Május 15-én végre teljes értékű előzetest kapott az Assassin’s Creed Shadows. A rajongók már évek óta könyörögtek a Ubisoftnak, hogy a népszerű nyitott világú orgyilkos széria a feudális Japánban is kapjon egy részt. Idén végre ez a kérés is beteljesül, az új játék egy látványos utazást ígér a szamurájok korába, amelyben két eltérő főszereplővel vehetjük fel a harcot az elnyomó Templomos lovagrend tagjaival. A Ubisoft hivatalos bejelentései mellett az IGN lapja osztott meg információkat a szoftverről exkluzív cikkében. Lássuk, mit tudtunk meg az idei év egyik legjobban várt videójátékáról.
Mikor és milyen platformokra érkezik az Assassin’s Creed Shadows?
A Ubisoft hivatalosan is megerősítette, hogy a játék 2024. november 15-én érkezik PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series X/S konzolra. Továbbá elérhető MacOS és Amazon Luna rendszereken is. Az előrendelés tegnap óta él. Az alapjáték 69,9 euróba kerül (kb. 27 ezer Ft), továbbá megvásárolható Gold (109 euró) és Ultimate csomag (129 euró) is külön. Utóbbiak tartalmazzák a Season Passt, amely a később várható DLC-ket tartalmazza majd, illetve extra küldetéseket, külcsíneket. A játék megjelenéskor ugyancsak elérhető lesz a Ubisoft+ Premium előfizetőinek is. A Gold, Ultimate és Ubisoft+ vásárlói három nappal korábban kapják meg a játékot. A GameStop jóvoltából egy gyűjtői kiadás (Collector’s Edition) is megvásárolható lesz 280 eurós áron. Ez tartalmazza a játék fizikai lemezét és az Ultimate kiadást, továbbá megannyi extra ajándékot keménykötéses művészeti kiskönnyvel, replikákkal, litográfiával és egy szépen kidolgozott diorámát, a két főszereplő szobrocskájával.
A két főszereplő: Naoe és Jaszuke
Ahogy a korábbi pletykák és végül a CGI előzetes is megerősítette, az Assassin’s Creed Shadowsban két irányítható főszereplőt kapunk. Az egyik Naoe, egy női sinobi, vagyis nindzsa. A történet szerint Naoe az Iga nevű hegyvidéki tartományból származik, ahol a legendák szerint a sinobik létrejöttek. Naoe apja Fujibayashi Nagato, aki a legendák szerint egy fontos nindzsa vezető volt. Az előzetesből megtudtuk, hogy Naoe faluját feldúlták Oda Nobunaga daimjó szamuráj seregei, akinél a másik főszereplő Jaszuke is szolgált. Naoe túlélte a támadást, majd képzett sinobivá vált, hogy bosszút álljon az elkövetőkön. Képességei és lopakodós harcmodora alapján könnyen beleillett és csatlakozott is a Japánban kialakuló helyi Asszaszin Testvériséghez.
Míg Naoe egy tipikus kitalált Assassin’s Creed főhős, addig a másik főszereplő, Jaszuke egy valós történelmi személy volt. Ilyen módon az első irányítható főszereplő a széria történetében, aki valós személyen alapul, korábban ilyenek csak NPC társak, mellékszereplők, ellenségek voltak. Jaszuke a 16. század második felében élt, portugál jezsuiták segítségével jutott Afrika keleti részéről Japánba. A történelmi források hiányosak az életéről, abban viszont egyetértenek, hogy valamikor 1581 körül Jaszuke találkozott Oda Nobunaga daimjóval, akit lenyűgözött Jaszuke bőrszíne, fizikuma és magassága. A Britannica szerint Nobunaga magához vette Jaszukét, aki már ekkor jól beszélte a japán nyelet. Harcossá képezték az afrikai fiút, aki hűséget esküdött hűbérurának és külföldiként elsőként válhatott szamurájjá. A játékban ő és Naoe először ellenségként találkoznak, ám hamar szövetségre lépnek, mindketten csatlakoznak az asszaszinokhoz és együtt vadásszák le a Japánban megbúvó Templomos lovagrend tagjait.
