Újragondolások, remake-ek és videójáték-adaptációk mindig is jelen voltak a filmvilágban, és úgy tűnik, továbbra is maradnak. Legyen szó egy viszonylag friss produkcióról, mint a Szádra ne vedd!, vagy egy klasszikusról, mint Az országúti diszkó, az ehhez hasonló filmek futószalagon érkeznek. Azonban az újragondolásokkal kapcsolatban nehéz újat mutatni: a közönség gyakran azt várja el, hogy a modern változat minél hűségesebb legyen az eredeti forráshoz. Amikor bejelentették a Nosferatu feldolgozását, sokan már előre leírták a projektet. Szerencsére Robert Eggers, a 2015-ös A boszorkány rendezője, rácáfolt a kétkedőkre, és új szintre emelte a rettegést.
![Nosferatu kritika 6 Nosferatu](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2024/10/ws_Nosferatu_241001-101011-1024x554.webp)
Azok számára, akik nem ismerik, Eggers filmje az 1922-es horrorfilm újragondolása. Az eredeti történet Thomas Hutter ingatlanügynökről szól, akinek élete fenekestül felfordul, amikor találkozik a vérszomjas Orlok gróffal. Orlok idővel megszállottjává válik Thomas feleségének, Ellennek, ami tragikus eseményekhez vezet. Eggers változata követi az alapvető cselekményt, ugyanakkor saját íze szerint hozzáadott a cselekményhez. Az új feldolgozást sokkal inkább egy természetfeletti műfajba soroljuk, ezzel teljesült az, amiben Eggers különösen erős.
A rendező értelmezésében a hangsúly a vallásos-romantikus kapcsolat dinamikáján van, amely Ellen (Lily-Rose Melody Depp) és Orlok (Bill Skarsgård) között bontakozik ki. Már az első jelenet megteremti ezt a hangulatot: egy sötét álomjelenet és baljós zenék teszik nyilvánvalóvá, hogy Eggers a szerelem egy új perspektíváját kívánja felfedezni ebben a feldolgozásban. Ellen egész története során azért küzd, hogy a legjobbat hozza ki az életükből, még annak ellenére is, hogy egy átok árnyékolja be sorsát. Ez az átok végül olyan események láncolatát indítja el, amelyeket főszereplőnk neje megpróbál kétségbeesetten irányítani.
![Nosferatu kritika 7 Nosferatu](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2024/06/ws_Nosferatu_240621-123609-1024x576.webp)
Lily-Rose Depp alakítása Ellenként a film egyik legnagyobb erőssége. Az „emberi” Ellen szerepében Depp hihetetlen átéléssel játssza a kétségbeesett és túlélésért küzdő szerepét. Ez különösen a második felvonásban nyilvánul meg, amikor egy drámai jelenetben Ellen összeomlik Thomas előtt, és cselekvésre szánja el magát. Depp finom optimizmusa azonban szimpatikussá teszi a karaktert, s ez akkor nyilvánul meg, amikor megpróbál érvelni Friedrich Hardingdal (Aaron Taylor-Johnson), aki túlságosan földhözragadt ahhoz, hogy felismerje az igazi démoni fenyegetést. Amikor Ellen megszállottságának jeleit mutatja, Depp elképesztő fizikai és érzelmi játékkal adja át, kiváltképpen egy sikertelen ördögűzés-jelenetben, amelyet Willem Dafoe karaktere, Franz professzor vezet. Ez a jelenet, amelyet Louise Ford dinamikus vágása és Jarin Blaschke gyönyörűen komponált képei kiemelnek a mozifilm groteszk képvilágából, s a film egyik legemlékezetesebb jelenetsora.
Depp és Nicholas Hoult (Thomas Hutter) közötti kémia is említésre méltó. Eggers Thomas karakterét fiatalabbnak és visszafogottabbnak ábrázolja, mint az eredeti 1922-es változatban, ami érdekes dinamikát teremt a két főszereplő között. Hoult sziporkázik a szerepben, nagyszerűen adja át Thomas törődését Ellen iránt, még akkor is, amikor a nő felfedi sötét titkát szerelme előtt. Thomas habozása és rejtett félelme azonban már a film elején érzékelhető, amit Hoult színésztehetségével hitelesen és természetesen ad vissza.
A mellékszereplők szintén sokat hozzátesznek a film hangulatához. Emma Corrin Anna Hardingként különösen erőteljes, leginkább azt a jelenetet emelnénk ki, amikor Ellenhez fűződő kapcsolatát mutatja meg. Egy érzelmes jelenetben Corrin és Depp játéka szinte kézzelfoghatóvá teszi a karakterek közötti kapcsolatot. Dafoe Franz professzora viszont egy teológiai „őrült tudósként” hozza a film kaotikusabb oldalát, bár időnként inkább a történet magyarázatára szolgáló eszköznek tűnik, semmint önálló karakternek.
![Nosferatu kritika 8 Nosferatu](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2024/10/ws_nosferatu_241001-100945-1024x683.webp)
A film fénypontja, amikor megpillantjuk a szörnyet. Bill Skarsgård Orlok grófja tényleg félelmetes, és nemcsak a groteszk maszkjának köszönhetően. A színész már bizonyított Pennywise szerepében, pazarul keltette életre a földönkívüli szörnyet Stephen King híres regényéből, és ezúttal sem okozott csalódást. Rekedtes hangja és fenyegető jelenléte tökéletesen visszaadja Orlok valódi szörnyűségét. A karakter árnyjátéka és azok mozgása különösen hatásos, nosztalgikus elemet kölcsönözve a filmnek.
VERDIKT
Cselekményében Eggers Nosferatu című filmje főleg az első és utolsó felvonásban tündököl, ahol a feszültség és a horror csúcsosodik ki. Bár a második felvonás eleje kissé elhúzottnak tűnhet, a harmadik felvonás okos adaptációs döntései és friss elemei új színt visznek a történetbe. A direktor ezzel az újragondolással modernizálja a klasszikust, miközben hű marad annak lényegéhez, és olyan emlékezetes élményt nyújt, amely egyaránt tiszteleg az eredeti előtt és új mélységeket ad hozzá.
Szólj hozzá!