Eddig nem látott forgalmazó-kiadó párharc van kibontakozóban, miután a Universal Pictures a Trollok a világ körül sikeréről számolt be.
A trollok ellepték a világot, nemvárt sikert hozott a Universal Pictures stúdiónak, és erre úgy berágott Észak-Amerika legnagyobb mozihálózata, az AMC Theatre, hogy nyílt levélben fogalmazták meg, miután kinyitnak majd a mozik, nem fogják vetíteni többé a stúdió alkotásait. Ez nem túl jó ómen a Halálos iramban, a Jurassic World és a Halloween franchiseok számára, hiszen mindhárom címet a Universal birtokolja.
Úgy tűnik azonban, a helyzet kezd még durvább lenni, hiszen este már a Regal Cinemas cégcsoport tulajdonában lévő a Cineworld is bojkottot jelentett. A világ második legnagyobb mozihálózatáról van szó, ami világszerte 9518 teremmel, illetve 790 helyszínnel rendelkezik és 11 országban van jelen, köztük Magyarországon is. A cégcsoport elsődleges márkája a Regal (Egyesült Államokban), Izraelben a Yes Planet név alatt futnak, míg Cineworld és Picturehouse (Egyesült Királyságban és Írországban) néven is ismerhetjük őket, itthon és más európai országokban pedig a Cinema City neve lehet ismerős. Tegnap már olvashattunk mindként fél részéről nyilatkozatot, hogy mit gondol az AMC és mit a stúdió, ma reggelre pedig a Collider állítása szerint a Cineworld is hasonló lépésre szánta el magát.
A Universal lépése teljes egészében helytelen és minden bizonnyal nincs köze a jóhiszemű üzletei gyakorlathoz. A Cineworld szabályozása [a premier és a megjelenés] ablakra vonatkozó politikája világos, ami az iparban jól ismert és része a filmszállítóinkkal kötött megállapodásunknak. Jelentős energiát fektettünk mozijainkba szerte a világon, és ez lehetővé teszi a filmstúdióknak, hogy a világ minden tájára a lehető legjobb minőségben juttassák el a filmeket. Nem vita, hogy a széles képernyő a legjobb módja annak, hogy filmet nézzünk. A Universal egyoldalúan döntött, hogy felbontja megállapodásunkat és ezt a COVID-19 krízis tetőpontján tette meg, amikor bezártuk üzleteinket, több mint 35 000 alkalmazottunk otthon tartózkodik és amikor még nem tiszta, hogy a mozikat mikor nyithatjuk ki újra.
A Cineworld gyökerei 90 évet nyúlnak vissza az iparágban, és mindig nyitott volt, hogy bármilyen filmet bemutasson, mindaddig, amíg a szabályokat betartják és nem változtatják meg egyoldalú lépésekkel. A mai napon ismét tisztázzuk, hogy nem fogunk bemutatni olyan filmeket, amelyek nem tartják tiszteletben a megjelenési időablakot, mivel ez gazdasági szempontból értelmetlen számunkra. Teljes mértékben bízunk a szakma jelenleg működő üzleti modelljében. Senkinek sem kellene elfelejtenie, hogy a tavalyi évben a mozik oldaláról nézve 42 milliárd dolláros rekordbevételt sikerült összehozni, és ebből a filmforgalmazók részesedése nagyjából 20 milliárd dollár volt.
Cineworld
Az látszik, hogy ezzel még nem ért véget az ügy, hiszen az AMC tegnap egy második közleményében már finomabban fogalmazott, s készek leülni tárgyalni a stúdióval, hogy átbeszéljék a stratégiát. A másik oldalról pedig nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy a legnagyobb címekkel mire mennének, ha otthon mutatnák be őket, akkor is milliárd dolláros bevétellel zárnák az egyes premiereket, vagy jelentősen visszaesne a bevétel. Talán a Universal nem véletlen fogalmazott úgy, hogy a legnagyobb filmjeiket továbbra is a mozikban fogják bemutatni. Lesz miről beszélni még a következő hónapokban.
Szólj hozzá!