Főoldal Játékok BEMUTATÓ: NBA 2K21 az eddigi legerősebb konzolokon
Játékok

BEMUTATÓ: NBA 2K21 az eddigi legerősebb konzolokon

Mit tartogat az új generáció a kosárlabda rajongóknak?

385

Fura esztendő az idei és anélkül hogy kifejteném, mindenki valószínűleg pontosan tudja mire gondolok. Az év eleje egyszerre tűnik távolinak és közelinek, hiszen mintha csak tegnap lett volna az a februári nap, amikor a Budapest Game Dev Day megrendezésre került. A programok között volt Scott Patterson, Visual Concepts ügyvezető alelnökének és egyben egyik alapítójának az előadása, mely szimplán csak a “Gaming jövője” címet kapta. Baromi kíváncsi voltam, hogy mit takar a dolog, már csak azért is, mert nagyon kilógott a többi prezentáció közül. Eleve nem túl sok olyan volt ami nem magyar, másrészt érdekelt hogy hogyan kerültek ide (a legtöbb előadónál lehetett sejteni a kapcsolódást, vagy az indokokat).

Hamar fény derült a rejtélyre, kiderült hogy a Visual Concepts irodát nyitott Budapesten és egy szégyentelen toborzó showt láthattunk, mintegy fél órában. Ami miatt viszont az egészet felhoztam az az, hogy (nagy ember ide vagy oda) régen láttam valakit ennyire pökhendi, nagyképű módon osztani az észt, mint amennyire a több mint harminc éve a szakmában és pozíciójában lévő úriember előadta magát (és cégét).

S hogy miként jön ez az egész ide? Hát úgy, hogy gyakran érzem ugyanezt, amikor a Visual Concepts vagy akár a 2K Sports termékeivel, például az NBA 2K21-gyel találkozom. Egyik oldalról a játékaik technológiai és szimulációs oldalról lenyűgözőek, tényleg már olyan az ő kosárlabda játékuk, mintha egy TV közvetítést néznénk (még ha ez a hasonlat borzasztóan elcsépelt is). Másik oldalról viszont ott vannak a mikrotranzakciók és a “pay to win” rendszer, valamint azt se felejtsük el, hogy a 2K Sports volt az első, aki bejelentette, hogy az új generációt áremeléssel fogják “megünnepelni” (mégis mindenki a Sony-t rugdossa, és a Microsoftot hozza fel jó példának, akik egyetlen AAA címet sem hoztak ki az ősszel, így nem volt nehéz nem emelniük).

No de hagyjuk a politikát, térjünk rá a cikk témájára, vagyis hogy milyen lett a NBA 2K21 nextgen kiadása. Mivel az idei változatot nagyjából két hónapja már teszteltük és a sportághoz nálam sokkal jobban értő kolléga alaposan ki is vesézte, ezért most kifejezetten a mostani változat újdonságaira fókuszálunk, vagyis hogy miként teljesít a játék PS5-ön, amin volt szerencsénk kipróbálni és milyen újdonságokat tartogat.

Lehetetlen nem a látvánnyal kezdeni, hiszen a játék gyönyörű. Nem is tudom, hogy miként lehet ezt leírni, de valóban elképesztő amikor betöltődik a sportcsarnok (az SSD-nek hála villámgyorsan – tehát máris kipipálhatunk egy újdonságot) és olyan szinten ki van dolgozva, hogy csak ámulunk és bámulunk. Hol van már az az időszak, amikor a közönség csak egy paca volt, esetleg izgő-mozgó papírmasé figurák sokasága. A nézők “hús-vér” poligon emberkék, NPC-khez mérten igencsak szépen kidolgozva, akik nem csak szurkolnak, de akár járkálnak is ki-be akár egy igazi meccsen. Aztán persze ott vannak a cserejátékosok, az edzők, a partvonal mellett ácsorgó riporterek – nem akarom ragozni, igencsak valóságszaga van a dolognak.

Persze az előző generációs verzió is hasonlóképp ki volt már dolgozva, de pusztán az a tény, hogy nagy felbontásban (4K) ennyire simán fut az új, már ad egy olyan pluszt, ami álmélkodásra ad okot. A Visual Concepts azonban rengeteg apró finomítást végzett, amivel ezt az eredményt elérték, nem csak egy potmétert toltak feljebb, vagy hagyták hogy az erősebb vas tegye a dolgát. Élethűbbek az animációk, kifejezőbbek a gesztusok és a tekintetek (legalábbis a játékosoknál), és rengeteg olyan apró részlet került be, ami elsőre fel sem tűnik, de fokozza az “ott vagyok” érzést. Az irányítás is sokkal pontosabb és finomabb lett (állítólag újra is írták), ezáltal a játszhatóság szavatosságát is növelve (ami valljuk be egy sportjátéknál igencsak fontos). A játékosok mozgásán is csiszoltak, integrálásra került egy új ütközési rendszer, amellyel a múltban fellépő ezen irányú problémákat orvosolták.

