Tavaly jelent meg az Aspyr Media felújításában az első három Tomb Raider játék. Lara Croft ikonikus és korszakalkotó kalandjai ismét megkapták a nekik járó figyelmet és új köntösben tértek vissza mai konzolokra. A ráncfelvarrás siker lett, a jogtulajdonos Crystal Dynamics pedig nem állt le és az Aspyrral a következő három klasszikus részt is felújították. Az eredmény szinte megegyezik a tavalyi három játékkal, de új és érdekes extrákat is kapott a Tomb Raider IV-VI Remastered. Ráadásul napra pontosan egy évvel az előző kiadás után, méghozzá Lara Croft születésnapján, február 14-én jött PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series és Nintendo Switch konzolokra.
A Tomb Raider IV-VI Remastered a néhai Core Design utolsó három Tomb Raider játékát érinti. Vagyis a Tomb Raider: The Last Revelation, a Tomb Raider: Chronicles és a Tomb Raider: The Angel of Darkness játékokat. Ebből az első kettő még a PlayStation 1 idején jött ki, míg az Angel of Darkness már PlayStation 2-es volt. Mindhárom rész annak idején anyagilag sikeres volt, egyedül az Angel of Darkness bukott meg a kritikusoknál, amelynek hatására a kiadó Eidos meg is szüntette a brit fejlesztő Core Design csapatát és a franchise-t azóta is a Crystal Dynamics ápolja.

Az Angel of Darkness kritikai bukásának leginkább az volt betudható, hogy nagyon más hangvételt ütött meg, mint a korábbi öt játék. Merőben új nyomozós narratíva, teljesen más irányítás, harcrendszer, kameranézet került a játékba, amelyet akkor nagyon élesen kritizáltak, nem beszélve a rengeteg technikai problémáról, amellyel a szoftver küszködött. Az évek során persze ez is kultikus státuszba emelkedett a rajongók között. Többen igyekeztek modokkal kijavítani és befejezni a játékot. Az Aspyr Media már eddig is híres volt klasszikus játékok felújításáról és portolásaikról újabb konzolokra. Elnézve a Tomb Raider IV-VI Remastered játékot ismét hűek voltak önmagukhoz és egy igazán jó kiadást kaptunk.

De ne szaladjunk ennyire előre és beszéljünk kicsit a játékok történetéről, mert lehet sokan most találkoznak először Lara Croft ezen kalandjaival. A három játék története lazán alkot egy trilógiát, de a cselekményük között mégis van egyfajta folytonosság. Egy összekötő kapocs, vagy inkább személy van (Larán kívül persze), ez nem más, mint Werner Von Croy, a sírrabló régész és Lara mentora. A Tomb Raider: The Last Revelation pont kettejük első közös kalandjáról szól Kambodzsában, ahol Lara még csak tinédzser, kezdő régész. Majd innen ugrunk a jelenkorba, pontosabban Egyiptomba. A negyedik rész végig a piramisok és múmiák földjén játszódik, egy lebilincselő természetfeletti kaland, amelyben Lara a legmélyebb katakombákig lemegy, hogy feltárja Széth, az egyiptomi istenség és egy amulett titkát. A rész egy meglepő cliffhangerrel zárul, amely akkoriban sokkolta a rajongókat.
Az ötödik rész, vagyis a Tomb Raider: Chronicles, a címéből adódóan Lara éltéből mesél el egy-egy fontos eseményt, hiszen a negyedik rész után úgy hitték odaveszett Egyiptomban. A négy történet időben és térben jól elkülönülnek, járunk Rómában, egy orosz tengeralattjáróban, Írországban és New York City-ben is. Ez egy antológia rész, de fontos állomások Lara életében, legalábbis az eredeti idővonalat tekintve. Az Angel of Darkness pedig a „halálból” visszatért Lara talán legsötétebb kalandját meséli el, amelyben Lara egy gyilkosság gyanúsítottjaként egyszerre menekül és nyomoz Párizs, majd Prága utcáin. És ahogy lenni szokott misztikus kincsekre bukkan.

