Főoldal Filmek A Marvel Studios VFX művészei szakszervezetet próbálnak alapítani, miután egy éven keresztül a munkakörülményekről és az alacsony fizetésről számoltak be
Filmek

A Marvel Studios VFX művészei szakszervezetet próbálnak alapítani, miután egy éven keresztül a munkakörülményekről és az alacsony fizetésről számoltak be

Az írók és színészek után a VFX-művészek is sztrájkra készülnek?

256
Marvel Studios VFX

A Marvel Studios vizuális effektekért felelős dolgozói megpróbálják megalapítani az iparág első VFX szakszervezetét. A hétfői napon a Marvel Studios több mint 50 VFX dolgozója fogott össze, hogy szakszervezeti választást kezdeményezzenek a Nemzeti Munkaügyi Kapcsolatok Tanácsánál. A csoportot a Színházi Színpadi Dolgozók Nemzetközi Szövetsége (IATSE) fogja képviselni.

“Közel fél évszázadon keresztül a vizuális effektek iparágában dolgozók nem kapták meg ugyanazt a védelmet és juttatásokat, amelyekre munkatársaik és stábtagjaik a hollywoodi filmipar kezdete óta támaszkodnak” – mondta Mark Patch, az IATSE VFX-szervezője. “Ez egy történelmi jelentőségű első lépés a VFX-dolgozók számára, akik közös hangon követelik a munkánk tiszteletét.”

Az elmúlt években többször is aggasztó körülményekről jelentettek az iparágban dolgozók. Júliusban már utaltak rá, hogy az írók és színészek után újabb iparágban dolgozók léphetnek sztrájkba, illetve hogy a WGA és a SAG-AFTRA sztrájkjai miként hatnak a VFX-művészekre, akik bizonytalan jövővel néznek szembe, mivel az írók és színészek sztrájkja miatt megállt az élet Hollywoodban.

“A WGA sztrájk felhívja a figyelmet arra, hogy a VFX-nek nincs szakszervezete” – mondta egy korábbi vizuális effektek producere. “A jobb fizetésért, támogatásért és munkaidőért folytatott kollektív harc végignézése emlékeztető arra, hogy a VFX-ipar soha nem volt képes arra, hogy összefogjon, hogy magától elindítson egy szakszervezetet.”

Az elmúlt években a Marvel Studios VFX-művészek sokszor megfogalmazták aggályaikat a bánásmódról és a feszített tempóról. Egy művész, aki A Hangya és a Darázs: Kvantumánia forgatásán dolgozott azt mondta, hogy az “emberi kapzsiság” vezetett a Marvel-projektek VFX-problémáihoz, míg egy névtelenül nyilatkozó VFX-művész tavaly arról számolt be, hogy nagy általánosságban ezek a projektek a végsőkig elhúzódnak, nem ritka, hogy a premier előtt néhány héttel még változtatásokat kérnek, és emiatt rettentően mérgező közegben dolgoznak, ahol általános a túlóra és a stresszes munkakörülmény. Emiatt egyébként sokan otthagyták a szakmát, és más területen kezdtek dolgozni.

“Gyakorlatilag kifutsz az időből, hogy ezeken a dolgokon dolgozz” – mondta akkor a VFX-művész. “Volt egy felvétel, amin dolgoztam, és reggel 9-kor fejeztem be, és aznap este volt egy előzetes Londonban. Az a verzió, amin aznap dolgoztam, volt az a verzió, amit a premieren is látni akartak. Kötéltáncot jársz. És nem azt mondom, hogy minden előadás ilyen, de előfordul.”

A VFX-munkások szakszervezeti törekvése jól mutatja, hogy a szórakoztatóipar gyökeres változások elébe néz. Az írók és a hollywoodi stúdiók múlt héten találkoztak először május óta, de nem született megállapodás, és továbbra is kitartanak a munkabeszüntetés mellett.

Avengers EndGame
Szerző
Kévés Bence Mihály

A filmek és sorozatok varázslatos világába csöppentem, és az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz filmeket nézzünk.

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

Pókember: Nincs hazaút
Filmek

Elhalaszthatják a Pókember 4. 2026 júliusi bemutatóját

Anyagi szempontból egy sokkal jobb időpontban jöhet a Pókember 4.