Főoldal Játékok Xbox Így magyarázkodott az Xbox vezetője a stúdió bezárások miatt
Xbox

Így magyarázkodott az Xbox vezetője a stúdió bezárások miatt

Kisebb léptékű játékokat szeretnének az Xbox konzolon és a Microsoft is lefaragna a kiadásokból.

509
Hi-Fi Rush
Forrás: Bethesda Softworks

Május 7-én jelent meg a hír, majd hivatalosan is megerősítették, hogy az Xbox Game Studios három stúdióját bezárják, köztük a Redfall és a Hi-Fi Rush fejlesztőjét is. A nyilvánosságra hozott belsős levelezések szerint a Microsoft így kívánt felszabadítani erőforrásokat, hogy a kiemelten fontos IP-kra (szellemi termék) koncentráljanak. Az Xbox vezetőjétől kiszivárgott infók szerint azonban nem csak erről van szó és a redmondi vállalat komolyabban karcsúsítana az Xboxra költött kiadásokból.

Eredetileg az IGN hozta le a hírt exkluzív cikkében, de utána sorra erősítették meg a hírt az érintett stúdiók is. A Microsoft bezárt a Bethesda Softworks alá tartozó három stúdiót és a Roundhouse Games csapatát pedig beolvasztották a Bethesda anyavállalatába, a ZeniMax Mediába. A bezárt csapatok között olyanok vannak, mint a Prey és a Redfall játékokat készítő Arkane Austin, a Hi-Fi Rush és The Evil Within játékokért felelős japán Tango Gameworks és a Mighty Doom mobiljátékos Alpha Dog Games. A Redfall ugyan csúfosan megbukott, de a Hi-Fi Rush egy népszerű és kritikailag is elismert ritmusjáték, amely 2023-ban jelent meg PC-n és Xbox Series X/S-en és ráadásul május 19-én PlayStation 5-ön is elérhető lesz.

A hír futótűzként terjedt a sajtóban, többen kritizálták a Microsoftot a döntésért. Matt Booty, az Xbox Games Studios vezetője akkor úgy kommentálta, hogy „a címek és erőforrások átpriorizálása” zajlik a vállalatban, ezért bizonyos csapatoktól meg kellett válniuk. A The Verge tudomására jutott információk szerint a leépítés az érintett stúdiókat is váratlanul érte. Az Arkane Austin egy új offline módon dolgozott a Redfallhoz és valamilyen új címet is terveztek a Dishonored szériába, míg a Tango Gameworks a Hi-Fi Rush folytatását tervezte.

A Bloomberg szerzője, Jason Schreier is megtudott érdekes részleteket. Matt Booty és az Xbox többi vezetője egy május 8-ai belsős megbeszélésen elmondták, hogy a bezárásoknak semmi köze a stúdiók játékainak teljesítményéhez. Vagyis nem a Redfall bukása miatt zárják be az Arkane Austint. Az okoknak sokkal inkább a nagy kiadásokhoz és a csökkenő bevételekhez van köze vállalati szinten. A Microsoft az utóbbi években rekordösszegekért vásárolt fel komplett játékkiadókat, fejlesztőket. Köztük a fenti stúdiókat birtokló Bethesda és ZeniMax Mediát vették meg 7,5 milliárdért, majd tavaly az Activision Blizzard King kiadót 68,7 milliárd dollárért. A felvásárlás érezhetően nagy kiadás volt a redmondi vállalatnak, amely után a vezérigazgató Satya Nadella is sokkal jobban figyelemmel kíséri az Xbox Game Studiost és eredményeket vár. Ennek okán lefaragnának a költségekből, kiadásokból, azért zárhatták be a stúdiókat. A Microsoft még februárban elbocsájtott 1900 alkalmazottat a felvásárolt Activision Blizzardtól.

Redfall
Forrás: Bethesda Softworks

A cikk szerint a Microsoft az elmúlt években a Xbox Game Pass előfizetéses szolgáltatással havi előfizetés ellenében relatíve nagyon olcsón több száz játékot kínáló könyvtárral igyekezett megszólítani a játékosokat. Az Xboxnál láthatóan eltolódott a hangsúly a konzolról és az exkluzív címekről a Game Pass felé, kisebb költségvetéssel és alacsonyabb eladási számokkal is sikerült eddig megtérülő szolgáltatást csinálni. Azonban a Game Pass növekedése az utóbbi időkben egyáltalán nem alakult olyan jól. Piaci elemzők szerint 2021 közepe óta stagnál, vagy csak alacsony számú növekedést produkál a Game Pass és a konkurens PS Plus sem áll jobban. Egyelőre azonban nincsenek arra mutató jelek, hogy felhagynának a szolgáltatással a Microsoftnál. Az Xbox eladásai az elmúlt negyedévben 62%-kal nőttek, de ez kizárólag az Activision Blizzard felvásárlásának köszönhető, annak a bevételeit is hozzá számolták az Xboxhoz. Ha nem történik meg az akvizíció, akkor az Xbox játékbevétele nem, hogy nőtt, de 5%-kal csökkent volna az előző évhez képest. A konzol eladások pedig rendre csökkennek, így a vállalat elkezdte kiadni a konkurens PlayStation és Nintendo konzolokra az Xbox játékokat. Phil Spencer, a Microsoft Gaming vezérigazgatója szerint „ami a leginkább aggasztó az iparágban, az a növekedés hiánya”.

Ebben a helyzetben találhatta magát a fenti négy stúdió, akik éppen nem dolgoztak új játékon, azonban mind a Tango, mind az Arkane idén bejelentette igényét új fejlesztők alkalmazására és új projekteket vázoltak fel. Booty szerint ez lehetett a bezárásuk fő oka. A Microsoft most megvágná a költségeket az Xboxnál és eléggé úgy tűnik, hogy lesznek még leépítések, stúdió bezárások. A The Verge tudomására jutott belsős megbeszélések alapján Booty felvázolta az Xbox Game Studios jövőjét is. A vezető szerint „kisebb játékokra van szükségünk, amelyek presztízst és díjakat adnak nekünk” – fogalmazott. A kijelentés azért ellentmondásos, mert a Hi-Fi Rush pont egy ilyen játék volt: egy kisebb léptékű, kis költségvetésű, de innovatív, egyedi ritmusjáték, amelyet a játékosok is szerettek és a szakma is elismert számos díjjal. És ha anyagilag nem teljesített jól, az sem gond, mert ezt pont a Game Pass szolgáltatása hivatott elfedni. A fentieket a Microsoft nem kommentálta, legközelebb a június 9-ei Xbox Game Showcase keretén belül tudhatunk meg többet terveikről és a közelgő új játékokról.

Xbox Games
Forrás: Xbox
Szerző
Faragó Dániel

Gamer, videójátékos újságíró és Star Wars rajongó. Akkor került kapcsolatba a játékokkal, amikor először a kezébe adták a Rogue Squadront és a Tomb Raidert. 2019-ben kezdett el videójátékokról írni a Ziro.hu portálján. Jelenleg a Rebo.hu főszerkesztő helyettese és a Wide Screen gaming szerkesztője

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

PlayStation 5 Xbox Series X
Játékok

Behozhatatlan lemaradásban van az eladásokban az Xbox Series a PlayStation 5 konzollal szemben

Az Xbox alulmaradt a konzolháborúban, de más területeken még megszorongathatja a konkurenciát.

Dead Rising Deluxe Remaster
Játéktesztek

Dead Rising Deluxe Remaster teszt

Ráncfelvarráson esett át a Dead Rising Deluxe Remaster, de megéri az árát?