Wide Screen
Image default
Játékok

JÁTÉKTESZT: Animal Crossing: New Horizons

Vár egy békés, új világ.

Az Animal Crossing kissé mindig kilógott a Nintendo kínálatából. Habár a New Horizons már a széria nyolcadik része, és egy rendkívül hűséges és népes tábor rajong a sorozatért, mégsem tört olyan magasságokba, mint a The Legend of Zelda vagy a Super Mario. Az új címet hosszú várakozás előzte meg, az információmorzsákat jó ideje csepegtette a japán óriás, de a világban kialakult helyzet, a kijárási tilalom és a szétszórt tavaszi játék kínálat egyáltalán nem volt bekalkulálható. A játék népszerűsége az egekbe szökött, hetek óta vezeti az eladási toplistákat, nehéz úgy böngészni az internetet a napokban, hogy ne fussunk bele valamilyen ACNH ihlette tartalomba. Lássuk, hogy is működik ez az egyedi program, és képes-e felvenni a versenyt az év AAA címeivel.

Az Animal Crossing játékok alapfelállása a következő: személyre szabott karakterünkkel egy lakatlan szigetre költözünk, és azt a feladatot kapjuk, hogy töltsük meg élettel. Rögtön az első indításnál meg kell alapoznunk új életünket. A játék legelején hozott döntéseink véglegesek: az időzóna, az északi vagy déli félteke, a szigetünk és virtuális énünk neve később nem változtatható. A kezdő lépéseket követően át is szállítanak a szigetre, és bele is helyezkedhetünk új szerepünkbe. Ez magában foglalja a középületek és lakóházak építését, a virágokkal és fákkal történő dekorációt, a házunk bővítését, a gyomoktól való tisztogatást, illetve a hidak és lépcsők felhúzását. Ez így elsőre soknak tűnhet, de nagyon okosan adagolja a feladatokat a játék, kis lépésekben vezet el a nagy eredményekhez, így mindig van mivel foglalkoznunk. Itt jön elő a program egyik legnagyobb meglepetése: nagyon felhasználóbarát a felülete, így akkor is könnyű beletanulni, ha valaki soha nem játszott a széria darabjaival. Egy külön épületben kérhetünk információt a teendőinkről ha elakadunk (vagy nem tudjuk hogy mivel is kéne foglalkoznunk), ahol a speciális karakterek készséggel segítenek nekünk. A városházán megtudhatjuk, milyen nyersanyagokat igényel a következő fejlesztés, vagy mibe érdemes fognunk legközelebb.

De mihez is kezdjünk, amikor kiismertük a kezelőfelületet? Lényegében bármibe. Óriási szabadságot ad a kezünkbe a New Horizons. Tevékenységünk javarészt nyersanyagok gyűjtéséből, bogarak tanulmányozásából, őskori fosszíliák feltárásából fog állni, de ezen felül horgászhatunk, ismerkedhetünk szomszédainkkal, barkácsolhatunk, ápolhatjuk a kiskertünket, vagy időnként a sziget ősi szellemének is teljesíthetünk kihívásokat. Minden apró mozdulatunk dokumentálásra kerül és nyomon követhető a kezdésnél ránk ruházott mobiltelefonon. Bizonyos mérföldkövek elérése után az applikáció Nook Miles pontokat ad nekünk, amiket a városházán különböző ruházati cikkekre, bútorokra, receptekre, limitált kiadású dekorációkra, vagy akár repülőjegyre költhetünk. A sziget másik fizetőeszköze a bell, amelyből a boltokban költekezhetünk, vagy visszafizethetjük hiteleinket. Utóbbi fáradtságos és időigényes feladat, mivel egy-egy fejlesztés több százezer bell értékre is rúghat, amit összeszedni igen körülményes lehet.

