Főoldal BREAKING KRITIKA: Az Igazság Ligája
BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: Az Igazság Ligája

Zack Snyder és az utólag csatlakozott Joss Wheadon vajon mire vitte Az Igazság Ligájával, sikerült hozni a Wonder Woman színvonalát? Kritikánkból kiderül.

550

Zack Snyder és az utólag csatlakozott Joss Wheadon vajon mire vitte Az Igazság Ligájával, sikerült hozni a Wonder Woman színvonalát? Kritikánkból kiderül.

Mindenki erre a pillanatra várt, amikor végre kiderül, hogy a Wonder Woman sikere puszta szerencse volt-e a DC és Warner páros filmfelhozatalában, vagy egy új korszak beharangozója. A válasz természetesen ennél jóval komplikáltabb, korántsem annyira fekete-fehér, mint ahogyan azt a Marvel vs. DC háborúját vívó oldalak hiszik. Az Igazság Ligája ugyanis jó film lett, azonban csak bizonyos nézőpontból: mit tartunk jó filmnek a manapság minket elárasztó képregénydömpingben? Mennyire lett a tűréshatárunk eltompítva? Mennyire alacsonyak az elvárásaink?

Az Igazság Ligája meglehetősen viszontagságos történettel rendelkezik. Tekinthetjük akár a DC filmes univerzumának fejezetzárójaként is, ugyanis szinte minden ide fut ki, amit Zack Snyder anno elindított Az acélemberrel, még ha nem is tudta úgy befejezni, ahogyan ő szerette volna. Snyder és felesége (aki producerként működött közre a filmen) ugyanis idén májusban elhagyták a projektet, mivel márciusban tinédzser lányuk öngyilkosságot követett el. A filmet a Marveles bosszúállókat sikerre vivő Joss Whedon vette át (ezúttal is bizonyítva, hogy ahogyan a képregényalkotók között, úgy a filmeseknél sincs Marvel/DC viszály – mindez pusztán a rajongók által generált fantázia), azonban jelenlététől nem kellett sokat várni az előzetes beharangozások alapján. Whedon befejezni hivatott a filmet, nem újraforgatni.

Whedon-tól azt várta minden rajongó, hogy majd helyreteszi a DC-t, mint ahogyan azt anno a Marvel-lel is tette. Azonban már itt érdemes megemlíteni, hogy Whedon munkássága a Marvelnél sem volt kifogástalan. A Bosszúállók első kiruccanása egy nehézkesen összetákolt monstrum, mely nem merte saját identitását felvállalni, sőt, nem is igazán volt neki olyan. Pusztán egymás mellé rakott karakter-momentumokból állt a film, melyeknél nem koherens történet, vagy egy rendesen, konzisztensen összerakott jelenet. Ebből a szemszögből a Batman Superman ellen, vagy a Suicide Squad – Öngyilkos osztag sem nevezhető rossz filmnek, vagy sikertelennek. Utóbbi ugyanazokkal a gyerekbetegségekkel küzd, amivel az első Bosszúállók, azonban Whedon-nak könnyebben elfogadtuk a hibákat. Talán azért, mert ő volt az első. Az biztos, hogy a rövidke látogatásból jóval hosszabb utóforgatás kerekedett. Whedon átrendezte a filmet, ahogyan azt a jó pár, interneten keringő előzetes összehasonlításból is ki lehet venni.

Júniusban érkezett aztán a Wonder Woman, amely megint változtatott valamennyire a helyzeten. Patty Jenkins sikerre vitte a karaktert és magát a filmet is: a mozit már most minden idők egyik legfontosabb és legjobb képregényfilmjének tartják, nem mellesleg a DC megmentőjének. A Batman Superman ellen és a Suicide Squad után ugyanis Jenkins bár megtartotta a sötétebb, komolykodóbb és nagyobb tétekkel rendelkező vonalat, mégis fel tudta valamennyire lazítani a filmjét, és sokkal élvezhetőbbé tette azt. Még ha a mozi nem is volt túlzottan kiemelkedő, ennyi elég volt ahhoz, hogy máris disztingválni tudjuk azt az előző DC-próbálkozásoktól. A Warner/DC természetesen ezt úgy értelmezte, hogy Az Igazság Ligájának is Marvelesednie kell, jelentsen ez bármit is. Tehát már bennük is megvolt a szándék, hogy egy másik irányba vigyék el a filmet, plusz Whedon is beugrott, hogy ugyanezt megtegye, a szándék egyértelmű.

Pillanatok alatt lett Az Igazság Ligájából az év egyik legjobban várt filmje, az elvárások pedig az egekbe szöktek. Ezen a filmen dől el minden, hiszen ha ez is rosszul sikerül, a Warner/DC-bagázst örökre csak kóklerként fogják emlegetni, akiknek volt egy szerencsés próbálkozásuk.

