A Lucasfilm felvásárlása után a Disney új trilógiát jelentett be, mely a J.J. Abrams féle Az ébredő Erővel kezdetét vette.
Az egész 2012-ben indult, mikor a Disney bejelentette, hogy 4 milliárd dollárért felvásárolta a Lucasfilm stúdiót, mely a Star Wars-filmek gyártásáért volt felelős. A frigy 4 milliárd dollárba és egy kis aprópénzbe került a mikiegeres cégnek, és rögtön a nagy bejelentés után már arról beszéltek, hogy érkezik egy folytatás trilógia J.J. Abrams vezetésével, a köztes években pedig úgynevezett spin-off filmek, önálló filmek, melyek külön állnak a Skywalker-családtól (Zsivány Egyes: Egy Star Wars történet, Solo: Egy Star Wars történet és talán az Obi-Wan Kenobi spin-off). Nem kis feladat hárult a Lucasfilm frissen kinevezett elnök asszonyára Kathleen Kennedyre, holott egy rendkívül tapasztalt és dörzsölt producerről beszélünk, most viszont Abrams-szel közösen egy új trilógia alapjait kellett kidolgozniuk. Óriási hype vette körül az előkészületeket, minden rajongó kíváncsian várta a fejleményeket, hogy milyen úton indulnak el a szálak, kik állnak majd az új részek középpontjában, visszatérnek-e régi kedvenc karaktereink, miben tud megújulni a Lucas érához képest a messzi-messzi galaxis.
A rendezés jogát J.J. Abrams, Hollywood legnagyobb mágusa kapta meg, aki nem bízott semmit a véletlenre, s a jól bevált receptet porolta csak le, és mindenkit visszarángatott a franchisehoz, akinek köze volt a múltban a Star Warshoz. Már az előkészületek alatt tudtuk, hogy a Star Wars V. rész – A Birodalom visszavág szkriptíróval, Lawrence Kasdan-nal közösen ülnek le, hogy papírra vigyék az új trilógia első felvonását. A világ joggal várta, hogy mit hoznak össze, mert A Birodalom visszavág az egyik legjobban sikerült Csillagok háborúja film, minden szempontból, és az akkori rész íróját 30 évvel később egy új filmmel bízzák meg, társírójának a jelenkor legnagyobb marketing zsenijével, hát ebből valami nagy fog születni. És született is, csak ezt sok rajongó rosszul fogadta. A Star Wars: Az ébredő Erő egy amolyan tisztelgésnek is betudható George Lucas első Star Wars-filmjének, az Egy új reménynek, ami egyben a rajongók elégedetlenségét is kiváltotta.
Sokan úgy gondolták a bemutató után, hogy Az ébredő Erő nem egy új Star Wars-film lett, hanem az 1977-es Star Wars: Egy új remény remakeje (kópiája). Igen, ilyen szempontból is megközelíthetjük a művet, mert tényleg minden olyan kelléket felfedezhettünk a filmben, amivel többször találkoztunk a vásznon: ott volt egy új, még A jedi visszatér végén látott épülőfélben lévő Halálcsillag felnagyított változata, az új rész főszereplőjét Reyt akivel egy sivatagi bolygón találkoztunk, ahogy anno Luke Skywalkerre a Tatuinon, de nem mehetünk el szó nélkül a régi karakterek mellett, mert ahogy az előzetesek beharangozták, Han Solo (Harrison Ford) és Chewie hazatér az Ezeréves Sólyom fedélzetére, visszatér Leia hercegnő, immáron Organa tábornok szerepében, de még Darth Vaderrel is találkozhatunk utalások formájában a hetedik részben. Joggal tehetjük fel a kérdést, mi másra lett volna még szükség, hogy elnyerje a film a rajongók kegyét?
Az ébredő Erőt, ha másért nem is lehet szeretni, akkor a mozifilmben látott szereplők, tárgyak – a rohamosztagosok még mindig olyan jól mutatnak – és helyszínek – újra látogatást teszünk egy sivatagos bolygóra – miatt igen. Jobb szót nem is találok rá, mint hogy a film és a benne szereplő tárgyak életre keltek. A film díszletvilága, a karakterek kidolgozása, a helyszínek és a megvalósítás egyszerűen pazar élményt tárt a szemünk elé. George Lucas a I-III. részek elkészítése során elkövetett egy alapvető hibát, mégpedig, hogy az előzménytrilógia túlságosan mű lett, végig kék posztó előtt forgattak a színészek, a helyszíneket is a vizuális effektek csapata alkotta meg, és ettől elvesztette varázsát az eredeti trilógiához képest. Az ébredő Erőnél erről szó sem volt, Abrams és Kennedy elvárása az volt, hogy amit csak tudnak, építsenek meg a filmhez, ha robbantani kell, akkor robbanjon, és ne számítógépes munkával varázsolják oda a tüzet. Kaptunk egy rakat új szereplőt a 7. résszel, köztük Finnt (John Boyega), aki egykor rohamosztagos volt, de csalódott az Első Rendben (a Birodalom hamvaiból emelkedtek fel), és Ellenállónak (hajdan ők voltak a Lázadók) áll. Finn az új trilógia egyik, hanem a legjobb karaktere, aki egyértelműen a humorért felel a folytatásokban is, ég benne a bizonyítási vágy. Rey (Daisy Ridley) az árva, akiben végig ott lakozott az Erő, de igazi erejét csak a héten érkező Az utolsó Jedikben látjuk kibontakozni, amikor is Luke megtanít a lánynak mindent – ennél a résznél köszöntünk el a filmben, és itt kezdődik majd Rian Johnson folytatása. És ne feledjük, hogy John Williams is visszatért, a Csillagok háborúja legendás karmesterese, aki zenéivel évek óta mindenkit elvarázsol.
VÉGSZÓ
Az ébredő Erő a klasszikusból „lopott” dolgok ellenére is a Star Wars franchise egyik legékesebb darabja, mert mindent megkaptunk benne, ami egy rajongó álma volt. J.J. Abrams és a mögötte álló kreatív csapat szívét-lelkét belevitte, hogy miközben régi időket idéztek fel, kaptunk szép számmal az újakból is. A film egyszerre volt nosztalgikus és újszerű, és egy ilyen kezdés után már alig várjuk, hogy mit hoznak ki a 8. részben, és a már hivatalosan bejelentett Abrams mire lesz képes a trilógia befejező részében.
További Star Wars kritikák:
Star Wars I. rész: Baljós árnyak
Star Wars II. rész: A klónok támadása
Star Wars III. rész – A Sith-ek bosszúja
Star Wars IV. rész – Egy új remény
Star Wars V. rész – A Birodalom visszavág
Szólj hozzá!