Wide Screen
Image default
Kritikák

SOROZATKRITIKA: Futás S01E01-05

Merritt Wever és Domhnall Gleeson sorozatában megvan a potenciál.

Merritt Wever és Domhnall Gleeson sorozatában megvan a potenciál.

Vicky Jones és Phoebe Waller-Bridge kapcsolata még egy színházi munka kapcsán kezdődött, többek között Jones állította színpadra utóbbi Fleabag című darabját, melyet később az Amazon számára is adaptáltak, és amely meghozta mindkettejük számára a világhírnevet. Az alkotópáros most az HBO-nak készített sorozatot, mégpedig Futás címmel. Legújabb szériájuk pedig megőrizte mindazokat a jellemvonásokat, melyek az előző produkcióikat is sikeressé tették. A Futás egy izgalmas, szórakoztató műfaji kavalkád, és még ha az arányok nem is mindig stimmelnek, az alapötlet és a főszereplőpáros van annyira erős, hogy könnyedén elviszi a hátán a sorozatot.

Két főszereplőnk, Ruby és Billy fiatal korukban egy párt alkottak, az élet azonban más irányba sodorta őket. Hamar kiderül, hogy ők ketten még fiatalon egyességet kötöttek, ha egyikük üzenetben a Futás (innen a sorozat címe) szócskát küldi, a másik pedig hamar válaszol ugyanígy, akkor találkoznak egy vasútállomáson, egy hetet együtt töltenek (keresztülutazva az Egyesült Államokat), a végén pedig eldöntik, hogy visszatérnek-e korábbi életükbe, vagy együtt folytatják. Az első epizód ezzel is indul, Billy elküldi az SMS-t, Ruby pedig reagál is, így indulhat a kaland, melynek során jobban megismerik egymást, magukat, átértékelik addigi életüket.

Kezdjük azzal, ami igazán erős a sorozatban. A főszereplőpáros remek alakítást nyújt, Merrit Wever minden mozzanata mentes a maníroktól, játéka végig természetes. Domhnall Gleeson pedig egyetlen pillantásával, arckifejezésével érzékelteti karakterének teljes kilátástalanságát. Mind Ruby, mind pedig Billy többször tette le a voksát a biztos, a kockázatmentes mellett, így életüket egyfajta megalkuvás jellemzi. Egyértelmű azonban, hogy utóbbi sorsa a tragikusabb. Míg a lány egy szerető családban él, biztos egzisztenciával, addig Billy hiába sikeres anyagilag, magánélete teljes kudarc, szinte képtelen a kötődésre. Szimbolikus egyébként a férfi foglalkozása, az alkotópárosra igencsak jellemző fricska, hogy egy, a saját életével ennyire küszködő férfi abból él, hogy a boldogulás különböző útjairól tart előadásokat kétségbeesett embereknek.

Érdekes figyelni, ahogy az utazás során folyamatosan omlanak le a falak, tűnik el a máz, és lesznek egyre őszintébbek a főszereplők egymással. Az első öt epizód során a néző abban sem lehet biztos, hogy tulajdonképpen mennyire erős a Ruby és Billy között lévő kapocs. Szeretik ők egymást valójában, vagy ez mindkettejük részéről csupán egyfajta válaszreakció, menekülés, esetleg egyfajta különös nosztalgia, visszatérés a lehetőségekkel teli fiatalkorhoz? A sorozat fokozatosan csepegteti az információkat, csupán flashbackeket látunk a múltból, ezek is inkább egy mozaik részei, melyek az évad második felében állnak össze.

A készítők emellett nem feledkeznek meg azokról sem, akik a két főhős döntéseinek következményeit viselik. Látjuk Ruby családját, akik értetlenül állnak az egész helyzet előtt, illetve talán a legfontosabb mellékkarakter, Fiona (Archie Panjabi) is feltűnik, aki Billy asszisztense volt az elmúlt években. Ő szolgáltatja a sorozat thriller vonalát, üldözéssel, nyomozással és fenyegetéssel. Ezeknél a jeleneteknél éreztem esetenként, hogy kicsit elveszik a fókusz, a maga abszurditásával szórakoztató volt ez a szál, de egyszerűen elütött a sorozat többi, nagyon is valós dilemmákat boncolgató részétől. Maga a karakter sem volt igazán kidolgozva, motivációi homályosak voltak, jelenléte azonban így is fontos volt, hiszen Billy múltjának egyfajta mementójaként szolgált.

A sorozat egyéb aspektusaira is ez a kettősség jellemző, a kamerakezelés többségében finom, intim, a csendes szemlélődés lehetőségét biztosítja a nézőnek, az üldözéseknél viszont élénkül a zene, dinamikusan követjük a szereplőket. A párbeszédek kiválóak, az a fajta fanyar humor és pikírtség jellemző, mint a korábbi Jones-Waller-Bridge sorozatok esetében.

VÉGSZÓ

A Futás nagyon izgalmas kérdéseket boncolgat, egyelőre kifejezetten érdekes és szórakoztató módon. A jelenlegi trendeknek abszolút megfelelve vegyíti a műfajokat, hangvételeket, mindezt pedig alkotópáros sajátos világlátása teszi igazán egyedivé.

Még több a témában...

Craig Mazin megnyugtatta a rajongókat, hogy a The Last of Us HBO sorozata hű marad a játék történetéhez

Kévés Bence Mihály

A 2020-as Emmy-díj jelöltjei: A legjobb dráma sorozat kategória jelöltje a The Mandalorian

Vigh Martin

[SDCC 2020] Traileren Az Úr sötét anyagai második évada

Vigh Martin

Úgy tűnik, hogy Adblock kiegészítőt használsz, blokkolod a hirdetéseket.

Segítsd a munkánkat azzal, hogy engedélyezed a weboldalon megjelenő hirdetéseket.

Zárd be, ha nem szeretnél támogatni minket | Segítség? Kapcsolat