Wide Screen
Image default
Játékok

JÁTÉKTESZT: Sid Meier’s Civilization VI

Világhódító útra indul konzolokon a Sid Meier féle világhódítás hatodik felvonása.

A fejlesztő / kiadók valami isteni sugallattól vezérelve rájöttek, hogy a korábban csak személyi számítógépeken terpeszkedő stratégiai címek lehet, hogy a konzolos játékosok körében is megtalálhatják a közönségüket. Lehet naiv feltételezés, és sokkal inkább a profitorientáltság húzódik meg a háttérben, elvégre egy olyan nagy név, mint a Civilization, a több száz milliós eladásokkal büszkélkedő konzolpiacon is jókorát szakíthat, főleg így a 8. generáció végéhez közeledve.

A 2016-ban megjelent Civilization VI portolásával nem nyúlt mellé a 2K Games, elvégre az ötödik részt követően, ami inkább az egyszerűsítés és a szélesebb közönség megszólítása jegyében született, egy sokkal kiforrottabb, alaposabban megtervezett, új mechanikákkal felvértezett, bátor húzásokkal, merész változtatásokkal megáldott igazi Civilization lett.

Aki kicsit is ismeri vagy találkozott már korábban Civilization valamelyik részével, az tudja, hogy itt nem a közkedvelt 4X stratégiák termelős, egységépítős és aprítós megoldását kell alkalmazni, hanem a mélyebb részletekben, és valahol kicsit unalmasabb stratégiai döntéseken fog múlni a sikerünk. Itt minden elméleti síkon mozog, a csaták során sem kapunk valósidejű, egységterelgetős küzdelmeket, csak statisztikák döntenek majd, melyeket persze érdemes mindig mérlegelni, ha eredményesen szeretnénk világuralomra törni. A városunk duzzasztásán, a megfelelő törvények meghozásán, a jól ütemezett fejlesztéseken és a diplomácián fog sokszor múlni a sorsunk.

Civilization VI – Rise and Fall: Az első kiegészítő alapjáraton számszerűsíthető friss tartalmakkal is előhozakodott, így kaptunk 9, egyedi játékstílust megkövetelő új népet és vezetőt. Ezen felül újabb egységekkel is bővült a felhozatal, igaz ezek legtöbbje az Atomkorban válik csak elérhetővé, mint a dronok vagy a különleges egységek (Spec Ops) használatának lehetősége. A Rise and Fall igazi játékmenetre kiható változásait a lojalitás, a kormányzók és a korszakok bevezetése jelentik. Ezentúl már a városok hűségére is figyelnünk kell, mert a határokhoz közelebbi települések könnyebben veszítenek hűségükből, aztán ha teljesen elkanászodnak, akkor még függetlenedhetnek is, vagy egy másik néphez csatlakozhatnak. Ezen városok kordában tartására jelentek meg a kinevezhető kormányzók, amiből 8-at hozott magával a Rise and Fall csomag. Szintén újdonság a korszakok megjelenése, ezzel pedig sokkal feladat orientáltabb lett a játékunk, ugyanis megadott feltételek (történelmi események) teljesítésével, vagy nem teljesítésével elindulhat civilizációnk a sötét, vagy az aranykor irányába.

Most is a játékos döntheti el, hogy melyik győzelmi feltétel teljesítésére építi fel a stratégiáját, így az agresszív katonai világ leigázásán felül, kiterjeszthetjük globálisan a vallásunkat, de akár a technológiai fejlesztések kapcsán is elszáguldhatunk a többi nép mellett. A városmenedzsment újabb mélységekkel bővült, immár kerülteket is megalkothatunk, melyek specializáltak lehetnek, ezzel pedig irányokat jelölhetünk ki. A vallás minden eddiginél fontosabb és részletesebb lett, ez pedig olyannyira igaz, hogy megalapíthatjuk saját hitünket is. Elképesztő részletességgel kapott helyet a hatodik részben a kereskedelem, a diplomácia (sőt, már diplomáciai győzelmet is arathatunk) és alapjáraton elérhető a kémkedés lehetősége is.

