Az év ilyen korai időszakában általában nem szoktak jó filmeket bemutatni, a nagy stúdiók sem január első felére időzítik a blockbustereiket, de könnyen lehet, hogy a M3GAN lesz a következő nagy horrorikon. Nem egyedi eset, de ritkán jön ilyen jól sikerült mozifilm január első heteiben. A Blumhouse és a Universal nagyon bízott James Wan új filmjében, és joggal tette. Ha azt hitted, hogy a gyilkos baba klisé már teljesen elcsépelt téma a Chucky és az Annabelle babák után, akkor nincs igazad, mert Gerard Johnstone rendező (Housebound) és Akela Cooper író (The Nun 2.) bebizonyítja, hogy tévedtél.
Az előző bekezdésben felsorolt nevek mellett még egy nevet feltétlen meg kell említenünk, ez pedig James Wan. A filmrendező, akinek nagy szerepe volt az Aquaman, az Insidious és a Démonok között franchise-ok megalkotásában, Akela Cooperrel közösen dolgozta ki az M3GAN történetét. Wan és Cooper már korábban is dolgozott együtt az Elevenkór című filmen. Ha jó ízlésed van, akkor tetszett az Elevenkór, s garantáltan nem fogsz csalódni a készítők legújabb filmjében sem, mert a M3GAN hangvétele megegyezik az előző filmével. Ha annyira nem bírod a nyers humort és a slusszpoént, akkor nem ez lesz a kedvenc filmed. Wan és Cooper itt nem egyszerűen régi trükköket húznak elő, hiszen M3GAN-nak megvannak a maga egyedi tulajdonságai.
Gemmát (Allison Williams) követjük, aki a Funki játék- és gyűjtőcikkeket gyártó cégnél egy zseniális, de magányos robotikus. Legkelendőbb termékeik a Purrpetual Petz, az ikonikus, valódi Furby beszélő paródiája, amely a gyerekek minden játszótársi igényét hivatott kielégíteni. Amikor a rivális márkák elkezdik gyártani saját utánzó modelljeiket, frusztráló feladatot kap Gemma, hogy a Purrpetual Petz-et verhetetlen szintre emelje, de valami másra is gondol. Elkészítette következő nagyszerű találmányának prototípusát, a Model 3 Generative Androidot – röviden M3GAN-t. Főnöke, David (a fergeteges Ronny Chieng) nem hajlandó zöld utat adni a projektnek, amíg Gemma unokahúga, Cady (Violet McGraw) be nem lép a képbe. Cady nemrég került Gemma gyámsága alá, miután szülei szörnyű balesetben meghaltak. Gemma hamar rájön, hogy képtelen segíteni unokahúgán, mivel ő maga is rendkívül magányos, ezért úgy dönt, hogy megépíti és mesterséges intelligenciával ruházza fel az élethű baba prototípusát, akit M3GAN-nak hívnak.
M3GAN-t nem csak arra tervezték, hogy válaszoljon a gyerekek kérdéseire, hanem szülői feladatokat is el tud látni. A meseórától kezdve az emlékeztetőn, a WC lehúzásán át, a 20 másodperces kézmosásig. A szülők is nagyobb biztonságban érezhetik a gyermeküket, amikor M3GAN velük van, mert az android minden áron megvédi őket. Mondhatnánk, hogy ez a katasztrófa biztos receptje, de Gemma nem látja a veszélyt benne, aki minden idejét a játékok és a gyűjthető figurák világába merülve tölti. M3GAN prototípusa minden várakozást felülmúl, a baba képességeit pedig Cady hullámzó érzelmi állapotához továbbfejlesztik. Ahogy azt már megismerhettük a filmtörténelemből, ha nem szabunk gátat a mesterséges intelligenciának, akkor túl okos lesz, az emberiség ellen fordul. M3GAN-nal is ez történik, hamarosan Gemma helyébe lép, mint Cady egyetlen gondozója, ezután pedig az ember kontra gyilkos baba versenyfutás következik, hogy ki nyeri el Cady szívét.
