„Nem rombolni jöttünk” – A Netflix vezére nyugtatja a halálra rémült moziipart

Ted Sarandos végre tiszta vizet öntött a pohárba: kiderült, mi lesz a sorsa a mozifilmeknek, ha a streaming-óriás bekebelezi a Warnert.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 4 perc
Forrás: Netflix

Miután a Netflix Warner Bros.-ra tett ajánlata valóságos sokk hullámot indított el Hollywoodban, és a moziüzemeltetők a szívükhöz kaptak, Ted Sarandos társ-vezérigazgató tűzoltásba kezdett. Ráadásul a Paramount ellenséges felvásárlási kísérlete is borzolja a kedélyeket, így a streaming-óriásnak duplán bizonyítania kell. Sarandos hétfőn ismét a Wall Street elemzőinek bizonygatta: eszük ágában sincs beszántani a nagyvásznat. Sőt, ígérete szerint a Warner 102 éves öröksége biztonságban van, és a jövőben is úgy küldik moziba a filmeket, ahogy eddig megszoktuk. De vajon hisznek neki?

Szűz terület a streaming-óriásnak

Sarandos érvelése a Wall Street felé meglepően egyszerű volt: a tranzakcióval a Netflix három olyan üzletágat szerez meg, amellyel jelenleg nem rendelkezik, így szó sincs felesleges átfedésekről.

„Az egyik ilyen egy filmstúdió, amely rendelkezik egy moziforgalmazási gépezettel” – magyarázta Sarandos. „Mélyen elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ezeket a filmeket pontosan úgy mutassuk be, ahogyan ők tennék ma is.”

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a Warner tévés üzletágát és az HBO-t is nagyrészt változatlan formában kívánják működtetni. Kiemelte, hogy a moziforgalmazás olyasmi, amire régóta vágytak, de eddig nem volt hozzá infrastruktúrájuk. Bár a KPop Demon Hunters nemrég 19 millió dolláros bevétellel az első helyen nyitott a kasszáknál (úgy, hogy a legnagyobb lánc, az AMC be sem mutatta), a Netflix eddig főleg csak az Oscar-kvalifikáció miatt küldte vászonra a filmjeit. Most azonban szintet lépnének.

Superman és a többiek biztonságban?

A legnagyobb félelem az volt, hogy a Netflix azonnal a képernyőre száműzi a blockbustereket. Sarandos azonban most irányt váltott a korábbi, bizonytalanabb nyilatkozataihoz képest, és konkrét példákat hozott a Warner idei, több mint 4 milliárd dollárt termelő évéből.

„Ha 24 hónappal ezelőtt kötöttük volna meg ezt az üzletet, mindazokat a filmeket, amelyek idén olyan jól teljesítettek a Warner Bros.-nál, ugyanúgy mutatták volna be a mozikban. A Minecraftról beszélek, a Supermanről, a Fegyverekről és a Bűnösökről” – sorolta a címeket. „Nem azért vettük meg ezt a céget, hogy leromboljuk ezt az értéket.”

Hollywoodban persze nem mindenki dől be a szép szavaknak. A Paramount – amely szintén pályázik a Warnerre – évi 30+ mozifilmet ígér, és olyan nevekkel kampányol a Netflix ellen, mint James Cameron vagy Jane Fonda, akik szerint a streaming-óriás hatalomátvétele „katasztrófa” lenne a mozikra nézve. Sok stúdióvezető nem érti, miért érné meg a Netflixnek fenntartani a drága mozis modellt, ha olcsóbban is licencelhetnének tartalmat.

Ugyanakkor vannak józanabb hangok is. „Egyetlen stúdió nem tudja egyoldalúan bedönteni a rendszert” – véli egy szakmabeli, egy moziüzemeltető pedig cinikusan megjegyezte: ha a Netflix tényleg ki akarná nyírni a mozikat, olcsóbb lett volna megvennie a moziláncokat, mint a Warnert. A nagy kérdés továbbra is a kizárólagossági időszak hossza. Sarandos híresen a rövidebb, 17 napos ablak híve, míg a nagy láncok a 45 naphoz ragaszkodnak. Ez a vita okozta például, hogy a legújabb Tőrbe ejtve-film (Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember) nem kerülhetett a legnagyobb amerikai mozikba, hiába lett volna rá igény.

Netflix Warner Bros.

Wide Screen Logo

Cikk megosztás
×