Filmkritikák

Fura világ kritika

Egy új világ felfedezésével próbálkozott a Disney.

415
Fura világ

A 2010-es évek elején nagy pofonba szaladt a Disney a John Carter és az Anyát a Marsa című filmekkel, ezt követően kétszer is meggondolták, mit mutatnak be. A következő években rámentek a biztosabb címekre, amiről tudták, hogy kasszasiker lesz, és még Oscar-díjat is bezsebelhetnek. Ezzel indokolják azt is, hogy az elmúlt években miért erőltetik annyira a klasszikus rajzfilmek élőszereplős feldolgozásait, mivel tudják, hogy milliókat tudnak megvenni egy jól ismert rajzfilm feldolgozásával. Még a Walt Disney Animation Studiosnál sem látják előre, hogy egy-egy produkcióval sikert vagy bukást könyvelhetnek el. Ez megmagyarázza azt is, hogy a stúdió fennállása óta mindössze négy folytatást készítettek, ebből kettőt az elmúlt négy évben. És bár a Disney legutóbbi két animációs filmje, a Raya és az utolsó sárkány és az Encanto rajzfilmekkel jött a siker, az alapötlet és a történetmesélés eltért a Disney régi mesekönyveitől.

A Fura világ, a Walt Disney Animation Studios 61. filmje, ami egyszerre utalás a pulp magazinok által inspirált kalandfilmre és emlékeztető azokra az akció-kalandfilmekre, amivel a 2000-es évek elején próbálkozott a Disney, mint például az Atlantisz – Az elveszett birodalom vagy A kincses bolygó. A Fura világ című rajzfilmmel a családra és az izgalmas karakterek megjelenésére helyezi a hangsúlyt. A Walt Disney Studios kísérletezős kedvében volt, a végeredmény azonban felemásra sikerült. De legalább próbáltak valami újat kreálni.

A rajzfilmben a Clade családot ismerhetjük meg, leginkább a kalandor Jaeger Clade-et (Dennis Quaid) és fiát, a Searchert (Jake Gyllenhaal), akit inkább a növények és a földművelés érdekel, mint a felfedezés. A Clade-család egy fiktív Avalonia nevű földön él, amit óriási hegyek vesznek körül. Sokan próbáltak már átkelni a hegyeken, de eddig még senkinek nem jött össze, hogy megpillantsa, mi van a hegy túloldalán. Egy küldetésen, hogy felfedezzék az ismeretlent, Jaeger és Searcher szóváltásba keverednek. Searcher talál egy titokzatos növényt, a pandót, ami energiaforrás lehet a városlakók számára, ezért Searcher úgy gondolja, hogy az expedíciót le kell fújni, s a titokzatos növényt alaposan szemügyre kell venni. De Jaeger hajthatatlan, évekig próbálták megfejteni, mit rejt a hegy, ezért ragaszkodik az eredeti céljukhoz, hogy továbbmenjenek. Jaeger Searchert és a csoport többi tagját hátrahagyva elindul, hogy válaszokat kapjon a kérdésekre.

25 évvel később Jaeger még mindig eltűnt, de Avalonia virágzik, hála Searcher felfedezésének a pandóval. A növényt energiaforrásként használják a repülőgépekhez és más lenyűgöző újításokhoz a városban. Searcher a farmon dolgozik pilóta feleségével, Meridian-nal (Gabrielle Union) és fiukkal, Ethan-nal (Jaboukie Young-White), aki nem biztos, hogy apja farmer nyomdokaiba akar lépni. Amikor Avalonia elnöke, Calliso Mal (Lucy Liu) megtudja, hogy valami veszélyezteti a pandót, akár ki is halhat a titokzatos növény, Searcher és csapata expedícióra indul, hogy megtalálják a betegség forrását. Útjuk a föld alatti rejtett világon keresztül vezet, amikor a család találkozik halottnak hitt nagyapóval ebben a furcsa világban.

A Furcsa világ valóban lenyűgöző világot mutat be, egy rózsaszín-lilás színvilágban pompázó földalatti birodalmat, tele lenyűgöző lényekkel. A Furcsa világ egy olyan ökoszisztémát hoz létre: óriási neonmadarak szállnak az égbolt felett, lábakkal rendelkező különös lények gyógyítják az elhalt növényvilágot, és egy Splat becenevű figura segít a Clade-családnak és a csapat többi tagjának a küldetésük alatt. Don Hall rendező és Qui Nguyen társrendező a tavalyi Raya és az utolsó sárkány után egy magával ragadó történeten dolgoztak, hogy a karakterekkel együtt fedezzük fel ezt a fura világot. Bármennyire is gazdag és izgalmas ez az új világ, a szereplők és a forgatókönyv meglehetősen banálisak, és tele van közhelyekkel, amiket már számtalanszor hallottunk hasonló rajzfilmekben. Miközben a Clade férfiak három generációja civakodik, rengeteg klisé hagyja el a szájukat, mint például “Én nem vagyok te!”. A Raya és az utolsó sárkány is hasonló hangvételű volt, és akárcsak ott, itt sem tudnak kibontakozni a karakterek a történetben. Nagy kár, mivel a Fura világ egy csodálatos világot tár a nézők elé, ám zavarba ejtő párbeszédeket és sorozatos problémákat fedezhetünk fel a forgatókönyvben, és a legszomorúbb az egészben, hogy ezekkel a Clade-családot sújtják legjobban.

De még a koncepciót és a karaktereket buktató pillanatok ellenére is sikerült átadni a rajzfilm mondanivalóját: egy ökológiai üzenet, egy vita arról, hogy nagy változásokra van szükségünk, ha életben szeretnénk maradni ezen a bolygón. A változás nem lesz könnyű, de a túlélésünkhöz elengedhetetlen. A Disney többször is próbálkozott az elmúlt években, de most éreztük igazán azt, hogy sikerült úgy beleilleszteni egy meleg karaktert a történetben, hogy értelme is legyen az egésszel. Ethan teljesen belezúg Diazóba (Jonathan Melo), s úgy kezelik ezt, mint bármely más románcot egy Disney-filmben.

A Fura világ bája, látványvilága és ötletes világépítése miatt könnyű megfeledkezni az alapvető hibáiról. Olyan érzésünk van ezzel a rajzfilmmel, mintha a Disney szeretett volna valami újat kipróbálni, és mindezt sokkal konzervatívabban. Bár közel sem működik minden a történetben, sok buktatóval találkozunk a kaland során, kezdve a forgatókönyvvel, a Fura világ mégis egy izgalmas, egész estés kalandfilm.

Szerző
Kévés Bence Mihály

A filmek és sorozatok varázslatos világába csöppentem, és az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz filmeket nézzünk.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

CinemaCon Disney
Filmek

CinemaCon: A Walt Disney Studios bemutatója

Volt minden a Disney bemutatóján: majmok, szuperhősök, rajzfilmek, igaz történetek, borzongás.