Mikor játszódik a történet?
A Ubisoft fejlesztői elmondták, hogy a két főszereplő és főként Jaszuke személye határozta meg a korszakot is, amiben a történet helyet foglal. A történészek szerint Jaszuke 1579-ben érkezett Japánba, tehát a játék is valahol itt kezdődik majd. Ugyanebben az évben Oda Nobunaga klánja először támadt a sinobikra Iga tartományban, majd 1581-ben egy második támadással győzelmet is aratott felettük. Ezt láthattuk az előzetesben. Nobunaga egy hatalmas daimjó volt ekkoriban, aki nagyon fontos lesz a játék történetében.
A játék időben a többszáz évig tartó Hadakozó fejedelemségek korának utolsó fázisában, az Azuchi-Momoyama időszakban játszódik. Hogy jobban el tudjuk helyezni időben, nagyjából 20 évvel az FX új sikersorozata, A sógun eseményei előtt. A játék eseményei előtt 1568-ban választották az évszázad utolsó sógunát, Asikaga Josiaki személyében. Azonban az ő uralmát aláásta Nobunaga, aki mintegy megbuktatta Asikaga sógunátusát 1573-ban és rövid ideig Japán teljhatalmú ura lett. Nobunaga örökös harcokban állt a többi daimjóval és uralkodása 1582-ben bekövetkezett haláláig tartott. Utána folyamatos belviszályok sújtották az országot, míg 1600-ban Tokugava Iejaszu felemelkedett, legyőzte a klánvezéreket és felvette a sógun címet és elhozta a több évszázados békés Edo-korszakot, amelyről A sógun regény és sorozat is szólt.
Az Assassin’s Creed Shadows tehát a japán történelem egy elég jól dokumentált és ikonikus korszakába kalauzolja el a játékost. Sokan párhuzamot vonhatnak a korábbi hasonló videójátékokkal, mint a Ghost of Tsushima vagy a Rise of the Ronin. Azonban előbbi 1274-ban, míg utóbbi a 19. században játszódik.
Hogyan kapcsolódik a történet az Assassin’s Creed univerzumhoz?
Az Assassin’s Creed egy történelmi tényeken alapuló fikciós széria, amelyben keverednek a valós történelmi események, személyek a széria kitalált fikciós elemeivel. A széria tizenhét éves pályafutása alatt bőven felhalmozott egy elég tekintélyes és kidolgozott lore-t, amelybe az Assassin’s Creed Shadows már most szépen beleillik, így a rajongók is megkapják a magukét.
A legfontosabb kapcsolódás az Assassin’s Creed Memories című 2014-ben iOS rendszerekre megjelent kis online mobilos szerepjáték, amelynek szervereit alig egy év után kapcsolták le, de az interneten még elérhető a cselekménye. A játékban megjelent már Japán és maga Oda Nobunaga is. Itt ismerhettük meg 1571 és 1596 körül tevékenykedő Hattori Hanzo asszaszint. Ő egyszerre volt sinobi és szamuráj is a Testvériség tagjaként. 1571-ben Tokugava Iejaszu parancsára Hanzo meggyilkolta Mōri Motonari daimjót, Iejaszu akkori szövetségese, Nobunaga ellenfelét. Hanzo később megtalálta az Édenkardot is, amely egy különleges ereklye a néhai idegen Isu fajtól. Hanzo élete elég jól dokumentált az Assassin’s Creed univerzumában. Mivel pont akkor élt és tagja volt a Testvériségnak, amikor az Assassin’s Creed Shadows is játszódik, elég valószínű, hogy szerepel a játékban. Az sem kizárt, hogy ő lesz Jaszuke és Naoe asszaszin mentora is.