Ezúttal egy az egyes portolást kaptak a konzolosok is, azaz nem fejlesztették, alakították át az eredeti hatos epizódot a konzolos platformra, viszont nagy kár, hogy a végeredmény egészen kiábrándító is tud lenni. A PC-s kezelőfelület, interfész és maga az irányítás átültetése leginkább funkcionális, azaz mindent el lehet végezni, de kényelmesnek, áramvonalasnak semmiképpen sem neveznénk. Még az irányítása az, ami legjobban szerethető, kontrollerekkel is el lehet boldogulni, azonban a menürendszerek, panelek kapcsán már találkozhatunk néhány abszurd megoldással. Az olykor megzabolázhatatlanul elszabadult szövegek nem férnek bele a kijelölt paneljeikbe, az oktatómódot alaposan kiherélték és a Civilopédiában sem fogunk sok időt eltölteni, mert nem alkalmas az önfeledt használatra.

Civilization VI – Gathering Storm: A Civilization kiegészítők non plus ultrája, ugyanis a klímavédelemmel foglalkozó világkongresszus alaposan megkavarja a feltételeivel az idézőjeles állóvizet. A nagyfokú káros anyag kibocsájtás vagy a nemtörődöm módon vezetett gazdaság komoly kellemetlenségekkel járhat, a természeti katasztrófákról már nem is beszélve. A folyók árterein, vagy egy vulkán tövében megalapított város bizony komolyabb kockázatot is hordoz magában, ellenben ha időben felkészülünk ezekre, akkor csak a pozitív hatásaiból következő hasznot fogjuk lefölözni.

Grafikailag nem a Civ 6 fogja lenyűgözni a nagyközönséget, viszont a PC-s színvonalat konzolokon is tudja tartani, az audio részleg pedig ezúttal is kellemes hangokkal és igazi világuralmi taktusokkal szórakoztat a hosszú órák és végeláthatatlanul pörgő újabb körök során. A Civ 6 konzolos verziójára sem javítottak a mesterséges intelligencia intelligenciáján, szóval a nehézségi szintek növelésével az ostobaság igazságtalan előnyökkel fog párosulni. A konzolos verzió legundorítóbb negatívuma az olykor már kínossá váló töltési idők, ugyanis ahogy haladunk előre és terjeszkednek a nemzetek, zsúfolódik a térkép, annál lassabban lesz képes kiszámolni a változásokat a masina.

A külön dobozokban tárgyalt kiegészítőket mindenképpen érdemes megvásárolni az alapjáték mellé, amiből már rá is jöhettetek, hogy nem tartalmazza őket a konzolos kiadás, így igen komoly kopasztást követ el a 2K Games a Civilization rajongók esetében. A teljes árú hatodik részen felül, több mint 10000 forintot kell még a kiadó zsebébe betolnunk, ha szeretnénk megküzdeni a katasztrófákkal, szeretnénk elmerülni a lojalitási rendszerben vagy a napjainkban is egyre népszerűbb klímaválság elleni harcban részt venni a világkongresszus tagjaként.

VÉGSZÓ

Egy remek PC-s játék tartalmas, azonban lehúzó és kicsit trehány konzolos átirata jelent meg az elmúlt napokban. A hiánypótló mivolta megkérdőjelezhetetlen, ahogy rétegjáték stílusa is, így örömteli, hogy immár konzolokon is elérhető Sid Meier zseniális alkotása. Ha valaki szeret elveszni a részletekben tűzijáték és grafikai orgia, esetleg óriási nyílt világok felfedezése helyett, akkor a Civilization 6 esetében egy több száz órán keresztül tartó remek barátság köttetésére nyílik most lehetősége.

7.9

Történet

7.1/10

Szereplők

8.0/10

Játékmenet

9.1/10

Hangulat

7.5/10

Grafika

7.6/10

PRO

  • Egy elképesztően tartalmas (kiegészítők nélkül is) és remek játék immár konzolokon
  • A PC-s verzió totális átültetése

KONTRA

  • Rendesen megkérik az árát
  • Technikailag nem lett hibátlan a portolás
  • A töltési idők rendesen kinyírják az idegeinket
  • Nem szerencsés, de a mesterséges intelligencia meg kíméletesen bánik az idegrendszerünkkel

Még több a témában...

[E3 2019] Újabb információk láttak napvilágot a Halo Infinite-ről

Héja Szabolcs

Első látásra: Nintendo Switch Lite

Sinka Tamás

Még egy utolsó előzetest kaptunk a Walking Deadből

Héja Szabolcs

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Elfogad Tovább

Úgy tűnik, hogy Adblock kiegészítőt használsz, blokkolod a hirdetéseket.

Segítsd a munkánkat azzal, hogy engedélyezed a weboldalon megjelenő hirdetéseket.

Zárd be, ha nem szeretnél támogatni minket | Segítség? Kapcsolat

Kövess minket a Facebookon