A nagyjátékfilmek varázsa világszerte millióknak okoz örömet, mellette pedig valódi csatateret jelent a mérnököknek, hogy a film rendezőjének vízióját életre keltsék. Korunk egyik legnagyobb mágusa James Cameron, mindig valami újra törekszik. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a filmipar egyik mozgatórugójáról beszélünk, Cameron nélkül ma nem lennének ennyire modern filmes technológiák.
Minden egyes új filmjével a mozgóképkészítés technikai határait feszegette Cameron. A 2009-es Avatar nagy elismerésnek örvendett, forradalmasította a 3D-technológiát, az IMAX elterjedésében is fontos szerepet játszott, és nem mellesleg új mércét teremtett a nagy költségvetésű filmek 3D-s vetítésének.
2022-ben jelent meg az emberiség történetének egyik legnagyobb bevételt hozó filmjének folytatása. Több mint egy évtizedet kellett várni a folytatásra, de megérte, az Avatar: A víz útja pazar kritikákat kapott, és a jegyeladások is azt tükrözték, hogy a rajongók már nagyon várták a második részt, ugyanis a filmtörténelem harmadik legtöbb nettó bevételét hozó filmje lett.
A folytatás legnagyobb sikerét a forradalmi új technológiáknak köszönheti. Látványos akciófilmekből nem volt hiány az elmúlt években sem, jobbnál jobb technológiákat dolgoztak ki a szakemberek, a Marvel szuperhőseit szinte már élethűen ábrázolták a filmvásznon, és ekkor jött az Avatar 2: A víz útja, amelytől kezdve minden addigi munkát át kellett értékelni. A film gyártása során James Cameron számos új filmes technológiát alkalmazott, amelyeket direkt erre a filmre fejlesztettek ki, addig soha egyik másik produkcióban sem találkozhattunk ennyire élethű, kristálytiszta képpel.
1. Swing kamera
Ez egy olyan kamera, amely a forgatási helyszín köré képes felépíteni egy virtuális környezetet – ha jobban tetszik, akkor egy virtuális valóságot. Eddig úgy forgattak, hogy egy “üres térben” felvették a jeleneteket a színészekkel, majd az utómunka során a mérnökök felépítették a díszletet a színészek köré. A korábbi forgatási módszerekkel ellentétben Cameron már a stúdiómunkálatok alatt irányítani tudja a színészeket ebben a számítógépekkel generált és felépített díszletek között. A virtuális valóság nemcsak a stáb dolgát könnyítette meg a jelenetek felvétele során, de a díszlettervezők is hatékonyabban tudtak dolgozni, és könnyebb volt beazonosítani a hibákat.
2. Úttörő 3D technológia
Az Avatar 2: A víz útja egyik legnagyobb vívmánya alighanem a Deep X névre keresztelt eszköz volt. Ezt Pawel Achtel találta fel, és segítségével James Cameron 3D képeket tudott rögzíteni víz alatt, amelyre nagy szüksége volt a filmesnek, hiszen többnyire víz alatti jelenetekkel dolgozott. Ez jelentősen csökkenti a vízben lévő részecskék és a vízmozgás okozta torzítást. A Deep X két egymásra merőleges Nikon UW-Nikkor víz alatti objektívjét használja, amelyek egy 3D-s képet alkotnak, minden kamera az egyik emberi szemnek megfelelően, így páratlan mélységérzetet kapunk.
3. CGI technológia és a Simulcam rendszer
Az Avatar-filmek alapvető eleme a Pandora fantasztikus világa és annak növény- és állatvilága. Az ilyen lények mozgásának valósághű ábrázolásához Cameronnak a számítógépes grafikai kép (röviden CGI) technológiára kellett támaszkodnia, amelyet Peter Jackson tökéletesített A Gyűrűk Ura-trilógiában.
A direktor a virtuális valóság segítségével valós időben rögzítette a képsorokat. Ezt úgy érte el, hogy reflektív jelölőket helyezett a kamerákra, amelyek rögzítették és időzítették a valós akciókat a CGI elemekkel. Ez az új technológia egyfajta szabadságot biztosított a rendezőnek, hogy új elemeket mutassanak be a történetben.
A Wētā FX csapata ezzel a filmmel elnyerte a legjobb vizuális effekteknek járó díjat az Oscar-gálán. Az új-zélandi cég már teljes gőzzel a 2025-ös harmadik Avatar-filmen dolgozik, a legújabb munkájukat pedig a mai naptól nézhetjük a mozikban. A majmok bolygója: A birodalom című filmben minden korábbinál élethűbb majmokat sikerült megrajzolniuk a mérnököknek.
1 Hozzászólás