Beszéljünk kicsit a lakosokról. Szigetünk maximális lakossága az ügyintézőkön és rajtunk kívül tíz fő. Ahhoz, hogy teljes létszámmal üzemeljünk, tíz házat kell építenünk, és egyesével meginvitálni a kezdő két szomszédon kívüli lakosokat. Ez időigényes folyamat lehet, ugyanis a több mint 400 karakter bármelyike véletlenszerűen feltűnhet kirándulásaink során, de a játék támogatja az amiibo figurák beolvasását, a korábbi részek lakóit is gond nélkül felismeri, így kissé felgyorsítható a procedúra. A már említett speciális karakterek a hozzánk költöző állatoktól abban különböznek, hogy hivatalos ügyeket intéznek, és állandó szereplők, azaz nem költözhetnek el, nem cserélhetjük le őket. A legfontosabb név Tom Nook, ő a frissen alapított város és a játék védjegyévé vált Nook Inc. vezetője, unokaöccsei, Timmy és Tommy pedig a helyi boltosok. Tomnál intézhetjük az infrastruktúra kérdéseit, a lakásunk fejlesztését és az új lakosok beköltöztetését. A kapcsolatokért és a sziget látképéért Isabelle felel, aki szintén visszatérő arc a korábbi címekből, illetve a múzeum vezetőjét, Blatherst is minden nap láthatjuk, ő intézi a gyűjtemény kiállítását és a fosszíliák elemzését. Ezen felül lehetőségünk van ruhákat, festményeket, veteményt, növényeket vagy különleges recepteket is vásárolni, ezeket a vándorló árusok teszik lehetővé, akik heti egy-egy alkalommal látogatnak a szigetre.

A sok kisebb teendő és az apró örömök teszik igazán örömtelivé a játékmenetet, amelynek körítésére nem lehet panasz. Csodás meseszerű látványvilág jellemzi az egész franchiset, ami itt is tetten érhető. A létező összes karakter imádnivaló és barátságos, a tárgyak és növények a legapróbb részletekig ki vannak dolgozva, és rendkívül megnyugtató, élénk színekkel dolgozik a játék. A zenék csak tovább emelik ezt a nagyszerű összképet. Sokan hiányolták a szinkront, azonban szerintem idegen lenne a játék világához, ha a megszokott gagyogás helyett emberi hangon szólalnának meg az állatok. A felcsendülő dallamok, a hangeffektek, a személyre szabható szigeti induló tökéletes harmóniában vannak egymással, egy szinte tökéletes atmoszférát teremtve a szigeten.

Fontos megemlítenünk, milyen aktív élet alakult ki a játék online fórumain. Külön weboldalak foglalkoznak a különböző lakosok tulajdonságaival, az elérhető dekorációk katalógusával, de találkoztam online szigetformáló applikációval és egy játékosok közötti piactérrel is. Lenyűgöző közösségformáló erővel bír a program, így ha elakadunk, pillanatok alatt segítő kezekre vagy megoldásra találhatunk valamely internetes felületen. Nintendo Online előfizetés fejében a játékon belül is aktív online életet élhetünk. Meglátogathatjuk a barátaink szigetét, véletlenszerűen generált szigetekre járhatunk gyűjtögetni, vagy egy kód fejében bárkihez elrepülhetünk a náluk nem kapható gyümölcsök eladása, bútorok cseréje, vagy akár csak közös viráglocsolás céljából.

A New Horizonsnak nagyon kevés hibát róhatunk fel, az a néhány azonban képes lesz elijeszteni a játékosok egy részét. Kezdjük mindjárt a legnagyobbal: kimondhatatlanul időigényes, és meg is bosszulja, ha nem szánsz rá eleget. Az elérhető kihívások között találtunk „Játssz 300 különböző napon” tételt, a napi bejelentkezésért járó bónuszok mértéke csökken, ha kihagyunk bizonyos időt, a szomszédok pedig megsértődnek, ha nem beszélünk velük eleget. Egyértelműen egy hosszútávú befektetésként adták ki ezt a játékot, szinte az az ember érzése, hogy nem is nyúlhat más címekhez, amíg terítéken van az Animal Crossing. Túl sok a napi teendő, és túl nagy a büntetés az elmulasztásukért, ami egy casual játékosnál, aki naponta egy-egy órát játszik vele, gond nélkül működhet. Azonban egy multiplatform játékosnál, vagy valakinél, akinek az idejébe nem fér bele, hogy minden nap benézzen a szigetére, itt el is vághatja magát. Mindennek tetejébe a játék a valós időhöz alkalmazkodik, azaz a megadott időzónához igazodnak a napszakok, a boltok nyitva tartása, és a különböző állatok aktív órái is. Ez szintén kellemetlen lehet, ha az ember csak az esti időszakban tud időt szánni a játékra, illetve ebből a funkcióból ered a program másik nagy hibája: túl lassan indul.