A vizualitás mellett tartalmi újításokat is hoz a játék. A MyCAREER mód központi hubjául szolgáló Neighborhoodot felváltotta a The City – ami sokkal nagyobb és több lehetőséget takar rekreációs céllal. Egyfajta játék a játékban ez a rész, ahol akár egy MMO-ban mindenfélét csinálhatunk a játékosunkkal, például bevásárolhatunk, kocsikázhatunk és igen, még kosarazhatunk is (“meglepő” egy kosárlabdajátéktól). A baj pont az vele, hogy túlságosan is ambiciózus ez a rész. Ráadásul egyelőre nagyon üres. A készítők régóta tervezgették ezeket a lehetőségeket és könnyen lehet hogy az évek során valami jó dolog sül majd ki belőle, de egyelőre inkább tűnik feleslegesnek, mint szórakoztatónak. Ráadásul bekerülni sem egyszerű, alaposan fel kell kötnie a gatyát, aki szeretne Rookieville-ből kikeveredni és ide eljutni.

A változások szele megcsapta a MyCareer módot is: középiskolás bajnokságokon is részt vehetünk immár, bővítve az utunkat az NBA-ig. A MyTeam módban elért eredményünket áthozhatjuk az új platformra, ellenben a MyPlayer játékosokat nem (nulláról kell újat indítanunk), ami igen komoly hiányosság. A WNBA, vagyis a női liga most már teljes értékűen játszható lett, azonban ez még mindig egy különálló menüpont, tehát például a The City-be nem lehet őket bevinni.

Az NBA 2K21 a PS5 egyéb újdonságait is kihasználja, nem csak a grafika lett tuningolva. A Dual Sense haptic feedbackjének használata például érdekes adalék (ha jobban játszunk pontosabb, ha gyengébben kevésbé), de talán van még hova fejlődni, inkább csak érdekesség szinten marad a dolog. A 3D audio pedig inkább csak a marketing értéket növeli, sajnos annyira nem sikerült egyelőre túl látványosra (vagyis inkább “hangzatosra”) a dolog, ugyanis javarészt minden úgyis előttünk történik.

Nehéz dolog levonni a konklúziót a NBA 2K21 nextgen verziója esetében. A játék mind látványban, mind játszhatóságban remekül teljesít, és ez az új generációs platformokon csak tovább fokozódott. Ha önmagában csak ennyit nézünk (és egy rajongónak talán ennyi is elég) akkor sikerként könyvelhetjük el. Viszont az a tény, hogy továbbra is nagyon erőszakosan a mikrotranzakciók felé tereli a játékost, az egy nagyon szomorú irány. A játék ára sem épp kedvező, igaz aki korábban beruházott a Mamba Forever Editionre, az legalább megkaphatja ingyen az upgrade-et az előző generációról. Az MMO szegmenst, a The City-t pedig egyelőre nem tudjuk hová tenni – a jövőben lehet még belőle valami, de jelen formájában nem annyira vonzó. Összességében elmondható, hogy a játék technikailag mindenképpen jó irányba megy, azonban lehet jobb volna ha kevésbé nézné fejőstehénnek a játékost és inkább csak magára a sportra fókuszálna.

Szerző

Általában egész nap játszom a munkahelyemen, ugyanis videojáték fejlesztésben dolgozom. Mellette hobbikritikusként okoskodom jó pár éve, immár szélesvásznon.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

Marvel's Spider-Man 2
PlayStation

Marvel’s Spider-Man 2 frissítés érkezik március 7-én

Ezeket az újdonságokat hozza a Marvel’s Spider-Man 2 következő frissítése.

Elden Ring Shadow of the Erdtree
Játékok

Bemutatkozott az Elden Ring első nagy kiegészítője

Idén nyáron érkezik a Shadow of the Erdtree című kiegészítő.

Microsoft Xbox
Játékok

Ez a négy Xbox-játék érkezik PlayStationre és Nintendo Switch-re

A Microsoft hivatalosan is bejelentette, hogy mely Xbox-játékok jönnek a rivális konzolokra.