Október 30-án erősítette meg Paul Tassi a Forbestól és Jason Schreier is a Bloombergtől, hogy a Bungie csapatánál elkezdődtek a leépítések. Az elbocsájtások érintik a stúdió kommunikációs, közösségi médiás, jogi, kiadói és egyéb más osztályait is, amelyet sorra erősítettek a volt alkalmazottak a közösségi médiás profiljukon. A nagy sikerű Destiny 2 fejlesztőjét, még 2022 nyarán vásárolta fel a Sony 3,6 milliárd dollárért. Az elbocsájtások azonban nem csak rájuk, hanem a Sony Interactive Entertainment (továbbiakban SIE) vezetőire és a PlayStation más belsős stúdióira is vonatkoznak.
Mindez azóta zajlik, hogy közel harminc éves munkaviszony után nyugdíjazták Jim Ryant, a SIE korábbi vezérigazgatóját és a PlayStation vezetőjét. Ryan távozását azzal magyarázta, hogy már nem tudja összeegyeztetni a munkáját a családdal és a folyamatos ingázást Európa és Észak-Amerika között. Ryan vezetése alatt új irányt váltott a Sony és a korábban jól bejáratott sztori központú egyjátékos belsős fejlesztésű címek mellett komolyabban ráfordultak a hosszú támogatásos, multiplayer live service (élő szolgáltatás) vagy másnéven Games as a Service (játék, mint szolgáltatás) játékok felé. Ryan ezzel tervezte megduplázni a PlayStation 5 bevételeit és legalább 10 ilyen játékot szeretett volna kiadni, amelyet a nagy sikerű belsős franchise-okra alapozott, mint pl.: a The Last of Us, Horizon, God of War, Days Gone, Ratchet & Clank, Gran Turismo, Uncharted vagy a Marvel’s Spider-Man. Csakhogy a belsős fejlesztőiknek nincsen tapasztalata az élős szolgáltatások játékok piacán, ezért is vásárolták fel a Bungie-t, hogy mintegy felügyeljék ezeket a projekteket. A pletykák szerint, azonban ezek a fejlesztések nem haladtak jól, éppen a Bungie kérése vonták vissza a készülő The Last of Us: Factions multiplayer játékot, amelyről azóta sem hallottunk semmi hivatalosat.
Ryan távozása után ideiglenesen a vállalat pénzügyi igazgatója, Hiroki Totoki vette át a vezetést, amíg nem jelölnek ki úgy vezérigazgatót. Eközben viszont több felső vezetőt elbocsájtották a cégtől. Az Axios október 26-án erősítette meg, hogy Connie Booth, a PlayStation gyártásért felelős igazgatóját is elbocsájtották, aki 1997 óta dolgozott a Sonynál. De nem csak a felső vezetésben, hanem a belsős fejlesztő stúdióknál is voltak leépítések. Október 21-22-én hozta le a hírt az Eurogamer és a VGC, hogy a PlayStation Vizuális művészeti csoportjának több tagját menesztették a San Diego-i irodából. A PlayStation Vizuális művészeti csoport leghíresebb munkája a The Last of Us videójátékok voltak, amely összecseng a Factionsról szóló hírekkel. Ugyancsak több fejlesztő elhagyta a Naughty Dog stúdióját is. Daniel Bellemere, a csoport vezető pályadizájnere a következő poszttal kommentálta elbocsájtását.
Sajnos az elbocsátási hullámot követően a múlt héten dolgoztam utoljára a Playstationnél. Bár ez természetesen nem az a hír, amit vártam, hálás vagyok, hogy hihetetlenül tehetséges kollégák között dolgozhattam hihetetlen projekteken, és jó emlékekkel távozom az ott töltött időmről.
Elkezdem aktívan keresni a következő kihívásomat, hatalmas tapasztalattal rendelkezem az AAA akció-kalandjátékok pálya/világtervezésében, hiszen évekig dolgoztam a Ubisoftnál és a Playstationnél olyan franchise-okon, mint az Immortals Fenyx Rising, az Assassin’s Creed és további, még be nem jelentett címek. Ha szenvedélyes pályatervezőt keresel, örömmel venném a lehetőséget, hogy beszélgessünk.
Daniel Bellemere
A sort most a Bungie folytatta és kitudja még kiket érinthet a leépítés. David Jaffe, a God of War játékok eredeti játékdizájnere és a Sony volt alkalmazottja járt utána és közölte október 25-i YouTube videójában, hogy a PlayStation belsős stúdiónál óriási felháborodást okozott, hogy a vezetés az élő szolgáltatásos multiplayer címek felé fordult a jól bejáratott egyjátékos sztori játékaik helyett. Hogy mik a Sony tervei arról egyelőre csak találgatni tudunk, de úgy tűnik nagyon komoly változások vannak és továbbra sincs kinevezve vezérigazgató a vállalat élére, ahogy arról is nagyon keveset tudunk, hogy pontosan milyen játékokon dolgoznak a PlayStation stúdiói.
Szólj hozzá!