Tegyük fel, hogy nem trükközünk a Nintendo Switch rendszeridejének és naptárának átállításával, és becsületesen végigvárjuk a napi eseményeket a játék világában. Ez azt jelentené, hogy a beköltözést követő nagyjából két hétben semmilyen érdemi változtatást nem eszközölhetünk a szigetünkön, függetlenül attól, hogy akár az egész napot játékkal töltjük, vagy csak órákra nézünk be. Valós idejű napokat vesz igénybe a középületek felhúzása, mint a múzeum vagy a városháza, hosszú időbe telik összegyűjteni az alapanyagot az új lakosok házaihoz, és nagyon körülményes folyamat visszafizetni a lakásunkra felvett hitelt. Aki a vásárlás mellett dönt, úgy készüljön, hogy nagyjából 30-40 órát, azaz egy hosszabb történetközpontú játéknyi időt kell eltöltenie a kezdő lépésekkel, mire egyáltalán elkezdheti kedvére formálni a szigetet.

Problémát jelenthet még sokaknak a döcögős irányítás. Valahogy a 3D jelleg miatt nem sikerült rugalmasra szabni a kiosztást, ugyanis a hasonló címek (Harvest Moon, Stardew Valley) kétdimenziós megoldása be is határolja a lehetőségeket, az akciókat négy irányban hajthatjuk végre, kevés a hibaszázalék. Nem tartom magamat egy ügyetlen játékosnak, de számtalanszor fordult elő, hogy egy-egy mezővel arrébb ültettem el a virágokat, amiket a lábam elé szántam, vagy kövek összetörése helyett lyukakat ástam a mellette lévő földbe. Ha picit is ferdén állunk, vagy nem pontosan célzunk a hálónkkal, teljesen megváltozik a kiosztott parancs, amihez ha hozzávesszük a körülményes szerszámváltást és a zsebünk tartalmának kényelmetlen rendezgetését, egy elég frusztráló játékmenetet kapunk.

A Nintendo ezeken felül hozott egy furcsa döntést, ami azzal járt, hogy egy konzolon csak egyetlen szigetet igazgathatunk. Nincsenek különböző felhasználók, eltérő mentések, a kezdetekkor létrehozott szigetünk örök és visszavonhatatlan. Ezzel a stúdió ellehetetlenítette, hogy családok, vagy akár párok közös gépen osztozzanak az élményen, ez pedig már a megjelenés napjaiban hatalmas port kavart a közösségben, és mai napig nem kaptunk információt arról, várható-e a későbbiekben ez a funkció.

VÉGSZÓ

Talán azután, hogy ilyen hosszasan taglaltam a hibákat, azt hihetitek, rossz pontszámot fog kapni a játék. Szó sincs róla. Az Animal Crossing: New Horizons egy csodálatos élmény, amit kortól és nemtől függetlenül minden gamer élvezni fog, és mint a fogadtatásból kiderült, a játékok iránt eddig szkeptikus közönséget is magával ragadta. Hihetetlen mennyiségű tartalom került bele, a megvásárolható ruházatok, bútorok, dekorációk száma lényegében végtelen, a gyűjtögetni valók hónapokra le fogják kötni a figyelmünket, és ne felejtsük el, az őszi és téli hónapok újdonságai még rengeteg izgalmat tartogatnak. Talán döcögősen indul a projekt, de ha elég időt szánunk rá, minden álmunkat megvalósíthatjuk apró szigetünkön, és egy számunkra tökéletes helyen vonulhatunk el a való világ okozta stressz elől. Bátran ajánlom mindenkinek, aki egy kis nyugalomra vágyik, viszont azt javaslom, egy nagy adag türelem is kerüljön mellé a kosárba.

Még több a témában...

TESZT: Mafia: Definitive Edition

Sinka Tamás

Korábban érkezik a Remothered: Broken Porcelain

Fonyódi Dávid

TESZT: art of rally

Sinka Tamás

Úgy tűnik, hogy Adblock kiegészítőt használsz, blokkolod a hirdetéseket.

Segítsd a munkánkat azzal, hogy engedélyezed a weboldalon megjelenő hirdetéseket.

Zárd be, ha nem szeretnél támogatni minket | Segítség? Kapcsolat