Július 13-án közölte a Nikkei, vagyis a Tokiói Értéktőzsde tőzsdei indexe jelentésében, hogy a Sony jóval nagyobb pénzügyi forrásokat különít el a saját játékkutatási és fejlesztési részlegébe, mintegy 300 milliárd japán jen, azaz 2,13 milliárd USA dollár összegben. Ez a befektetés állítólag a 2024-es pénzügyi év vége, vagyis 2024. március 31-e előtt valósulna meg. Az összeg pedig a Sony teljes kutatás-fejlesztési kiadásainak (700 milliárd jen) mintegy 40%-át teszi majd ki. A hírt azóta a Reuters is megerősítette cikkében. A Sony egyelőre nem erősítette meg a hírt hivatalosan.
A hír időzítése akár jelzésértékű is lehet, tekintve, hogy a Microsoft nem rég nyerte meg a pert az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (Federal Trade Commission, FTC) szemben és már csak napok választják el attól, hogy nyélbe üsse az üzletet az Activision Blizzard felvásárlásról. Ugyan az FTC megpróbál fellebbezni az ítélet ellen, de nagyon úgy fest, hogy nem fogják tudni már megakadályozni az ügyletet a Microsoftnál.
A Sony jó ideje próbál reagálni a Microsoft terjeszkedésére. A két cég azonban merőben más stratégiát követ. Míg a Microsoft inkább a szolgáltatásokba (Game Pass, Xbox Cloud Gaming) fektet, addig a PlayStation a nagy költségvetésű exkluzív, egyjátékos címeivel ért el óriási sikereket. A PlayStation 4 generációban a Sony ezekkel a játékokkal (pl.: Marvel’s Spider-Man, God of War, Horizon Zero Dawn, The Last of Us) dominánssá vált a piacon. Azonban jóval kisebb cég, mint a Microsoft és kevesebb tőkével is rendelkeznek, így egy Activision Blizzard méretű nagy kiadót nem tudnának megvenni. Ha nem is nagy játékkiadókat, de stúdiókat bőven tudnának vásárolni ebből az allokált összegből.
Az egyjátékos, történetközpontú játékok mellett a Sony nyitni szeretne a live service, multiplayer játékok felé is. A Nikkei jelentése szerint a Sony azt tervezi, hogy 2026 márciusáig a PlayStation 5 összes fejlesztési kiadásának a 60%-át a live service, multiplayer játékokra fordítja. A Sonynak nagy tervei vannak, ugyanis 12 új online live service multiplayer játékot készülnek kiadni ebben az időintervallumban, így gyakorlatilag a PlayStation majdhogynem összes stúdiója ilyen címeken dolgozik.
Többek között ezért is vásárolták fel 2022-ben Jade Raymond féle Haven Studiost és a Destiny 2-ért felelős Bungie-t. Utóbbi a pletykák szerint a PlayStation Studios összes új live service játékát felügyeli majd. Olyannyira, hogy állítólag a Bungie kérésére tolták el és gondolták újra a Naughty Dognál a The Last of Us: Factions néven emlegetett készülő új multiplayert is. 2023 áprilisában a Sony felvásárolta a Firewalk Studiost is, akik szintén egy új, eredeti AAA multiplayer játékon fognak dolgozni PS5-re és PC-re. A Sony a PS5 live service címek mellett a PC-re és a mobil piacra is egyre jobban terjeszkedik. Korábban a Guerrilla Games is megerősítette, hogy már dolgoznak egy Horizon online-multiplayer játékon.
Továbbá az is elhangzott, hogy a Sony tervei között szerepel a „metaverzumba” való sokkal jelentősebb áttörés, vagyis a VR és kiterjesztett valóság sokkal nagyobb kiaknázása. A Sony ebben is a Microsoft előtt jár, hiszen a sikeres PS VR után idén februárban kiadták PS5-höz a PlayStation VR 2-t is, amely egy sokkal jobb VR eszköz lett elődjéhez képest és folyamatosan érkeznek rá az új VR-játékok.
1 Hozzászólás