Lassan három éve már annak, hogy megjelent a Cyberpunk 2077. A CD Projekt RED nyílt világú RPG játékát óriási várakozás övezte, hiszen a csapat hatalmas tiszteletnek örvendett a játékosok között a The Witcher-trilógia miatt. A játék körüli felhajtást csak tetézte a 2019-es E3, amikor Keanu Reeves is a színpadra lépett.
Aztán közbeszólt a koronavírus és a lengyel csapatnak nehéz körülmények között kellett befejeznie a szoftvert, miközben a játék körül már elképesztő felhajtás volt. Több halasztás után végül kiadták 2020 decemberében, a többi pedig történelem. A játék egyáltalán nem volt kész és kifejezetten játszhatatlan volt előző generációs konzolokon (PS4, Xbox One). A média természetesen jól felfújta az ügyet, a csalódott játékosok pedig visszakérték az árát. A legrosszabb akkor következett be, amikor a Sony eltávolította a játékot a PlayStation Store-ból. A CD Projektre nehéz évek vártak, nem csak a sajtó és a játékosok felől, de a saját befektetőik is kérdőre vonták őket, ráadásul még egy hackertámadást is elszenvedtek. A csapat azonban nem adta fel és neki álltak kijavítani a Cyberpunkot. Jó két év után a szoftver elkészült, most már jól működik és a játéknak is sokkal jobb a megítélése, mint annak idején. A CD Projekt idén szeptemberben készül kiadni az első nagy kiegészítőt hozzá Phantom Liberty címen.
Ennek apropóján beszélgetett a Summer Game Festen a gameindustry.biz a CD Projekt PR és kommunikációs alelnökével, Michał Platkow-Gilewskivel.
Most éppen jól állunk. Igen, az út rögös volt. Amikor minden fantasztikus és csodálatos volt, a Cyberpunk megjelenése előtt… az volt életem legjobb időszaka, de túl jó volt ahhoz, hogy igaz legyen. A játék elképesztőnek ígérkezett és mindannyian szuperül fel voltunk dobva. De ez a minket körülvevő hype nagy nyomás volt. Aztán jött a megjelenés, és már nem volt mese.
– mesélte a CD Projekt kommunikációs alelnöke.
A Cyberpunk 2077 botrányos megjelenése után a cégnek teljesen újjá kellett szerveznie magát. A fejlesztői oldalon sok változást bevezettek és azon is elgondolkoztak, hogy lemondjanak-e a saját fejlesztésű RED Engine nevű grafikus motorjukról és áttérjenek Unreal Engine 5-re. A csapat nem csak a Cyberpunkot javította ki, hanem a céget is megújították. Tizenkét éve még csak egy maroknyi 120 fős vállalat volt a CD Projekt, mára azonban több mint 1200 főt számlál a cég és Lengyelországon kívül már Észak-Amerikában is vannak irodáik.
A Cyberpunk 2077 rossz rajtja után a cég most azon van, hogy visszanyerje a játékosok és a rajongók bizalmát.
A megjelenés után nehéz volt, de tudtam, hogy ugyanazok az emberek vannak velünk. A játékosok ugyanazok… csak a kapcsolatunkat kell rendbe tennünk. Az egyetlen dolog, amit igazán tehetünk, hogy csak azt nyújtjuk, amire képesek vagyunk. Van egy olyan érzésem, hogy hamarosan képesek leszünk erre, és remélhetőleg ez egy új kezdet lesz mindenki számára.
– mondta Platkow-Gilewski.
A cég hirtelen nőtt túl nagyra és nagyobbat vállaltak, mint amire akkor képesek voltak. Platkow-Gilewski szerint a Cyberpunk körüli botrány mindenkinek felnyitotta a szemét, hogy változás kell a cégben. A menedzsmentnek újra kellett gondolnia, hogyan is dolgozzanak nagyobb csapatokban és mindenki odafigyeljen a másik munkájára, ne legyenek túlhajszolt fejlesztők. A vezetőség is kicserélődött és igyekeztek decentralizálni, amennyire lehetett.
A legnagyobb dolog az volt, hogy kiálltunk és azt mondtuk, hogy “meg kell tennünk”. Igen, a Cyberpunk esetében más indulással számoltunk, de most egy újabb lehetőség áll előttünk. Én, mint a kommunikációért felelős személy, újra szeretném építeni a kapcsolatot a játékosokkal, mert az emberek évekig követtek minket, és csalódtak. Számomra ez a legnagyobb dolog. Nekünk kell a játékot számukra elkészítenünk.
