Tony Gilroy, az Andor alkotója megmondta a tutit, miért buknak sorra a Marvel filmjei

Tony Gilroy szerint a Marvel-univerzum hanyatlásának oka nem a szuperhős-fáradtság, hanem valami sokkal egyszerűbb – és jóval unalmasabb.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 3 perc
Forrás: Disney

A Marvel Studios az elmúlt évtizedben szinte megállíthatatlan volt a mozikban, de az utóbbi években már egyre több kritika éri őket – és nem csak a rajongóktól. A Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet és az Andor alkotója, Tony Gilroy most elárulta, szerinte mi az MCU egyik legnagyobb problémája, és miért nem működnek már úgy ezek a filmek, mint régen.

Röviden:

- Tony Gilroy szerint a Marvel túl sokat támaszkodik MacGuffinokra, például a Tesseractre.
- Az Andor-sorozatban tudatosan kerülték a sablonos cselekményhúzásokat.
- Gilroy szerint a karakterek és a történet valódi tétje sokkal fontosabb, mint egy újabb „doboz” megszerzése.

„Mi is a neve annak a doboznak?”

Gilroy a Slashfilmnek adott interjúban mesélt arról, hogy eredetileg a Disney egy lazább, buddy-movie jellegű Andor-sorozatot szeretett volna látni a Disney+-on, amiben Cassian Andor és a droid K-2SO közösen kalandoznak. Ezt azonban ő elvetette, és rávilágított egy hibára, amit gyakran elkövetnek más stúdiók.

A verzió, amit először kínáltak, nem volt rossz – de volt benne egy végzetes hiba. Ha már a pilotban megostromoljátok az erődöt, akkor mit csináltok a 9. epizódban? Újra elhozzátok a lemezt?

Tony Gilroy

Ezután áttért arra, miért működik rosszul szerinte sok mai franchise – és különösen a Marvel „Aztán jön az, hogy meg kell szerezni… mi is a neve annak a doboznak a Bosszúállókban? […] A Tesseract! Ezért buknak el ezek a filmek. Mert csak ennyiről szólnak: szerezzük meg a Tesseractot.”

Több kell egy doboznál! A MacGuffin (vagyis egy tárgy, amit mindenki meg akar szerezni, de igazából nem számít, hogy micsoda) valóban gyakori eszköz a blockbuster filmeknél – és Gilroy szerint, ha egy sorozat vagy film csak erre épül, akkor elveszti a mélységét. Éppen ez jelenti a Marvel Studios produkciónak egyik achilles sarkát.

„Ha a tét csak annyi, hogy meglegyen a tárgy, akkor elfelejtjük a karaktereket. És az igazi dráma nem a dobozban van, hanem az emberekben” – fogalmazott az alkotó.

A Marvel Studios próbálkozik változtatni – például a Mennydörgők* karakterközpontúbb megközelítéssel jött ki –, de sok kritikus és néző még mindig azt érzi, hogy a stúdió elvesztette azt az egyensúlyt, ami a korai filmeket meghatározta.

Tanulság az MCU-nak?

Gilroy példája jól mutatja, mennyire fontos, hogy egy történet ne csupán látványos legyen, hanem valódi karakterívre és érzelmi tétre is építsen. Az Andor sikere pedig bizonyítja, hogy egy ismert univerzumban is lehet valami egészen mást, sokkal mélyebbet mesélni – Tesseract nélkül is.

Loki Végtelen háború
Forrás: Marvel Studios

Wide Screen Logo

Cikk megosztás
×