Nagyon vártuk az Érkezés filmet, minden okuk meg volt erre, mert az év sci-fi címét mi odaadtuk neki.
A történet szerint a Föld különböző pontjaira idegen tárgyak szállnak le, és senki sem érti a jelenséget, mielőbb meg kell fejteni érkezésük célját – pusztán kapcsolatfelvétel és információ cseréről van szó, vagy támadás áll a látogatás mögött? A Földön csak egyetlen ember van, aki képes felvenni a kapcsolatot az idegenekkel, lefordítani és megérteni a különös írásjelüket, az pedig nem más mint Louise Banks (Amy Adams). Banks és Ian (Jeremy Renner) együtt vág bele az évtized áttörésébe, kapcsolatfelvétel az idegenekkel. Nagyon fontos elmondani, hogy a film nem mutat rokoni szálat sem A függetlenség napja, sem az E.T., a földönkívüli klasszikusokkal, teljesen más szemszögből közelítették meg a témát, és ettől lett olyan klassz. Főszereplőink többször is felkeresik a különös űrhajót, hogy megfejtsék az idegenek érkezésének célját, és közben lehetőség adódik, hogy új technológiákról tanuljunk. A történet zsenialitása miatt észre sem vesszük, hogy egy idő után már konkrét mondatokat tudunk megértetni a földönkívüliekkel, és fordítva is, vagy mégsem? A baj ott kezdődik, mikor az egyik írásjelüket „picit” félreértelmezzük, és a világon úrrá lesz a káosz. Ez tökéletesen adja vissza az emberi tulajdonságot, előbb lövünk, és aztán kérdezünk, a filmben is valami hasonlóra készülhetünk, pedig a szegény kis idegenek csak segíteni akartak.
Denis Villeneuve korunk egyik legígéretesebb és legmegbízhatóbb rendezője. Az elmúlt években nyújtott teljesítménye alapján felfokozott izgalommal várjuk az összes jövőbeli projektjét, melyek között egy-két igazán nagy cím is található. Villeneuve jelenleg is a Szárnyas fejvadász folytatásán dolgozik, olyan nevekkel, mint Harrison Ford, vagy Ryan Gosling. Éppen ezért volt kifejezetten izgalmas hallani, hogy idén a direktor az Érkezés nevezetű, first contact sci-fi-vel fog betörni az őszi fesztiválszezonba. A film amolyan vizsgának is tekinthető a nagy megpróbáltatás előtt, amit egy óriási sci-fi klasszikus folytatása jelent.
Ha már láttunk korábban filmet a rendezőtől, akkor a minőség és stílus szempontjából nagyjából tudni lehet, hogy mire számítsunk a film megtekintése előtt. A Fogságban, az Ellenség, valamint a nem is olyan régi Sicario – A bérgyilkos ügyesen keverte a komoly gondolatokat, a szerzői megközelítést és a feszes, nagyközönségnek szánt izgalmakat. Mindezen tulajdonságok az Érkezésre is jellemzőek.
A film az emberiség és egy földönkívüli faj első találkozásán mereng. A direktor merít a hasonló jellegű filmekből, amiket a nagy elődök tettek le az asztalra, azonban képes közben valami teljesen újat is hozni. A különféle ötletek, gondolatok egy fejlett, új fajjal való találkozásról, nyelvről, valamint saját identitásunkról szinte észrevétlenül, lassacskán kúsznak be tudatunkba. Valóban érdekes és friss élmény egy olyan invázió-filmet látni, amely nem a CGI-őrületre, valamint a városok lerombolására koncentrál, hanem az ősi sci-fi tradíció tudományos-fantasztikus kérdéseire.
Mindennek a felnőtt, pontos, szikár stílusnak a közepén egy érzelmileg rendkívül intelligens, drámai történet bontakozik ki, amely lekerekíti a képet, és végleg bebetonozza Villeneuve státuszát Hollywood-ban. Persze a sikerhez a színészek is kellettek, különösképpen Amy Adams, aki rendkívüli összhangban van a rendezőjével, és legalább annyira megfontolt jelenlét a vásznon, mint Villeneuve.
VÉGSZÓ
Az Érkezés egy nagyon kellemes, lenyűgöző filmélmény, mely megidézi a múlt század felnőtt, óramű pontossággal kimért nagyjait, miközben képes végig 21. századi szinten mozogni. A film nagyságához a remek színészi és operatőri munkák is nagyban hozzátesznek, a sokat magasztalt Amy Adams valami elképesztőt nyújtott a filmben, de Jeremy Renners is bizonyította, hogy nem csak Sólyomszemként tud jeleskedni. Manapság sajnos nagyon kevés ilyen film készül már, érdemes hát megbecsülni.
Szólj hozzá!