Ahogy a Tomb Raider I-III Remastered esetén, úgy az Aspyr itt is érintetlenül hagyta az eredeti játékok történetét, karaktereit. Igazán a grafikába nyúltak bele, meg itt-ott kibővítették. Az előző három játékhoz hasonlóan a IV-VI esetében is komolyan felhúzták a textúrák felbontásait. Ez leginkább a PS1-es részek, vagyis a The Last Revelation és a Chronicles-nél látványos. Azoknál még nagyon pixeles grafika volt. Most sokkal szebb, áramvonalasabb lett. A környezet is élettel telibb, ahogy az animációk is. Az átvezetőket is feltuningolták, egyedül a CGI, vagy akkor még FMV néven emlegetett átvezetők megmaradtak olyannak, mint amilyenek voltak. Lara itt is új külsőt kapott. Sokkal élethűbb, a haj animáció is, van szem és szájmozgása, látszanak az ujjai, szóval ez egy igazán szemrevaló modernebb külső.
A régi és az új grafika között bármikor egy gombnyomással válthatunk, hogy lássuk a különbséget. Az Angel of Darkness némileg kilóg, ugyanis annak már eleve jóval fejlettebb volt a kinézete, hiszen az már PS2-es játék volt. Ott is szebbé varázsolták a textúrákat, de nem annyira, mint a másik kettőnél. Új fény-árnyékokat is kapott, de nem ray tracinget. Szintén az Angel of Darkness-nél előjönnek az egyes platformok különbségei. A PC-s változatnak sokkal szebbek a tükröződései, mint a konzolosnak. Ez annak köszönhető, hogy az eredeti változatban a konzolosból kivették, mert nem bírta volna a PS2, de a PC-n bent maradt. Az Aspyr pedig ezeken nem változtatott.

És itt jön ki az a probléma, amely a Tomb Raider I-III Remastered esetében is megvolt. Az, hogy a bugok, hibák ugyanúgy benne vannak a remasteredben is, mint az eredetiben. Vagyis az Aspyr annyira nem nyúlt mélyen a kódokba. Felhúzták a grafikát, szebb textúrákat, modelleket raktak bele, de ennyi. A mára ikonikus bugok mind ott virítanak. Erre azért jó lett volna körülnézni legalább a rajongói modok között, ha maguktól nem vették a fáradtságot kijavítani.
Az effort inkább az extrákra ment el, mert ez a remastered is sok újdonságot kapott. Ez a kiadás is megkapta az új irányítást, amelyet az újabb Tomb Raider játékok inspiráltak. Nekem személy szerint ez az új kiosztás továbbra sem jön be, én visszaváltottam az eredeti Tank módra, én ahhoz szoktam hozzá anno. A fotó módot jelentősen átszabták. Ez kiegészült egy úgynevezett Flyby kamerával. Ennek a lényege, hogy a fotó módon belül a játékos saját kisfilmet készíthet úgy, hogy a pályán elhelyez kamerákat egy bizonyos szögben. A kép pedig végigúszik a kamerák látószögén, miközben a jelenet és a karakterek állnak egy helyben. Nagyon kreatív és sok alkotói lehetőséget ad a rajongóknak, amelyeket majd megoszthatnak a közösségi médiában.
A Tomb Raider IV-VI Remastered viszont egy igazi definitve kiadás. Az Aspyr fejlesztői ugyanis nemcsak a régi extra küldetéseket, de az Angel of Darkness kivágott pályáit is visszaállították. Rögvest az első pályán végre bejárható lett a párizsi hátsóutca, amely egy tanulópálya. Rennes boltjából mostantól vásárolhatunk is, akár fegyvert is, korábban csak eladni lehetett és alkudozni, ez szintén nagy újítás. Így lett értelme is euró után kutatni Párizsban. Ezenkívül visszakerültek kivágott hangok, szövegek, bejegyzések, de ami a legfontosabb: végre dupla pisztoly is van a játékban. Így elmondható, hogy az Angel of Darkness végre megkapta a neki kijáró figyelmet, amelyet anno elmulasztott a Core Design kijavítani.
VERDIKT
A tavalyi kiadás után az Aspyr Media ugyanolyan hozzáértéssel nyúlt Lara Croft másik három klasszikus kalandjához. A Tomb Raider IV-VI Remastered szintén egy igényes felújítás lett. A grafika mellett extra módokat, új irányítást, új karaktermodelleket kapott a szoftver. A legnagyobb újítások a méltatlanul mellőzött Angel of Darkness-hez jöttek, amely ennyi év után végre elnyerte befejezett formáját. Akik eddig is szerették Lara kalandjait, azoknak ez egy újabb nosztalgikus utazás, az újoncoknak pedig egy remek belépő a franchise-ba jutányos áron. A Crystal Dynamics jól tette, hogy két részletben felújították az eredeti hat játékot. Vajon ezután ráfordulnak a Legend-trilógia felújítására is? Vagy ez csak egy előfutára volt az Amazonnal közösen készülő új nagy Tomb Raider játéknak?

Szólj hozzá!