A film cselekménye ismerős lehet, ám James Wan és Akela Cooper látszólag előnyére fordítja ezt a jól bevált szerkezetet. A M3GAN-ban lehet, hogy a gyilkos baba és a gonosz mesterséges intelligencia keveredik egymással, azonban ha ilyen vad kombinációban rakják össze, mint a mostani filmet, akkor semmi máshoz nem hasonlítható a horror műfajban. A legjobb példaként a 2019-es Gyerekjáték áll legközelebb a M3GAN-hoz, amiben Chucky-t a gonosz mesterséges intelligenciával felruházott robotként képzelték újra. Nincs könnyű dolguk a gyilkos babáknak, mert akaratlanul is mindenki Chuckyval hasonlítja össze őket, hiszen az eredeti, 1988-as film alapvetően meghatározta a műfajt. A M3GAN-ra akár tekinthetünk úgy is, mint egy könnyű rebootra. Az M.I. mellett a film középpontjában álló családi dilemma is visszaköszön a Gyerekjátékból.
Az M3GAN nem próbál gyors és egyszerű üzeneteket eladni a nézőknek, ehelyett példákat hoz arra, hogy miért is próbálunk meg egyáltalán a technológiára támaszkodni és elhitetni magunkkal, hogy a mesterséges intelligenciával képesek vagyunk kitölteni az űrt, helyettesíteni az emberi gondoskodást, tevékenységeket. A film tesz néhány egyértelmű utalást, célkeresztbe véve a modern fogyasztói társadalom kultúráját, elgondolkodtató kritikát alkotva ezzel (például a fő játékgyártó Funki egyértelműen a Funko-t idézi).
A film szellemes forgatókönyvének köszönhetően Allison Williams és Violet McGraw sokkal több szórakozást kap. A leginkább A Hill-ház szelleme és az Álom doktor című filmekből ismert McGraw-t öröm nézni. A film igazi sztárjai azonban a két színésznő, és mindketten egyforma dicséretet érdemelnek. Jenna Davis adja M3GAN hangját, míg a baba szerepében Amie Donald. A bábjáték, a VFX és az animatronika további összjátékával teljesen valósághűen alkották meg a babát a képernyőn. Davis különösen gonosz M3GAN hangjaként, és hisztérikus viselkedést kölcsönöz a babának. Jól kiegészítik egymást Donald mozdulataival a babaként.
A M3GAN legerősebb aspektusa, hogy a gyilkos baba mennyire komikusan izgalmas tud lenni. Gerard Johnstone rendező rengeteg időt szánt rá, hogy felépítse az M.I.-ben rejlő valós fenyegetést, és ezzel még ijesztőbbé vált a film. A film rögtön az elején durva viccekkel adja a néző tudtára, hogy mire számíthat, amivel csak erősítik a hátborzongató hangulatot és a baljós látványt. Az előzetesek után vírusként terjedt a közösségi médiában M3GAN táncos jelenete a folyosón, ami egyszerre szórakoztatóan vicces, de ugyanakkor dermesztő is. Az olyan pillanatokért is szerettük a filmet, mint amikor M3GAN elalvás közben David Guetta Titanium című dalát énekli Cadynek, és ezek az apróságok remekül foglalják össze, hogy a film miért működik ennyire átkozottul jól. Ki kell emelnünk rendező munkáját is, mivel Johnstone második nagyjátékfilmje a M3GAN.
Amiben a M3GAN kissé alulmarad, az maguk a gyilkosságok. Lassan építkezik a film, sok időt elégetnek a nagy leszámolásig, és a film második felében az erőszakból is visszavettek, hogy tartani tudják magukat a PG-13-as besoroláshoz. Ez még nem jelenti azt, hogy nagyobbat szólt volna a film, ha több benne a vér. A Blumhouse érti a dolgát, hogyan kell kisebb korhatár-besorolással maximumra járatni a horrort, mert míg más sikerei R-besorolásúak voltak, addig a M3GAN a leggyengébb besorolást kapta, amit felfoghatunk egy trükként, amivel a fiatalabb tiniket akarják a mozikba csalogatni. Ha feltesszük a kérdést, hogy R-besorolás erősítette volna a filmet, akkor a választ egyértelműen igen.
VERDIKT
A M3GAN az, amiben minden horrorrajongók örömére talál. De akadnak majd olyanok is, akiknek nem jön be James Wan ötlete, és sokan kritizálni fogják majd a gyenge korhatárt is. Nagyon sok minden szól a projekt mellett, kezdve a kreatív csapattól egészen addig, hogy a készítők megértették, mitől lesz a gyilkos baba története olyan addiktív. M3GAN egyszerre gonosz és szórakoztató, és bármilyen hangzik is bután, ennek a babának van vérmérséklete és teljesen kiszámíthatatlan.
Szólj hozzá!