Joe Russo, aki testvérével, Anthony Russóval együtt a Marvel-filmekkel vált híressé, élesen bírálta az Akadémiát amiatt, hogy a népszerű filmek egyre kevésbé kapnak elismerést az Oscar-gálán. A rendező szerint Harvey Weinstein indította el azt a tendenciát, amely a mainstream mozikat háttérbe szorította az „artfilmekkel” szemben.
Röviden:
- Joe Russo szerint Harvey Weinstein indította el azt a trendet, amely a nagyszabású közönségfilmeket kizárta az Oscar-versenyből.
- Az utóbbi években valóban több alacsony költségvetésű indie film nyert, de az olyan sikerek, mint az Oppenheimer vagy A Gyűrűk Ura-trilógia, cáfolják Russo állítását.
- A rendező frusztrációja érthető, de sokan úgy vélik, előbb jó filmet kellene készítenie, mielőtt az Oscar-díjazásról panaszkodik.
A rendező állítása nem teljesen alaptalan, sokan kétkedve fogadták Russo szavait, különösen, hogy az elmúlt években három egymás után következő filmes kudarccal (Cherry: Az elveszett ártatlanság, A szürke ember, Elektronikus állam) kellett szembenéznie.
A The Times interjújában Russo kifejtette véleményét arról, hogy szerinte az Akadémia megkülönbözteti a mainstream és a művészfilmeket, és ennek gyökerei Weinstein Oscar-kampányaihoz vezethetők vissza:
Ezt a trendet Harvey Weinstein indította el. Ő démonizálta a mainstream filmeket, hogy azokat az artfilmeket támogassa, amelyeket Oscar-díjra jelöltetett. Korábban a népszerű filmek is nyerhettek Oscart, de a ’90-es évek közepétől kezdve Weinstein mocskolódó kampányokat folytatott.
Joe Russo
Russo szerint ez a tendencia eltávolította a közönséget az Oscar-gálától, mivel a legtöbben nem is látták azokat a filmeket, amelyeket az Akadémia elismerésben részesít: „Ez megváltoztatta azt, ahogyan az emberek az Oscarra tekintenek. Ma már a közönség nagy része nem is látta a díjazott filmeket. Egy bonyolult helyzetben vagyunk: ahelyett, hogy együtt élveznénk a filmeket, inkább egymást támadjuk miattuk.”
Van igazság Russo szavaiban?
Bár Weinstein Oscar-kampányai valóban agresszívek voltak, és nagyban hozzájárultak a kisebb költségvetésű filmek sikereihez, Russo állításai nem teljesen állják meg a helyüket. Néhány ellenpéldát hoztunk, amelyek rácáfolnak Russo szavára, például A Gyűrűk Ura: A király visszatér 2003-ban 11 Oscar-díjat nyert, a 2000-es eredeti Gladiátor 5 Oscar-díjat vitt haza, a Titanic (1997) – 11 Oscar-díj, A király beszéde (2010) – 4 Oscar-díj, Oppenheimer (2023) – 7 Oscar-díj és közel 1 milliárd dollár bevétel.
Míg az utóbbi években valóban több indie film nyert (Anora, A nomádok földje, CODA), az olyan filmek, mint az Oppenheimer, a Gladiátor vagy A Gyűrűk Ura-trilógia cáfolják azt az állítást, hogy az Oscar teljesen elutasítja a nagy költségvetésű filmeket.
Joe és Anthony Russo karrierjük csúcsát a Bosszúállók: Végjáték című filmmel érték el, amely 2,8 milliárd dolláros bevételt hozott, és az egyik legnagyobb bevételű film lett a történelemben. Azóta azonban a testvérpár három egymást követő filmes bukással szembesült: 2021-ben a Cherry: Az elveszett ártatlanság kritikai és közönségbukás volt, míg a 2022-es A szürke ember közepes fogadtatás és pénzügyi kudarc, addig a 2025-ös Elektronikus állam a Netflix egyik legnagyobb vesztesége lehet a 320 millió dolláros költségvetésnek köszönhetően. A filmet nem fogadták jól a kritikusok, sőt, gyakorlatilag nézhetetlennek nyilvánították.
Sokan úgy vélik, hogy Russo azért támadja az Oscar-rendszert, mert saját filmjei nem kapnak elismerést, és Hollywood már nem tekint rájuk olyan kiemelkedő alkotókként, mint a Bosszúállók-filmek idején.
Érdekes módon Russo korábban maga is támadta a klasszikus filmkészítést. Miután Martin Scorsese kritizálta a Marvel-filmeket, Russo kigúnyolta a rendezőt amiatt, hogy a Megfojtott virágok nem teljesített jól a pénztáraknál. Most azonban maga is az Akadémiát támadja, amiért nem ismeri el a blockbustereket. Ez az ellentmondás is hozzájárult ahhoz, hogy sokan gúnyosan fogadták Russo legújabb nyilatkozatát.
Vajon a Russo testvérek képesek lesznek újra visszatérni Hollywood élvonalába, vagy csak a Bosszúállók-filmek sikere tartotta őket a felszínen?

Szólj hozzá!