KRITIKA: Ben-Hur

Egy rebootnak a rebootja, és most annak is az újraforgatása, eredmény: Ben Hur 2016.

A Biblia történeteit erőszeretettel lovagolják meg a filmmágusok. Így született a legújabb feldolgozás is: Ben Hur 2016.

Ben Hur (Jack Huston) a  júdeai hercegi család sarja. A család egykor befogdta az árván maradt római harcos fiát, Messala-t (Toby Kebbell), ám Messala úgy érzi teher a családnak, és apja miatt nem fogják befogadni, nem lehet igazi családtag. Úgy dönt hát, hogy útra kell, és a római seregben talál otthonra – csatatérről-csatatérre megy, vívja meg az egyre fontosabb csatákat, és közben tör előre a ranglétrán. Sok év után Messala visszatér Jeruzsálembe, mielőtt Poncilus Pilatos légiója megérkezne. Segítséget kér a testvérétől, de cserben hagyja. Pilatus érkezésével merényletet próbálnak elkövetni, és hogy védje emberei életét, Hur magára vállalja az elkövetést. Mindenki szeme láttára meghurcolják, családját halálra ítélik, őt pedig gályarabságra küldik. Csak a szerencsének köszönheti, hogy egy görög tengeri ütközetben nem halt meg, és sikerült a partra vergődnie. Itt jelenik meg a lószerető, gondoskodó Ilderim (Morgan Freeman), aki a tőle megszokott kötelezőt hozza ebben a filmben is.

bh3_uz9y

Röviden és tömören tényleg így tudnánk jellemezni a filmet, mint amit a első sorban leírtunk. Hollywood a filmiparral már többször feldolgozta ezt a kort, nem meglepő módon magát a filmet is több változatban kiadták már, kezdve a Mel Gibson féle Passiótól, a Ridley Scott által rendezett Exodus: Istenek és királyok, és most egy új hal akadt a horgon, az orosz Timur Bekmambetov rendező személyében, aki olyan filmeket mutatott már be a nagyérdeműnek, mint az Abraham Lincoln, a vámpírvadász, vagy a Wanted mozifilmek. Kétség sem férhet hozzá, ez az újragondolás most teljesen más, mint az eredeti 1959-os film, ahol a bosszú dominált, mintsem a megbocsájtás, s az isteni és keresztényi hitvallás.

Nem csak a rendező hagyott fel az eredeti történelmi változattal, hanem az írók is, Lew Wallace és Keith R. Clarke. Clarke hiába készített anno hibátlan forgatókönyvet az Út a szabadságba, itt most hemzseg a fim az anomáliáktól, és ezeket nem a krisztusi csodáknak kell gondolni.

screen_shot_ben-hur_copy

A film próbál több szálon futni, és a lehető legtöbb karaktert megmozgatni, kevesebb sikerrel. Vannak nagyon izgalmas jelenetek, de egyikből megyünk át a másikba, mindenféle magyarázat nélkül, így aki nincs otthon a történelemben, és nem fújja kívülről a sztorit, könnyen bedőlhet, és elhiheti azt, amit lát a vásznon – eredetileg Quintus Arrius segítségével menekült meg a rabszolgaságból, majd gladiátort akartak faragni belőle, és ezek után következett az arénában történő lovas-őrült-száguldás. Itt most minden Morgan Freeman visz a hátán, ő egyszerre a sejk és a konzul, és Judah megmentője, mentsvára. Egy szó mind száz, Freeman Ilderim-je a film igazán nagy sztárja, minden tekintetben. Toby Kebbell neve nem sokat mond, sokaknak a Google-t kell segítségül hívniuk, ha szerepet szeretnének társítani neve mellé. Jack Huston annál ismertebb, több filmben is feltűnt már (Alkonyat, Tron, de a Gengszterkorzó sorozattal robbant be a köztudatba. Nagy szerepet nem kapott Jézus (Rodrigo Santoro) a filmben, dialógusa egyenlő a nullával – egy-két mondatot mond csak -, de mégis tudja mindenki, hogy mit szeretne mondani.

Timur rendező mintha kezdettől fogva arra hajtott volna, hogy a film utolsó harminc percébe csöppenjünk, ahol a film legizgalmasabb része van: a Halálos iram filmeket megszégyenítő lovasfogat verseny, melyben csak úgy hullanak az ellenfelek. A film ebben a harminc percben többet ad a nézőnek, mint a teljes két órában. Élet-halál közeli állapotok uralkodnak, és mindent az első sorból szemlélhetünk. GoPro kamerákat felcsapták gyorsan a fogatokra, hogy minél közelibb élményt nyújtson az őrült vágta.

VÉGSZÓ

A film nem fogja átvenni az 1959-ben bemutatott Ben-Hur helyét, messze elmarad majd a sikertől, de kamerakezelési technikákért (Bourne-filmekből ismert eszközök, mert itt is Oliver Wood volt az operatőr) megér egy misét. Egy sokkal részletesebb, és pontosabb forgatókönyv esetén még többet is kihozhattak volna, mert a színészeket eltalálták, jól hozták a szerepüket. Drámáért és akciójelenetekért megéri beülni rá.

Total
0
Shares
Previous Article

KRITIKA: Elliott, a sárkány

Next Article

A Russo fivérek Anna Kendrick-et szemelték ki Squirrel Girl szerepre

Related Posts
Wide Screen YouTube