Ebben a légkörben jött létre a Whedon-Snyder hibrid, mely önmagában véve egy meglehetősen darabos, valamennyire skizofrén, mégis összetett, nem túlzottan bonyolult, kielégítően lineáris film lett. Ami elsőre szembeszökik az a film egyenessége és határozottsága. Míg David Ayer nem érezte, hogy mit is akar a Suicide Squad-ból kihozni (vagy inkább nem tudta, mit lenne szabad), és Snyder sem volt biztos, hogy milyen filmet készít a Batman Superman ellen esetében, itt az irány egyértelmű. Snyder folytatja a már megkezdett útját, azonban a producerek tanácsára és a tematikából adódóan is (pl. Flash karaktere) lazábbra kellett vennie a filmet. Itt érződik az új vonal, és mielőtt a film újfent széthullana a többféle próbálkozás közepette, Whedon jön, és összerántja azt, valamelyest konzisztenciát adva a mozinak.

Így lesz a filmből a Batman Superman ellen, a Wonder Woman és a Bosszúállók egyenesági leszármazottja. Az internettrollok, az elégedetlenkedő rajongók, és a mindig ugyanarra vágyó közönség terméke ez, akik csak más csomagolást várnak, a film azonban maradjon ugyanaz. A film tehát ebből a szempontból valamelyest biztonsági játék: sokkal viccesebb (nincs Batman vs. Superman komorkodás), sokkal egyenesebb (sem kusza történetkeverés), sokkal Bosszúállósabb. Mindazonáltal ott van benne Snyder vonala is, ami dicsérendő: Zack ugyanis igyekezett valami mást létrehozni a Marveles táborral szemben, szerette volna ezt az univerzumot elválasztani attól. Még ha próbálkozásai nem is voltak sikeresek, az ambícióját mindenképp értékelni kell.

A filmet az Egyesült Királyságban láttuk egy sajtóbemutatón, és az InterCom engedélyével adtuk ki Magyarországon. Az Igazság Ligáját november 16-tól vetítik a hazai mozikban.

VÉGSZÓ

Ebben a közegben érdemes tehát vizsgálni a filmet. Hogy jó-e? Igen, jó. Élvezhető, karizmatikus, szórakoztató. Megvan-e benne mindaz az ambíció, ami az előző DC-mozikban ott volt? Nem túlzottan. Jobban hasonlít a Marvel-re? Igen. Nagy baj ez? Azt igazából mindenki döntse el magában. Egyre nehezebb ugyanis megmondani, hogy mi a jó és mi a nem jó. Mire vágyik a közönség, mit akar egy ilyen filmtől? Ha a Bosszúállók és a Batman Superman ellen tetszett, akkor ez is fog. Ha valamelyik nem jött be, akkor sajnos ez sem lesz a te kenyered. A probléma ott rejlik, hogy elég nehéz olyan embert találni, akinek mindkét említett mozi bejött. Viszont ha képesek vagyunk elfogadni, hogy a Bosszúállók és a Suicide Squad nem is annyira különbözőek, valamint nem kell tőlük túlzottan sokat várni, csak elfogadni őket annak, amik (nevezetesen szuperhős blockbusterek), akkor sokkal jobban fogunk szórakozni. A film megfontolt és átgondolt: egy megannyi emberen és rendszeren átfutott termék. Annyi azonban biztos, hogy ugyanannyi vitát fog generálni, mint elődei, a DC/Warner pedig nem ezzel a filmmel fog leállni.

dc-es-marvel-univerzum

Szerző
Orosz Ferenc

Filmes újságíró, hazai és külföldi kiadványoknál egyaránt. Általában kritikákat közlök, valamint filmfesztiválokról tudósítok. Emellett filmesként is tevékenykedem, többnyire írói/rendezői pozícióban.

2 Hozzászólások

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

Rebel Moon
Filmek

Zack Snyder terve szerint hat filmből áll majd a Rebel Moon

A jóból is megárt a sok, de a Rebel Moon eddig pocséknak...

Megfojtott virágok
Filmek

Zack Snyder és Leonardo DiCaprio tárgyaltak Lex Luthor szerepéről, végül egy jó ötlettel álltak fel

Szerepet nem kapott, de Leonardo DiCaprio ötletét végül Zack Snyder filmre vitte.

Rebel Moon
Filmek

A Rebel Moon rendezői változatában lesz egy bizarr szexjelenet Ed Skrein és egy idegen között

6 órás rendezői változatot kap a Rebel Moon, és ebben bizarr szexjelenetet...