“Óriási bajban vagyunk!” – gondolta Valentino Rossi 2010 novemberében Valenciában, mikor először ült fel a Ducatira. A szezonvégi teszten egy pár kör is elég volt hogy felmérje a helyzetet és megértse, kisebb csoda kellett ahhoz, hogy ugyanezzel a motorral Casey Stoner futamokat és világbajnokságot nyerjen. Aztán következett két igen szűk esztendő a kilencszeres bajnoknak, amiből talán a mai napig nem tért magához teljesen. “S hogy jön ez ide?” – kérdezheti az olvasó, hiszen nem MotoGP, hanem WRC a téma. Át lehetne kötni a dolgot, hogy a Doktor mennyire szereti a rallyt és hogy többször indult világbajnoki futamokon, a Monza Rally Showt pedig számtalanszor meg is nyerte, de nincs rá szükség, ésszerűbb a magyarázat. Egész egyszerűen ugyanezt éreztem, mikor belevágtam a WRC 9 tesztelésébe.
![TESZT: WRC 9 FIA World Rally Championship 6 apps.57504.13684138356433118.abfc412a b887 4839 b980 201ea20abf2b](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2020/09/apps.57504.13684138356433118.abfc412a-b887-4839-b980-201ea20abf2b-1024x576.webp)
Persze én nem vagyok egy legenda, véletlenül sem szeretnék párhuzamot húzni, mindössze a szituáció hasonló. Az autós játékokat igencsak kedvelem, s noha mostanában a rallyt mint műfajt hanyagoltam, azért nem ismeretlen számomra a dolog. Mondjuk nekem a kilencvenes évek vége és a kétezres évek eleje az etalon, amikor olyan nevek fémjelezték a WRC-t, mint Mäkinen, Sainz, McRae, Kankkunen, Auriol, Burns, Grönholm, Solberg és még sorolhatnám. Micsoda évek voltak, hihetetlenül izgalmas versenyeket produkáltak azok a szezonok. Aztán amikor Loeb sorra elkezdte nyerni a bajnokságokat, valami megváltozott. Nem tudtam komolyan venni egy olyan szériát (mindegy milyen címkét aggatnak rá), ahol mindössze két gyártó indul a címért és abból is az egyik számolatlanul önti bele a pénzt.
No de hagyjuk a béna öregember dumát (régen minden jobb volt), kanyarodjunk vissza a WCR 9-hez. A játékról már előzetesen sok jót hallottam, a Kylotonn munkáját – akik az utóbbi öt évben fejlesztőként dolgoztak a sorozaton – is egyre többször dicsérték meg a kezdeti bukdácsolások után, így nagy reményekkel vágtam bele a dologba. A kezdeti ismerkedés azonban hamar lehűtött. “Ha már lúd, legyen kövér” alapon egyből bajnokságba fogtam, normál szinten. Aztán amikor a Svéd Rally első szakaszát…. mit szakaszát, első pár kanyarját sem tudtam teljesíteni borulás nélkül, akkor letettem a kontrollert és gyorsan levontam a konzekvenciát: biztosan velem van a baj.
Nem vagyok a könnyen feladós fajta, így rögtön a settingsbe vezetett az utam. Két dolgot akartam azonnal orvosolni, ezekből az egyik a nézőpont volt. Szerencsére a játék engedi azt saját igényeink szerint finomítani, így az általam használt motorház nézetet magasabbra és hátrébb állítottam, hogy kicsit többet lássak be az útból (az alapot nagyon alacsonynak találtam). A másik pedig az irányítás érzékenysége…. lett volna. Ugyanis kínos meglepetésként ért, hogy a kormányzás érzékenysége már a csúszka alján volt, vagyis ettől csak érzékenyebbre lehetett volna rakni. Mivel pont az volt a bajom, hogy alig nyúlok a karokhoz és máris pörög az autó, ez nem volt opció, úgyhogy azt gondoltam, hogy sebaj, majd megszokom.
