x
Close






Közelgő események

Filmek

James Cameron tudja, hogy miért buktak meg olyan gyorsan az otthoni 3D-s televíziók

Jó kérdés, hogy egy filmért váltanánk-e újra 3D-re.

James Cameron tudja, hogy miért buktak meg olyan gyorsan az otthoni 3D-s televíziók
  • Publishedszeptember 16, 2022

A legendás filmrendező, James Cameron a 3D-s filmek szószólója volt annak idején, ami részben érthető, ugyanis amikor 2009-ben kijött az Avatar, forradalmi újításokat hozott a mozikba. A 2010-es évek elején a 3D-technológia nemcsak a mozikban hódított, de a legnagyobb tévégyártók is erre a formátumra tettek fel mindent, azonban amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan kiment a divatból.

Az amerikai IGN-nek az Avatar közelgő újbóli bemutatójáról beszélve a 68 éves filmrendező megosztotta gondolatait arról, miért bukott meg az otthoni 3D-s technológia – és hogy működhet-e újra.

Szerintem az esküdtszék még nem döntött. Tudom, hogy miért bukott meg az egész, mert megbukott – azt csinálták, hogy beleugrottak a 3D-be, megpróbálták beváltani a boomot a mozikban, és játékfilmként kezelték. Tehát csináltak 3D-t, de olyan szemüvegekkel, amiket töltögetni kellett, meg minden. Míg a horizonton túl már csak a szemüveg nélküli, nagyméretű, lapos képernyős tévék voltak, amelyek valójában nagyon jól néznek ki.

James Cameron

Az egyik legnépszerűbb 3D-s film, az Avatar volt akkoriban, a látványvilág világszerte lenyűgözte a rajongókat, amihez társult az IMAX is. Pazar látványban volt része annak, aki jegyet váltott Pandorára. Ez volt az egyik legnépszerűbb filmcím az otthoni 3D élményre, a 3D Blu-ray lemezes kiadása pedig szintén népszerű volt.

Sajnos Cameronnak igaza volt. Sok otthoni 3D-tévé az aktív shutter rendszert használta, amihez egy szemüveg is kellett. A technológia lényeg röviden annyi, hogy a bal és a jobb szem képeket egymás után jeleníti meg, szinkronban a TV-vel vagy a kivetítő képernyőjének frissítési sebességével, valamint a pohár LCD-redőnyei megnyitásával és zárásával. Nagy hátránya volt a szemüvegeknek, hogy töltést igényeltek, hamar lemerültek.

Hamarosan az iparág az autosztereoszkópikus 3D – a szemüveg nélküli 3D – felé fordult, amit a Nintendo 3DS-ben használtak. De már túl késő volt. “A [szemüveg nélküli televíziók] gyártásának kényszere és a szükséges többletköltségek nem feleltek meg a piaci keresletnek, amely egyre inkább visszaesett, mivel az emberek a 3D-t a moziban egészen másképp élik meg, mint otthon. Nem akarnak semmi olyat, ami elvonja a figyelmüket a multi-taskingtól és/vagy a velük egy szobában lévő többi emberrel való társalgástól és így tovább.”

James Cameron

2017-re a legtöbb 3D-tévé és -szolgáltatás megszűnt, mára pedig gyakorlatilag teljesen eltűntek az ilyen televíziók az üzletekből. Az Avatar megjelenésével sokakban felmerült a kérdés, hogy a film változást hoz-e a piacra, esetleg újra előkerül a 3D. Természetesen feltették a kérdést a rendezőnek is, hogy visszatérhet-e, mivel a decemberben érkező az Avatar: A víz útja még az első résznél is látványosabb lesz, pedig már az első résztől is leesett az állunk.

Nem mindenki olyan filmrajongó, mint én, aki leül, felteszi a szemüveget, és csak úgy megnézi az egész filmet, ami inkább a moziélményt jelenti. Szóval, ez valahogy kilógott a sorból.

Visszatérhetne? Szerintem igen, de nem tudom megmondani, mert az otthoni tévézés élménye alapvetően különbözik a mozis élménytől. Tökéletesen boldog vagyok, ha az egyetlen hely, ahol tényleg meg lehet nézni, az a mozi, mert ez a moziélmény különlegességéről szól, ami nyilvánvalóan az Avatar újrakiadásának első számú célja.

James Cameron

Az eredeti Avatar 2022. szeptember 22-én kerül újra a mozikba.

Avatar
Written By
Kévés Bence Mihály

Rajongásom a filmek után igazán a 2000-es évek elején kezdődött, ami 2016-tól tartalomgyártásban és kritikaírásban nyilvánul meg a Wide Screen oldalon.