– mondta a PR és kommunikációs alelnök.
Erre egy külön munkacsoportot hoztak létre, akik kizárólag az átalakulásért felelősek a cégen belül. Fontossá vált a munka és magánélet egyensúlya a cégben, hiszen korábban sok vád érte őket a túlóráztatásokért.
A csapat most a Cyberpunk 2077 első nagy kiegészítőjét csinálja és készül a szeptemberi megjelenésre. A sajtóban elég jó a visszhangja a Phantom Libertynek, nem csak az új történet, hanem azokat a változtatásokat is pozitívan fogadták, amellyel a kiegészítő jelentősen megváltoztatja az eddigi játékmenetet. És természetesen nem maradhatnak el a nagy nevek sem, hiszen míg az alapjáték Keanu Reevest szerepeltette Johnny Silverhand szerepében, úgy a kiegészítő Idris Elbát nyerte meg Solomon Reed szerepére.
Számunkra a kiegészítők nagyon fontosak. Évekkel ezelőtt… elkezdtünk gondolkodni azon, hogy mi az a DLC? Miért kér valaki pár dollárt a DLC-ért, ami csak valami apróságot ad, például egy különleges kardot vagy páncélt? Nem tetszett nekünk ez a megközelítés. Tehát amikor tartalmat adunk hozzá… vannak DLC-k, amelyek ingyenesek, mert nem járnak sok erőfeszítéssel, és vannak olyanok, akik valami jelentősebb dolgon dolgoznak, hosszabb ideig, és ennek ára van. Ez egy kiegészítő.
– mondta Platkow-Gilewski
A CD Projekt RED már a The Witcher 3 két kiegészítőjével is megmutatta mennyire sok energiát tudnak fektetni ezekbe és mennyi újat adnak hozzá az alapjátékhoz. A Phantom Libertynek nem csak a története, de a stílusa is egészen más lesz, mint a Cyberpunk 2077 alaptörténetének. Ez egy kémthriller lesz, politikai összeesküvésekkel, amelyben Idris egyfajta James Bond szerepben fog megjelenni. A kiegészítő a Dogtown nevű, eddig nem látott városrészbe kalauzolja el a játékost, amely igazi alvilági hely lesz fekete piaccal és bűnszervezetekkel. A történetben az Új Egyesült Államok elnöke is fontos szereplő lesz.
Platkow-Gilewski szerint a CD Projekt változik és levonta a tanulságokat. A Cyberpunk 2077 és a különböző licencelt spin-offok – köztük képregények, könyvek és a Cyberpunk: Edgerunners című anime sorozat – mellett a CD Projekt óriási terveket jelentett be, köztük egy új IP-t, három új The Witcher-játékot és a Cyberpunk folytatását is, amely egyelőre Project Orion kódnéven készül. Szóval érdemes lesz odafigyelni a lengyel játékfejlesztőre.
Közel három évvel ezelőtt a CD Projekt elérte – Platkow-Gilewski szavaival élve – „a negativitás kritikus tömegét”. A cég reakciója azonban szerinte nem az volt, hogy kétségbeesett, hanem az, hogy feltűrte az ingujját, és nekilátott a javításnak. Hozzáteszi, hogy ez a folyamat mindig is folyamatban lesz, de a Phantom Liberty megjelenése remélhetőleg az első jele lesz annak, hogy a stúdió mindenáron helyre akarja hozni ezeket a hibákat.
Valójában úgy gondolom, hogy a Cyberpunk a megjelenéskor sokkal jobb volt, mint ahogyan fogadták, és még az első kritikák is pozitívak voltak. Aztán menő dolog lett utálni. A hőstől nagyon gyorsan a nullára jutottunk. Ez volt a kemény pillanat. Nem tudtuk, hogy mi történik. Tudtuk, hogy a játék nagyszerű, igen, javíthatunk rajta, igen, időt kell szánnunk rá és át kell építenünk néhány dolgot. Ez sok időbe telt, de nem hiszem, hogy valaha is megtörtünk volna. Mindig is úgy voltunk: Csináljuk meg.
– mondta a CD Projekt kommunikációs felelőse.
A Cyberpunk 2077: Phantom Liberty kiegészítő szeptember 26-án érkezik PC-re, PS5-re és Xbox Series X/S konzolokra, az előrendelés már él.
Szólj hozzá!