A dolog valamennyire működött, s noha nem volt egyből fáklyásmenet, de végig tudtam menni a szakaszokon és egyre jobban sikerült ráérezni a játék ízére. Amikor az első szuperspeciálra értem, meg is változott a sikerességem. Óriási fölénnyel nyertem a stadionban, zárt pályán rendezett etapot, de ekkor még azt gondoltam, hogy mindössze a nyíltabb terep bátorított fel. Nem így történt, a Svéd Rally hátralévő szakaszain is annyira jól ment a vezetés, hogy az első körben összeszedett hátrányt ledolgoztam és megnyertem a versenyt. Mindezt elsőre.
![TESZT: WRC 9 FIA World Rally Championship 7 3544 wrc 9 screenshot 3 1584710727](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2020/09/3544-wrc-9-screenshot-3-1584710727-1024x576.webp)
Egyből jött is az önnön vállveregetés, még azon is elgondolkodtam, hogy nehezebbre kell majd tenni a szintet, hogy legyen kihívás. Nos erre nem volt szükség, ugyanis a második helyszínen, Olaszországban kínosan ugyanaz játszódott le, mint korábban. Újra és újra benéztem a settingsbe, hogy biztosan nem lehet-e valahogy mégis kevésbé érzékenyre állítani a kormányzást, de nem lehetett. Értem én, hogy a játék elsősorban kormányra lett optimalizálva (biztosan élvezetes is vele) és hogy a Fanatec egy rakás lóvét fizethetett, hogy loading helyett az ő logójuk pörögjön, amikor tölt a játék, de ez nem változtatott a tényen: nekem csak egy joypadem van. Az is megfordult a fejemben, hogy ez egy bug és biztosan javítják majd, de mivel az nem volt opció, hogy várjak más megoldás után néztem.
Szerencsére a játék azt engedte állítani, hogy a holtjátékot nagyobbra vegyem. Ez persze újabb problémákat szül, de úgy voltam vele hogy inkább ez, mint a max egy-két milliméteres mozgatás és utána a ladik effektus (jobbra-balra korrekció). Ez a megoldás valamelyest segített, de nem szüntette meg a gondot. Senkit nem akarok azzal untatni, hogy végigmeséljem az élményeimet, mindössze annyit akartam érzékeltetni, hogy noha tettem erőfeszítéseket, megoldani nem sikerült az egyik alap problémát.
![TESZT: WRC 9 FIA World Rally Championship 8 apps.7332.13684138356433118.abfc412a b887 4839 b980 201ea20abf2b](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2020/09/apps.7332.13684138356433118.abfc412a-b887-4839-b980-201ea20abf2b-1024x576.webp)
Több verseny és bajnokság után most már azt hiszem kijelenthetem: a WRC 9 kontrolleres irányítása nagyon kaotikus. Vannak versenyek, amiken egészen jó és kontrollálható az autó, más alkalmakkor viszont vért izzadtam, hogy egyáltalán az úton tudjam tartani. Ha pedig a biztonságra mentem, akkor a kellő sebesség nem volt meg és hatalmas hátrányt szedtem össze. A távlati célok közül hamar az év végi dobogó megszerzése lett a cél a végső győzelem helyett, de amikor rendre az utolsó versenyeken komoly hátrányokat halmoztam fel és visszacsúsztam az összetettben, akkor végképp elment a kedv.
Az sem segített (vagy csak rövid távon), hogy a játék nehézségét visszavettem. Egész egyszerűen sajnos maga a vezetési élmény az, ami nem szórakoztató, hanem szenvedés. Ehhez jön az is, hogy noha a versenyhelyszínek gyönyörűek, néha a látási viszonyok is hagynak maguk után kívánnivalót. Legtöbbször a sötét részeknél van a baj, olyan szinten árnyékba borul a terep, hogy egyszerűen semmit nem látni, csak a helyismeret segít, amikor már vagy második, harmadik alakalommal rugaszkodnunk neki az etapnak.
