Főoldal Kritikák/tesztek KRITIKA: Visszatérés Epipóba
Kritikák/tesztek

KRITIKA: Visszatérés Epipóba

Egy út a múltba, egy út a jövőbe. Avagy, hogyan dolgozzunk fel egy olyan traumát, amit nem lehet?

456

Figyelem! A cikkben SPOILER olvasható.

Visszatérés Epipóba című magyar dokumentumfilm nagyon érzékeny témát dolgoz fel, és az alkotó személye miatt a lehető legszemélyesebben, hiszen az alkotó maga is részt vett azokban a táborokban, amiket „a Sipos” szervezett, aki később gyermekmolesztálási vádakba keveredett (ám az ügy kirobbanásakor ezek a bűncselekmények még elévültek Magyarországon, azóta, ennek az ügynek a hatására, már nem). Ám a film nem Judit kálváriájának története, és nem is egy fájdalom körkép. Nem elborzasztani akar a film, bár az érintett témából adódóan természetesen ez is több alkalommal megtörténik, hanem sokkal inkább azt a folyamatot mutatja be, ahogy az ember fel tud, ha egyáltalán fel lehet dolgozni ilyen történéseket.

Egy út ez a gyermekkorba, visszaemlékezés a nyolcvanas évek Magyarországára, de nem lesz érzelgős, ahogy az egész film kerüli a pátoszt és a hatásvadászatot. Az autentikus archív felvételek használata az egyik legjobb, ami a filmmel történhetett, az elején mikor még nem tiszta számunkra miről van is pontosan szó, nosztalgikus érzéseket kelt, egyben el is helyezi és hitelessé is teszi a felnőtt szereplőket, mikor a gyermek énjük mellé vannak vágva, míg a film végére minden ilyen archív képsor hátborzongatóvá válik.

A film másik nagy húzása, ami kiemeli a megtörtént eseteket feldolgozó dokumentum filmek közül, az a terápiás csoport, vagy színjátszókör, ami során a volt táborozók újra élik a tábor rituáléit, játékait, esetleg olyan múltbéli történéséket, amiről nem maradt fent felvétel. Ám a legerősebb mégis az, amikor a szüleik szerepébe bújnak, majd, amikor beleképzelik magukat a szexuális ragadozó fejébe, vajon mi lehet benne. Hasonlóan erős képsorok, amikor egymást szembesítik a véleményükkel és összevesznek azon ki, hogy látja „a Sipost” és a tábort.

S amiért írtam, hogy a jövőről is szól, azaz, hogy az ilyen terápiás alkalmakkor sikerül sokuknak elfogadni, azt, hogy mi az, ami megbocsáthatatlan bűn, s mi az, ami azonban tényleg jó volt a táborban. A kép teljes egészét látják, úgy, hogy közben nem bocsátanak meg a ragadozónak.

„A Sipos” pedig rémisztően hétköznapi és megnyerő. Valóban egy olyan figura, akiről elhisszük, hogy mind a gyerekek, mind a szülők oda voltak érte és kedvelték. A gonosz hétköznapisága és karizmája itt is megjelenik; az igazi gonoszság sosem a látványos gesztusokban nyilvánul meg, megbújik az árnyékban, és onnan támad lesből, mint egy mérges kígyó. Ennek a szexuális ragadozónak is a manipuláció volt a fegyvere, a gyerekek bizalmába férkőzött, elhitette velük, hogy az ő figyelmétől lesznek csak különlegesek, az összes megalázás, fenyítés, a rituálék, és a tábor köré épített mítosz is mind a játszma része volt. A játszma, melyet talán még ma is játszana vagy tán játszik is, hisz a film szereplőinek álláspontja szerint, ez a ragadozó mai napig nem jött rá, mi volt helytelen és erkölcstelen abban, amit tett éveken át, feltehetőleg több tucat gyerekkel. Ezzel életeket megnyomorítva.

A film nagyon érzékenyen, tapintatosan járja körbe a témáját, a hangsúly itt valóban az áldozatokon van, és azon a dilemmán, amit a kerettörténet is szépen erősít: hogyan tovább? Hogy kerülhető el, hogy ilyesmi újra megtörténjen? Mit lehet tenni, ha már megtörtént, és mit lehet tenni azért, hogy ne történjen meg újra? A film a múltról és jövőről is szól, és garantáltan kényelmetlenül fogjuk magunkat érezni, de szerencsére a film csak éppen elég explicit részletet oszt meg, inkább sejtett. Az információkat a film jól adagolja, folyamatosan áll össze a kép, és együtt nyomozunk Judittal. Akkor is teljes élményt (ha lehet ezt mondani egy ilyen komoly filmre) ad a film, ha ismerjük a történéseket.

Megrázó, s egyben okos film, ami rendkívül személyes és mégis hiteles, s valamennyire tárgyilagos is tud maradni. A témája miatt mondanám, hogy csak erős idegzetűeknek, de ez nem lenne helyénvaló. Ezt a filmet mindenkinek látnia kell, de legalábbis minden szülőnek, nagyobb testvérnek vagy pedagógusnak. Azért gondolom, hogy mégis mindenkinek látnia kell ezt a filmet, mert közös felelősségünk, hogy azon legyünk, hogy megakadályozzuk, hogy valaha még egyszer ilyen történjen.

Szerző

Mióta az eszemet tudom mozgóképpel kelek és fekszem. Közösségi média felületünket kezelem és kritikákat írok általában filmekről.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

Havas Jon
Sorozatok

Kit Harington megerősítette, hogy polcra került Havas Jon saját sorozata

Egyhamar nem lesz semmi a spinoff-sorozatból Hava Jonnal a főszerepben.

Trónok harca: Sárkányok háza
Sorozatok

A Sárkányok háza színésze elszólta magát, mikor jön a 2. évad

A Sárkányok háza 2. évada idén érkezik, de mikor mutatja be az...