Mivel Naoe nem csak pusztán asszaszin, hanem elsősorban sinobi is, ilyen téren is fontos kapcsolódási pont az univerzumban. A sinobik a történészek szerint, amolyan kémek voltak Japánban, így lopakodós, lesből támadó harcmodoruk kiválóan illeszkedik az asszaszinokhoz. A nindzsák ősei állítólag Kínából származtak, első írásos említést a kínai Szun-ce A háború művészete című művében olvashatunk róluk. A korabeli kínai asszaszinokról már sokat tudunk a lore-ból. Az Assassin’s Creed Chronicles: China játék főszereplője, Shao Jun tanítványai nyomán jutottak el az asszaszinok Kínából Japánba még a 16. század elején és alapították meg a Testvériség első irodáit a szigetországban. Shao találkozott az idős asszaszin legenda Ezio Auditoréval is, aki a széria talán legikonikusabb főszereplője. Így jól látható, hogy az Assassin’s Creed Shadows remekül illeszkedik már eddigi ismereteink szerint is az univerzumba.
Nyitott világ és változó környezet
Ugyan gameplay előzetest még nem mutattak, de az IGN exkluzív cikkei alapján sok infót tudhattunk meg a játékmenetről és a továbbfejlesztett nyitott világú környezetről is. Az Assassin’s Creed Shadows a szériát eddig is kiszolgáló Anvil grafikus motor egy továbbfejlesztett, next-gen változatával készült. Ez lesz az első igazi jelengenerációs AC, a korábbi részek előző generációs konzolokra is megjelentek. Éppen ezért nagyon sokat fejlesztettek a környezeten, a fény-árnyék effekteken.
Az Anvilt először vértezték fel dinamikusan változó évszakokkal. Japán mérsékelt övi éghajlata miatt váltakozó négy évszakot láthatunk majd, ahogy tavasz, nyár, ősz és tél is lesz. Korábban is voltak évszakok, de azok nem változtak dinamikusan. Minden évszaknak egyedi funkciója lesz, amely befolyásolhatja a játékmenetet. Tavasszal, nagyobb lesz a fű és a növényzet, amelyben könnyebben elrejtőzhetünk, míg ősszel, télen ezek eltűnnek. Télen a víz befagy, így nem tudunk majd úszni sem, a jégcsapok, mikor hozzájuk érünk leesnek, amely felfedheti a pozíciónkat is. Az évszakok befolyásolják az NPC-k viselkedését is. Nyáron átvágnak a bokrok között, hogy ránk találjanak, míg télen inkább a tűz melege körül maradnak egy helyben. Ugyancsak lesz sűrű köd, esők, viharok, amelyben csökkenek a látási viszonyok, viszont a lábnyomaink is eltűnnek. A széria történetében először komolyabban előtérbe kerülnek majd a rombolható környezeti elemek is.
Mivel ez is egy nyitott világú cím lesz, fontos, hogy Japán mely területei lesznek bejárhatók. A Ubisoft fejlesztői megerősítették, hogy a térkép valós történelmi tartományokra lesz felosztva. Olyanok, mint a fentebb említett Iga (a sinobik otthona), Arima (egy nagy csata helyszíne) és Omi (egy mezőgazdasági régió). De ugyancsak elérhető lesz Kiotó, Kóbe és Oszaka városa is. Az előzetesben pedig látható volt a Takeda kastély is, amely teljesen bejárható lesz, amolyan dungeon képében.
A jól ismert szinkronizálási pontok természetesen megmaradtak, de tovább gondolták a játékelemet. Ha fel is mászunk egy magas pontra, az nem fogja láthatóvá tenni az összes elérhető pontot, csupán felméri a terep jellegzetességeit. Utána nekünk kell majd felfedeznünk ezeket. Sok visszajelzés érkezett a játékosoktól, hogy kevesebb ikon legyen a térképen és a Ubisoft így próbálta megoldani. A játék térképe nagyjából az Assassin’s Creed Origins méretét éri majd el, vagyis kisebb lesz, mint az Odyssey és Valhalla területei, de így is elég nagy ahhoz, hogy sokat elidőzünk a játékban.
Milyen lesz a játékmenet és az RPG rendszer?
Az Assassin’s Creed már a legelső játéktól kezdve komolyabban épített a lopakodós, lesből támadó, tömegben elvegyülő és parkour játékmenetre. Az akció-RPG vonallal ez némileg háttérbe szorult és igazán csak az Assassin’s Creed Mirage-ban került elő ismét hangsúlyosan. Az Assassin’s Creed Shadows két eltérő főszereplője most lehetőséget ad arra, hogy a hagyományos és az újabb játékmenet egyszerre jelen legyen.