Pedig ahogy írtam a látvánnyal semmi baj, sőt nagyon is szép a terep (az induló zónában ácsorgó pályabírókról ez már nem mondható el) és a pályák kidolgozása is izgalmas. A játék dinamikus időjárásváltozást is tartalmaz, ami szintén elég nagy élmény és sokat hozzátesz a hangulathoz. A helyszínek persze a valós szériából ismert országok versenyei, ugyanolyan leosztásban. Tehát a német verseny inkább aszfalt, a svéd havas, az olasz pedig murva. Idén három új (vagyis visszatérő) országot is köszönthetünk, újra van megmérettetés Kenyában, Japánban és Új-Zélandon is.
Természetesen a játék minden más ízében tartalmazza a valódi világbajnokság elemeit, lévén hivatalos licensszel bír. Vagyis benne vannak a hivatalos csapatok, versenyzők, indulhatunk a nagyok között a WRC-n, de akár a Junior bajnokságban is. Természetesen van lehetőség teljes szezont futni és ezt kétféleképp is megtehetjük. A Seasonban elég a vezetésre koncentrálni, a Career pedig a mostani divatnak megfelelően csapatvezetői döntéseket is ránk testál (már valamelyik idei tesztben leírtam mi erről a véleményem, szerencsére legalább van lehetőségünk választani, ha ilyesmivel nem akarunk foglalkozni). Ezeken túl persze minden más szokásos lehetőség is megvan. Solo verseny, saját bajnokság, gyakorlás, challenge-ek, sőt multiplayer is. Ráadásul ha csak a haverral akarunk egy gyors megmérettetést tolni a kanapén ülve, akkor osztott képernyős játékmód is bekerült. Mindezeket azért nem is részletezném, mert aki ismeri a sorozatot, vagy játszott bármilyen hasonló autó-, motorsport játékkal, annak nem lesz meglepetés – igazán nagy újdonság nincs.
![TESZT: WRC 9 FIA World Rally Championship 9 3544 wrc 9 screenshot 1 1584710727](https://widescreen.hu/wp-content/uploads/2020/09/3544-wrc-9-screenshot-1-1584710727-1024x576.webp)
Pont ennek kapcsán, több napnyi tesztelés után jutott eszembe, hogy a Game Pass tartalmazza az előző részt, nosza le is szedtem és be is töltöttem a WRC 8-at. Meglepetésemre igen hasonló menüszerkezet és teljesen azonos UI fogadott (nemcsak felépítésében, hanem kinézetében is). Gyakorlatilag mintha ugyanazt a játékot láttam volna, kivéve, hogy pár háttér máshogy nézett ki – és ez az érzés a játékba érve sem változott. Azonban ezen már nem is akadtam fenn, csak az érdekelt, milyen a vezetési élmény. Pár kilométer után konstatáltam, hogy ugyanaz a probléma. A settingsbe kukkantva láttam, hogy az érzékenység itt nem a skála egyik végébe van alapból rakva, de amikor beállítottam a legkevésbé érzékenyre, akkor is maradt a szenvedés. Ezen a ponton engedtem el a dolgot – úgy érzem a lehetőségekhez képest tényleg mindent megtettem.
VERDIKT
“Mi lett volna, ha meg se próbálom?” – ez Valentino Rossi biográfiájának a címe és nagyon is ide kívánkozik, s nem csak azért, hogy keretes legyen a történet. Úgy érzem jó ötlet volt esélyt adni a WRC 9-nek a nehézségek ellenére is, hiszen egyáltalán nem arról van szó, hogy rossz játék volna. A grafika szép, a pályák remekül kidolgozottak és hozzák az adott országra jellemző etapokat, a tartalom pedig bőséges azoknak, akik egy hivatalos WRC játékra vágynak. A probléma viszont az irányítással van, menthetetlenül kormányra optimalizálták a játékot. Ez viszont sajnos megöli az élményt, bármennyire is pozitív az összkép egyébként. Csak egy kis erőfeszítés kellene ahhoz a készítők részéről, hogy megszabaduljanak a “középszerű” bélyegtől, amely ennek kapcsán a szériára ragad. Reméljük jövőre meglepnek minket.
Szólj hozzá!