Főoldal Játékok Elon Musk kritizálta az Assassin’s Creed Shadows fekete főszereplőjét, a Ubisoft fejlesztői reagáltak rá
Játékok

Elon Musk kritizálta az Assassin’s Creed Shadows fekete főszereplőjét, a Ubisoft fejlesztői reagáltak rá

A sokszínűség, az egyenlőség és a befogadás valóban megöli a művészetet?

294
Assassin's Creed Shadows
Forrás: Ubisoft

Már a májusi bejelentése óta támadások össztüzében van az idén novemberben érkező Assassin’s Creed Shadows. A Ubisoft népszerű és nagy sikerű orgyilkos szériájának következő része a rajongók egy régi álmát váltja valóra, hiszen a feudális Japánba, a szamurájok korában játszódik. A játék két irányítható főszereplőt kap, a fiktív asszaszin sinobi Naoe és a valós történelmi személy, az afrikai származású szamuráj Jaszuke képében.

A játékosok és a média is komoly kritikákkal illette már eddig is Jaszuke szerepeltetését, sokan erőltetett woke propagandának tartják, míg mások szerint megalapozott, hiszen tényleg létező személyről van szó. Az online térben zajló vitákba beleállt a világ leggazdagabb embere Elon Musk is, aki már eddig is élesen bírálta a hasonló média tartalmakat. A Ubisoft fejlesztői pedig ezt nem hagyták szó nélkül.

Május 15-én leplezték le az Assassin’s Creed Shadows-t. A játékot egy látványos CGI előzetes vezette fel, amely során megismerhettük a főszereplőket. A rajongók és a játékosok között is megosztó lett a közelgő videójáték, amely elég jó táptalajt adott a politikai kultúrharcnak is. A milliárdos vállalkozó, a Tesla, a SpaceX és az X tulajdonosa Elon Musk is beleállt a játékba. Május 24-én az X-en reagált egy posztra, amely arról szólt, hogy a Ubisoftnak elkéne halasztania a játékot és válaszolnia a játék főszereplőjét, az afrikai származású szamurájt ért kritikákra. Musk erre annyit válaszolt, hogy a „DIE megöli a művészetet”. Ez egy angol mozaikszó, a sokszínűség, az egyenlőség és a befogadás (diversity, equity and inclusion) szavakra, mely olyan gyakorlatot és szabályokat jelent, amelyek célja a különböző háttérrel rendelkező emberek támogatása és a munkahelyi boldogulásukhoz szükséges erőforrások biztosítása.

A Ubisoft fejlesztői és vezetői végül nem hagyhatták szó nélkül a kritikákat. Marc-Alexis Côté, az Assassin’s Creed franchise executive producere a Game File portálnak adott interjújában reagált Musk kijelentéseire. Elmondása szerint a poszt őt is komolyan feltüzelte, válaszolni is akart rá azonnal, de inkább önmérsékletet gyakorolt és törölte az üzenetét. Szerinte Musk ehhez hasonló megnyilvánulásai csak tovább szítják a gyűlöletet.

„Számomra Elon elszomorító, csak a gyűlöletet táplálja.”

Marc-Alexis Côté

Côté úgy véli, hogy ha hasonló érzelmekkel és vehemenciával visszavág ő vagy bárki a Ubisofttól, az csak tovább rontana a helyzeten. Egy olyan közismert személyt, mint Elon Musk vagy bármilyen feldühödött játékost megtámadni nem lenne bölcs és egyáltalán nem segítené meggyőzni a közönséget a Ubisoft Québec „álláspontjáról”. Az, hogy mi is ez az álláspont, azt Côté ki is fejtette. Jaszuke kiválasztása egy természetes kreatív folyamat eredménye volt, amely már akkor körvonalazódott, amikor kiválasztották a helyszínt és a korszakot. Miután a stúdió biztos volt abban, hogy egy feudális Japán korabeli nyitott világú RPG-t készít, tovább léptek a karakterek típusának meghatározásához, akiket a történet főszereplőinek szántak, és végül úgy döntöttek, hogy egy sinobi és egy szamuráj lesz a főszereplő. Így került a képbe Jaszuke.

A franchise történetében Jaszuke lesz az első irányítható főszereplő, aki valós történelmi személyen alapul. A korábbi főszereplők mind kitalált, fiktív szereplők voltak, történelmi karaktereket csak egyéb más NPC-k vagy ellenségek képében vonultattak fel. Jaszuke valóban létezett, történelmileg is dokumentált személy, akit a 16. században portugálok hurcoltak Afrikából rabszolgaként Japánba. Itt Oda Nobunaga daimjó alá került, aki maga mellé vette és harcossá képezte őt. A játék ezt a hiányos életrajzot fogja megtölteni saját fikciós történetével. A producer visszautasította Musk azon felvetését, hogy Jaszuke puszta jelenléte is csak erőltetett sokszínűség a játékban. „Amit Elon mond, az nem az a játék, amit mi építünk” – fogalmazott a Ubisoft producere, majd hozzátéve, hogy az embereknek előbb játszaniuk kellene az Assassin’s Creed Shadows-t, mielőtt ilyen következtetéseket vonnának le.

Nem ez az egyedüli videójáték, amely újabban a politikai oldalak áldozata lesz, még a megjelenése előtt. Ugyancsak hasonló bírálatokat kapott a szintén idén érkező Star Wars Outlaws főszereplője, az új Fable játék karaktere, vagy korábban a The Last of Us Part II-ben Abby, a Horizon Forbidden Westben Aloy és a Marvel’s Spider-Man 2-ben MJ karaktere is. Mindezt úgy, hogy ezek fiktív művészeti produktumok, amelyek elsősorban szórakoztatóipari termékek. Az Assassin’s Creed bár ügyesen nyúl a történelemhez, azért mégis csak egy sci-fi univerzum és ilyen módon nem érdemes rajta számonkérni a történelmi hitelességet sem. Marc-Alexis Côténak abban pedig igaza van, hogy akkor érdemes kritikát mondani ezekről, ha már megjelent és játszottunk vele. Az Assassin’s Creed Shadows november 15-én érkezik PC-re, PS5-re, Xbox Series X/S-re, illetve Apple macOS és iPadOS rendszerekre is.

Assassin's Creed Shadows
Forrás: Ubisoft
Szerző
Faragó Dániel

Gamer, videójátékos újságíró és Star Wars rajongó. Akkor került kapcsolatba a játékokkal, amikor először a kezébe adták a Rogue Squadront és a Tomb Raidert. 2019-ben kezdett el videójátékokról írni a Ziro.hu oldalán, majd ezt kibővítve folytatta a Rebo.hu felelős szerkesztőjeként.

2 Hozzászólások

Közelgő események

Még több a témában...

Assassin's Creed Shadows
Játékok

Mozgás közben is nagyon látványos az Assassin’s Creed Shadows

Az új szamurájos Assassin’s Creed játékmenete izgalmasnak ígérkezik.

Assassin's Creed Shadows
Játékok

Mozgás közben is látható az Assassin’s Creed Shadows

A Ubisoft bemutatta az új Assassin’s Creed játékmenetét.

Star Wars Outlaws
Játékok

Egy ismerős karakter bukkant fel a Star Wars Outlaws előzetesében

Han Solo régi barátja is szerepel majd az alvilági kalandban.