Értelemszerűen Naoe képviseli itt az igazi asszaszin harcmodort. Sinobiként adja is magát, hogy a sötétben mozogjon észrevétlenül. A Ubisoft komolyabban épített ezúttal a fény-árnyék effektekre. A modernebb globális illuminációt kihasználva dinamikusan változó fény-árnyék effektek lesznek. Képesek leszünk elrejtőzni a sötétben, amelyben az ellenségek nem vesznek észre és a fényforrásoknak is komoly szerepük lesz. Mindez nagyon hasonló a Ubisoft korábbi sikerszériájához, a Tom Clancy’s Splinter Cell játékokhoz. Naoe fegyverei között megtalálható a kunai tőr, a suriken dobócsillag, kivethető csáklyahorog, kusarigama, amely egy láncra fűzött sarló és természetesen az elmaradhatatlan rejtett penge. Utóbbi kisebb módosítást is kapott, mert aktiválás után, 45 fokban elforgatható kisebb tőrré is alakulhat. A csáklya legutóbb az Assassin’s Creed Syndicate részben bukkant fel. Lehetőségünk lesz békés, nem halálos harcmodorra is, kiütve az ellenségeket. Az árnyékban lopakodás mellett lehetőség lesz kúszni is a földön, így még észrevétlenebbek maradhatunk majd és kisebb nyílásokon is átjuthattunk.
Jaszuke ezzel szemben a szamurájos harcmodort képviseli majd a játékban. Fizikai erejére támaszkodva ő a közelharcok embere. Az Oirgins és Odyssey játékokkal bevezetett soulslike harcstílust követve nála a támadás, védés, kitérés hármasa dominál majd. Jaszuke olyan fegyvereket használhat majd, mint a katana, a szamurájok ismert kardja, a kanabo, amely egy szegecses kétkezes buzogány, naginata lándzsa, íj és sok más. Jaszuke is képes lesz lopakodni, de nehéz páncélja miatt sokkal ügyetlenebb. Pajzsok viszont nem lesznek, mert a korabeli japán harcmodorban ez hiányzott. A megszokott ellenségek mellett úgynevezett szolga NPC-k is lesznek. Ők civilek, akik bár nem tudnak ártani nekünk, de bizonyos helyzetekben segítséget hívhatnak, ha veszélyesek vagyunk rájuk. Éjszaka ők is lámpásokat hordanak magukkal, így észrevehetnek minket.
Ismét lesz saslátás, amely egyes asszaszinok különleges képessége, a falon is átláthatunk vele. Azonban az utóbbi négy résszel ellentétben most nem kapunk madarat társnak, hogy élő drónként pásztázza a területet felülről. Ezt a munkát most nekünk kell elvégezni.
A játékban hangsúlyos lesz az RPG rendszer. Az összegyűjtött nyersanyagokból saját katanát kovácsolhatunk, amelyet személyre szabhatunk. Mindegyik fegyver saját képességfát kap, amelyet külön fejleszthetünk. A fegyverek mellett a ruhákat, páncélt is fejleszthetjük, változtathatjuk. Visszatérnek az aktív harci képességek is, amelyet a világban megtalálható sinobi tekercsekkel oldhatunk ki. Jaszuke és Naoe is külön képességfát kap, amelyet a közösen elérhető tapasztalati pontokból, nyersanyagokból fejleszthetünk. A szerepjátékból következik, hogy a kampány nem lineáris. Szabadon választhatunk, hogy az egyes küldetéseket mikor végezzük el. A legtöbb küldetést mindkét főszereplővel teljesíthetjük, akik között szabadon váltogathatunk, nagyjából úgy, mint a GTA V esetében. Azonban bizonyos missziók karakterhez kötöttek lesznek. Ahogy a korábbi Assassin’s Creed részekben, úgy itt is temérdek tennivaló lesz a nyitott világú RPG-ben.
A június 10-i Ubisoft Forward show keretén többet is megtudhatunk majd a játékról, remélhetőleg már a játékmenetből is mutatnak valamit.
4 Hozzászólások