Főoldal BREAKING KRITIKA: Six Underground – Hatan az alvilágból
BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: Six Underground – Hatan az alvilágból

Michael Bay visszatért, vagy inkább elszabadult - ezúttal a Netflix-re hozta legújabb őrületét.

448
Six Underground - Hatan az alvilágból

Michael Bay visszatért, vagy inkább elszabadult – ezúttal a Netflix-re hozta legújabb őrületét.

Nehéz megmondani, hogy Michael Bay még miért számít ma is fontos tényezőnek a filmes világban. Az ember, aki már évek óta nem nagyon csinál semmit, csak a Transformers világában játszadozik, tulajdonképpen egész karrierje során nem mutatott fel semmi igazán értékeset. Persze azért vannak kivételek, nézhető alkotások: a Bad Boys azért mindig klasszikus marad, a nagy robotuniverzum nyitódarabja is egészen nézhető. De mi értelme az egésznek, ha aztán olyan borzadályok következtek, mint a Bad Boys 2. – Már megint a rosszfiúk, vagy Az utolsó lovag. Mondhatjuk talán, hogy Bay egy olyan márkát, stílust képvisel, amit csak egy bizonyos (remélhetőleg egyre inkább szűkülő) réteg élvez, és ők nagyon jól ellesznek majd az új remekművel is. De ez még nem teszi az egészet jobbá. 

Six Underground - Hatan az alvilágból

Történetről sajnos nem nagyon lehet mit mondani, ugyanis alig van valami, amiről írni lehet. Ebből a szempontból Bay a legrosszabb formáját hozta, hiszen azért még a Transformers egy-két része is bírt némi sztorival, hogy a többi jó példát ne is említsem: a Bad Boys-tagjai között volt kémia, A Sziget már-már filozofálgatott (már amennyit elvárhatunk a rendezőtől), és a Pain and Gain is néha merengővé vált, de itt aztán végképp alulmúlta magát a neves direktor és alkotógárdája. 

Tulajdonképpen adott egy milliárdos, aki saját halálát megrendezve egy mindenféle kötelezettségek és kontroll nélküli csapat összeverbuválásával jobbá szeretné tenni a világot. De ami innentől kezdődik, az tulajdonképpen a nagy semmi. A Six Underground – Hatan az alvilágból története az nem történet, pusztán egy ötlet, egy váz, sőt, még annak is túlzottan kevés. Mégis, még ez a kis szikár, semmilyen foszlány is képes minket emlékeztetni, hogy kinek a filmjét nézzük: a mozi ugyanis botrányosan szexista, buta, figyelmetlen, meggondolatlan és teljesen értelmezhetetlen.

Six Underground - Hatan az alvilágból

Ha ezen képesek vagyunk túltenni magunkat, akkor maradnak a pozitívumok, mert bizony az is van. Nem gondoltam volna a kritika írása előtt, hogy ilyesmit is meg fogok említeni, de a Hatan az alvilágból bizony képes működni valamilyen szinten. Bay ugyanis óriási akciójeleneteket rittyent. Már-már innováció jeleit is fel lehet fedezni egy-egy óriási, húszperces akcióőrület közben. Azt meg kell hagyni neki, hogy az ilyesfajta őrületet nyugodtan rá lehet bízni. Ha elegendő pénze van a rendezőnek, akkor tudja, mit csináljon, és hogyan tekerje fel az összes mérőt maximumra. Ebben az esetben ráadásul nem is volt olyannyira fárasztó az egész, mint a korábbi alkotásaiban (rád nézek, Armageddon). Mármint mennyiségben igen, de miközben pörög az akció, nehéz bármi másra figyelni – különösen a szinte már zseniális nyitójelenetnél, ahol még azt is gondolhatnánk, itt valami egészen érdekes kezd beindulni.

Bay mintha azonosult volna a történetbeli karaktereivel, és ő is ledobta volna a Transformers-alakú bilincseket magáról. Itt bizony van vér, szex, női fenekek, naplemente, brutalitás, minden. És ha bármikor úgy éreznénk, hogy ez itt már kevés, akkor Bay még bedob egy extra-adag vért, szexet, női fenekeket, naplementét, brutalitást, és persze az imádott lassításait. De mindent összevetve el lehet mondani, hogy igen, az akciójelenetek jól sikerültek. Javasolt azonban őket külön-külön megtekinteni, és lehetőleg napi beosztásban. Ha egyben vágunk neki, akkor meglesz az esélye, hogy hamar elzsibbadunk, talán el is alszunk a monoton daráláson. 

Six Underground - Hatan az alvilágból

Összességében az egész mozi mintha a kilencvenes évekből érkezett volna, és újabb ékes bizonyítéka, hogy hiába jól tud akciózni Bay, filmes szempontból egy egészen más korszakban ragadt. Meg lehet nézni a Six Underground – Hatan az alvilágból-t, de az is biztos, hogy nagyon sokan el fognak fáradni még a vége előtt. Nem tudom jó szívvel azt mondani, hogy örülök annak, hogy még ilyen filmek is készülnek, mert ezt azért nehezen lehet koherens alkotásnak nevezni. Maximum filmes tematikájú mozgóképnek. De mégis itt van a mozi, Netflix-előfizetéssel könnyen elérhető, és ha valaki nem akar többet, mint betenni valami háttérzajt, vagy akciózni egy jót, akkor azt kell mondjam, javaslom, hogy tegyen egy próbát. Már csak azért is, hogy lássa, miféle mozgóképes káoszra képes az őrült nagymester.

Szerző
Orosz Ferenc

Filmes újságíró, hazai és külföldi kiadványoknál egyaránt. Általában kritikákat közlök, valamint filmfesztiválokról tudósítok. Emellett filmesként is tevékenykedem, többnyire írói/rendezői pozícióban.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...