KRITIKA: A múmia

A múmia átkától már csak az lehet rosszabb, ahogy ezt a filmet elkészítették. Ha ezt Ahmanet hercegnő tudta volna.

A múmia átkától már csak az lehet rosszabb, ahogy ezt a filmet elkészítették. Ha ezt Ahmanet hercegnő tudta volna.

Az ókori civilizáció bölcsőjében, Mezopotámiában járunk, mai értelemben az iraki sivatagban, ahol Tom Cruise által megformált Nick Morton és az ő barátja, Chris (Jake Johnson) valamiféle kincsre hajtanak, és ez egészen addig nem derül ki, míg bele nem esnek egy ókori egyiptomi sírba. Felfedeznek valami sokkal nagyobbat és rejtélyesebbet, mint azt elsőre hitték, rátalálnak Ahmanet hercegnő (Sofia Boutella) sírjára (börtönére), akit szó szerint kitöröltek a történelemből tettéért. A felfedezésnél megjelenik Jenny Halsey (Annabelle Wallis) is, hogy hárman ereszkedjenek le, és ébresszék fél több ezeréves álmából a múmiát, hogy rászabadítsa mérhetetlen erejét a világra, és bosszút álljon az embereken.

Hogy mit lehet mondani a történetről? Nem teljesen kerek, akadnak benne megmagyarázhatatlan és erőltetett jelenetek. Rögtön találkozunk is egy ilyennel, mikor úgy döntenek, hogy a szarkofágot átszállítják, de az út során a repülőt baleset éri, lezuhannak, s Morton életét veszti, Milyen meglepő, de ahogy tette azt A holnap határában, itt is visszatér a túlvilágról. Persze értjük, hogy főhős nélkül nem lehet filmet forgatni, de kissé erős volt ez a húzás, és jó néhány percnek el kell telnie, hogy ha nem is teljes magyarázatot, de legalább megpróbálják megmagyarázni ennek okát. És ez csak egy volt a sok közül, amivel a mozikban találkozhat a néző. A múmia nem képes eldönteni az irányt, hogy milyen műfajba vigyék a történetet, mert találunk itt horror elemeket, akció részeket és drámából sem szenved hiányt, de külön-külön kevesek ahhoz, hogy beskatulyázható legyen. Csak vergődik a műfaját tekintve, s olyan szájízzel hagytuk el a termet, mintha a rendező és a stúdió is sokat szeretett volna adni elsőre, és ezt nem bírta el a szörny univerzum első felvonása, A múmia.

A Universal Channel nem kis fába vágta fejszéjét, mikor bejelentették, hogy A múmiával újraélesztik a szörny univerzumot, és elhozzák az igazi Dark Universe-t – ahogy azt hívják. Sajnos évek alatt a stúdiónak nem sikerült megtörnie az átkot, de minden elismerésünk nekik, hogy kitartanak a végsőkig. Pedig tényleg nagyon vártuk, a stúdió is akarta, és Tom Cruise-zal az élen ígéretesnek tűnt – egy darabig. Viszont a rendezést abban meg kell dicsérnünk, hogy a korábbi Múmiákkal ellentétben egy merőben sötétebb, erősebb és félelmetesebb A múmiát készítettek, ami olykor már-már súrolja a besorolást is, és könnyedén kaphatott volna egy számmal nagyobb korhatár besorolást.

Sötét a film, de nem annyira, hogy ne lehessen kivenni a szereplőket, nem vágták meg idétlenül a jeleneteket, és még sorolhatnánk ezeket az elemeket, ám a fő baj ott kezdődik, hogy hiába kapott jól kivitelezett snitteket a film, ha azok igénytelen módon lettek megírva. Igen, sajnos a legtöbb rész annyira zavaros és felfoghatatlan lett, egyszóval egy katyvasz reboot-ot hoztak össze elsőre, és hogy ebből hogyan tud majd kilábalni a stúdió, hát egy nagyon jó kérdés, mert a tehetségek megvannak, pénz is van – és ahogy elmondták, még ha Amerikában meg is bukik a film, a nemzetközi piacon úgy is visszahozzák a költségvetést, így garantált a folytatás. Szinte biztosak vagyunk abban, ha papíron meg is bukott a film, akkor is elkészítik a második részt, megmutatva ezzel elszántságukat. Ennél rosszabbat már nem lehet készíteni, csak jobbat, szóval mi támogatjuk a stúdió hozzáállását.

A filmben Tom Cruise Tom Cruiset játssza, amit azt az évek alatt megszokhattunk a színésztől, azt látjuk most is vásznon. Őrült tempóban veti magát bele az akcióba, szó szerint berobbantja magát a vászonra itt is, az égető részekben viccelődik, és ha egy helyes csaj jelenik meg, akkor beveti sármját. Ja el is felejtettük, itt is fut és fut, megállás nélkül szedi lábát. Annabelle Wallis a film „legszebb” pontja, aki bájával elkápráztat mindenkit, és jól leplezi tudós énjét, de sok mindent nem árul el karaktere a mozifilmben. Talán majd a második részben, vagy a szörny univerzum egy másik franchise-ában. Sokáig nem fedi fel lapjait, hogy mi cél hajtja őt. Jake Johnson egy idegesítő, folyton kiabáló, sikító katonatiszt képét festi le, aki tényleg csak azért kapott helyet, hogy szórakoztassa Mortont. Russel Crown karaktere már sokkal inkább különleges és titokzatos, olyannyira rejtélyes Dr Henry Jekyll, hogy csak azzal van elfoglalva, hogy ellenszérumot fecskendezzen magába, s megakadályozza átváltozását. Jelen helyzetben nem teljesen értjük szerepét az univerzumban, hiszen több kérdést vetett fel felbukkanása, mint amit sikerült megmagyaráznia. Sofia Boutelláról pedig elmondható, hogy eddig messze ő hozza a legjobb múmiát a vásznon, csak éppenséggel ez is kevés volt. Annyira nem rémültünk meg tőle, mint ahogy az előzménye indokolta volna.

VÉGSZÓ

A múmia filmmel útjára indították a Dark Universe-t, ami a szó szoros értelemben is igen sötétre sikerült. Ha komolyan gondolják az univerzumépítést, akkor ennél sokkal jobb filmekre lesz szüksége a stúdiónak, jobban ki kell dolgozni az egyes szerepeket, és a történetet is megfontoltabban kell felépíteni.

Total
0
Shares
Previous Article

Befejeződött a Tomb Raider reboot forgatása

Next Article
Fekete Párduc

Honnan is ered Fekete Párduc ereje?

Related Posts
Wide Screen YouTube