzone DMZ és Outbreak módjainak ötvözésével van dolgunk és egyúttal a 2009-es Call of Duty: Modern Warfare 2 zombi módjának egy újragondolásával. Egy nagy, nyitott pályát kapunk, amelyet fokozatosan fedezünk fel, különböző feladatokat oldunk meg és minél jobb fegyvert és felszerelést gyűjthetünk be. Míg a játék nagyját a Sledgehammer és az Infinity Ward készítette, ezért a módért a Treyarch csapata felelt. A mód rendkívül szórakoztató és igen nagy a kihívás is benne, egy jól összehangolt csapatra lesz szükség, hogy átverekedjük magunkat a zombi hordákon, akik egyre erősebbek lesznek, ahogy haladunk előre.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

A játék amúgy a multiplayerben is ugyanúgy szépen néz ki. Ugyan egy cross-gen élményről beszélünk, ez ugyanúgy megjelent korábbi és mostani konzolokra is. A teszt PlayStation 5-ön zajlott. Én nem nagyon találkoztam bugokkal, hibákkal, a multiban a szerverek is jól működtek, azért voltak akadozások, kiesések, de összeomlás egyszer sem. Technikailag sikerült egy jól működő szoftver csinálnia az Activision fejlesztőinek, annak ellenére, hogy milyen kevés idejük volt rá. Azt már korábban is hangoztatták, hogy a Carry Forward rendszernek köszönhetően a Mondern Warfare II és a Warzoneban megszerzett és megvásárolt karaktereket, fegyvereket, tartalmakat mind áthozhatjuk majd ide, ami működött is. Ezen felül további megannyi új operátort, fegyvert oldhatunk ki és vásárolhatunk meg. Nem akarom az ördögöt a falra festeni, de aki igazán érvényesülni akar majd a multiplayerbe, az egy idő után nem ússza meg, hogy ne fizessen elő a Battle Pass csomagra, vagy ne vásároljon be komolyabban a mikrotranzakciós boltban. Mert hát egy igazi live service játékban, egy idő után muszáj a játékon belül is költeni, ha hosszabb távon szeretnék vele játszani.

Ahogy korábban is pletykálták, a Modern Warfare III több ízben is a közkedvelt Modern Warfare 2 multijának és néhol sztori kampányának is az újragondolása. Nincs is ezzel gond, azonban, ha jobban megfigyeljük az Activision gyakorlatilag újrahasznosította a meglévő és bevált pályákat. Szinte alig, vagy egyáltalán nem találunk itt új pályákat, csupa olyan térkép van, amely már ismerős lehet az újabb és a régebbi Modern Warfare játékokból. Ráadásul a Modern Warfare 2 kapott egy ráncfelvarrást nemrég, hiszen a játék Remastered kiadása megjelent 2020-ban a mai konzolokra. Így a fejlesztőknek nem okozott különösebb gondot átemelni a pályákat és az assetteket abból a játékból a mostani szoftverbe. Pedig, ha ezt nem nézzük a Modern Warfare III mulitplayere kifejezetten jó és hangulatos lett, elég mód és pálya van benne, amely sokáig bent tartaná a játékost. Azonban nehéz elmenni amellett, hogy alig van benne „újonnan legyártott” tartalom. A sztori kampányra ez ugyancsak igaz, ott is hol a Warzone, hol a korábbi Modern Warfare pályáival találkozhatunk.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision

Hogy jogos-e a nagy felháborodás, amit az Activision megoldása generált? A játékosok szemszögéből igen, mert elvárható lenne, hogy egy teljes árú 70 eurós játékban ne újrahasznosított tartalmak legyenek és valami újat is kapjunk a pénzünkért. A kiadó és a fejlesztő szemszögéből viszont ez úgy néz ki, hogy a AAA játékok gyártása, fejlesztése egyre drágább, időigényesebb és egy évente frissülő, megjelenő sorozatnál meg még nagyobb kihívás. Nem ez lesz a Call of Duty legjobb része, pedig a multiplayer most tényleg jó lett. Azonban, amíg az Activision azt látja, hogy ennek ellenére is tömegével előrendelik teljes áron, megveszik még a legnagyobb, 39 ezer Ft-os Vault kiadást is és minden évben az eladási listák élén lesz a Call of Duty, addig nem igazán lehet változást remélni ez ügyben. A játékos egyetlen dologgal tud üzenni a fejlesztőnek és a kiadónak, az pedig a pénztárcája. Hogy ezen változtat-e bármit is a tény, hogy az Activision Blizzard mostantól a Microsoft és az Xbox szárnyai alatt működik tovább és a Call of Duty a Gamepass szolgáltatásán keresztül is elérhető lesz. A Microsoft komolyabban beleszól majd az Activision működésébe, vagy hagyja őket, hogy csináljanak, amit akarnak, mint a Bethesdánál? Erről csak találgatni tudunk egyelőre.

A Call of Duty: Modern Warfare III egy újabb szórakoztató rész lett az idén húsz éves születésnapját ünneplő nagy sikerű sorozat történetében. A kampánya hozta a kötelezőt, de egyáltalán nem emelkedik ki az élvonalba. A multiplayere számos jól bevált módot, pályát újra elhozott, amelyek már nagyon régóta hiányoztak az új játékokból. Így a régi motoros és az újonnan belépő rajongók is kaphatnak valamit. A játékon azonban nagyon érződik a kapkodás és a rövid idő, amit a fejlesztők kaptak, így igazából egy újracsomagolt Modern Warfare lett a korábbi részekből. Ez volt az utolsó Call of Duty, amelyet az Activision önállóan fejlesztett és adott ki, a következő részt már az Xbox felügyelete alatt készítik el, így a széria és a vállalat is teljesen új korszakába lépett.

Call of Duty Modern Warfare III
Forrás: Activision
Szerző
Faragó Dániel

Gamer, videójátékos újságíró és Star Wars rajongó. Akkor került kapcsolatba a játékokkal, amikor először a kezébe adták a Rogue Squadront és a Tomb Raidert. 2019-ben kezdett el videójátékokról írni a Ziro.hu portálján. Jelenleg a Rebo.hu főszerkesztő helyettese és a Wide Screen gaming szerkesztője

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

Call of Duty Black Ops 6
Játékok

A Call of Duty: Black Ops 6 a széria történetének legjobb megjelenését produkálta

Kifizetődő lett a Microsoftnak az Activision Blizzard felvásárlása.

Halo Infinite
Játékok

A Halo és Call of Duty crossoverén dolgoztak, de végül törölték

A Halo hősével és a Call of Duty katonáival játszhattunk volna egy...