Főoldal Kritikák/tesztek Játéktesztek Horizon Zero Dawn Remastered teszt
Játéktesztek

Horizon Zero Dawn Remastered teszt

Milyen lett a felújított Horizon Zero Dawn?

136
Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

Idestova hét éve, hogy a PS4 konzolra megjelent a Horizon Zero Dawn játék. A Killzone szériáról ismert holland Guerilla Games csapata a belső nézetes shootert lecserélve egy nyitott világú külső nézetes akció-kaland játékkal készült, amely több szempontból is egyedi alkotás lett. A Horizon Zero Dawn egy posztapokaliptikus történet a távoli jövőben, amelyben a törzsi szinten élő emberiség állat és dínó kinézetű robotokkal veszi fel a harcot a túlélésért. Aloy története érdekes és misztikus lett, a játékosoknak pedig tetszett a kaland, hiszen hat év alatt elkelt belőle több mint 24 millió példány, kiadták PC-re is és számos díjat is besöpört.

Aloy története pedig ezzel nem ért véget, hiszen 2022-ben jött a folytatás PS4 és PS5 konzolokra, Horizon Forbidden West címen. Az elődjét jelentősen továbbfejlesztő második rész is sikeres lett, így a Sony számolt a franchise-zal. Jött egy PS VR2 játék Horizon Call of the Mountain címen, hamarosan egy Lego játék is Lego Horizon Adventures címen, illetve tervben volt egy TV sorozat, amely sajnálatos módon nem valósult meg. Amíg a közönség vár a Guerilla következő nagy dobására, amely talán egy Horizon MMORPG lesz vagy a várva várt harmadik epizód, addig úgy látták elérkezett az idő, hogy felújítsák az első részt, így még szeptemberben bejelentették a Horizon Zero Dawn Remastered játékot és kitűzték a megjelenését október 31-re. A ráncfelvarrás kizárólag PS5-re és PC-re jön, nyomott áron, 49,9 dollárért árulják, illetve akik korábban beszerezték az eredeti játékot PS4 vagy PC-re, azok mindössze 3800 Ft-ért felfrissíthetik az eddigi verziójukat a Remasteredre. A pénzt viszont abszolút megéri, elnézve a végeredményt, ugyanis a játék teljesen megújult látványra és grafikára.

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

Környezet és grafika

A Horizon Zero Dawn Remastered fejlesztéséért a mindig megbízható Nixxes csapata felelt, akik az eddigi két Horizon játék és más egyéb PlayStation exkluzív PC-s portjáért feleltek. A Nixxes fejlesztői szorosan együttműködtek a Guerillával és a Horizon Zero Dawn eredeti fejlesztőivel is, hogy a Remastered a lehető legjobb minőségben készüljön el. Blogbejegyzésükben pedig részletesen beszámoltak a játék felújításáról. Ez alapján haladnék én is sorban a tesztemben és vennék sorra az egyes elemeket. A játék történetét itt nem mutatnám be, lévén egy hét éves szoftverről beszélünk, a széles közönség már megismerhette Aloy kalandját.

A Nixxes hat nagyobb területre fókuszált a Horizon Zero Dawn Remasterednél. A természet, vagyis a környezeti grafika felújítása, a nyitott világ megtöltése élettel, a terep és az épületek fejlesztése, a világ és az átvezetők bevilágítása, a karakterek és a CGI jelenetek animációja. Lássuk először az első négyet.

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

A környezet grafikájánál elsősorban a növényzet felújításán volt a szempont. Már az eredeti PS4-es változatban is nagyon szép erdőket, bokrokat, környezete kaptunk, ám most szinte teljesen újjá varázsolták. A játékhoz készített saját, belső fejlesztésű Decima grafikus motor elég jól továbbfejleszthető volt next-genre, így már a Horizon Forbidden West esetében is jól kihasználták a PS5 erőforrásait. A cél az első játék felújításánál is azonos volt. A bejárható terület szemkápráztató lett, továbbfejlesztették a shadereket, a textúrákat, a geometriát és a lombok interakcióját. Szinte minden aspektusa fejlődött a látványnak, így egy 4K-s TV-n nagyon szép eredményt tud produkálni a PS5 is a Horizon Zero Dawn Remastereddel. A Nixxes fejlesztői megnézték az eredeti látványterveket és azok alapján fejlesztették tovább a környezet grafikáját.

Hasonló megoldásokat alkalmaztak, hogy még több élettel töltsék meg a hatalmas nyitott világot. Ehhez szinte minden egyes városon, településen átmentek egyenként. Mivel a PS5-nek nagyobb a memóriája és sokkal gyorsabb az SSD tárhelye, ezért sokkal több NPC-vel találkozhatunk a játékban. De nem csak a számuk növekedett meg, hanem a feladataik is. Új napi rutint kaptak, így mindig valamivel elfoglalják magukat. Ugyanígy igaz ez a vadon állataira. Ahogy járjuk az erdőt, a hegyeket és a pusztát számos állattal kerülünk szembe, sokkal több látható, mint a PS4-es változatban.

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

A terep és épületek felújításához azonban már a folytatás, vagyis a Horizon Forbidden Westhez létrehozott next-gen elemeket tartalmazó könyvtárát használták fel. Gyakorlatilag lecserélték a Horizon Zero Dawn eredeti épület és objektum elemeit a Horizon Forbidden West sokkal részletesebb és fejlettebb elemeire. Ehhez egyenként épületről, épületre haladva dolgoztak. Ráadásul a hó és a homok deformálható lett, ahogy Aloy vagy más rálép. Ehhez a játék Frozen Wilds kiegészítőjéből kölcsönözték a hó deformálását, ezt továbbfejlesztették és az egész játékra alkalmazták. Fantasztikus a látvány, ami elénk tárul a Horizon Zero Dawn Remasteredben. Meridian és Daytower városokban külön figyelmet fordítottak az épületek szintjeire és újabb, nagyfelbontású textúrákat vezettek be. A LOD fázist (részletesség szintjét) is megnövelték, ameddig a PS5 hardvere engedte.

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

A játékok világítása, fényeffektjei manapság több figyelmet is kapnak, mint valaha, gondoljunk csak a ray tracing körüli örökös diskurzusra. A Horizon Zero Dawn Remastered teljesen új bevilágítást kapott, amelyhez szintén a Horizon Forbidden Westhez kifejlesztett Nubiy nevű felhőrendszert alkalmazták. Teljesen újra alkották a világítást, balanszolták a fényeket. De nem csak a nyitott világban, hanem a filmszerű átvezetőkben is egészen új fényekkel, világításokkal találkozhatunk.

Karakterek és animációk

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

Ahhoz, hogy az új bevilágítás működjön, új karakter modellekre volt szükség. A fejlesztők itt is a Horizon Forbidden Westhez nyúltak. Szó se róla, az eredeti Horizon Zero Dawn is elég jól kidolgozott karaktermodellekkel dolgozott, de azért néhány mára kicsit megkopott. Ellenben a Forbidden West modellei, animáció, a bőr, haj, arcmimika sokkal részletesebb és élethűbb, így ezeket nagyon jó ötlet volt beemelni a Remasteredbe. Az eredeti játékban leginkább Aloy karaktere volt kidolgozott, aki igazán jól reagált mindenre, azonban most szerették volna, ha a többi karakter is hasonló legyen. Ezért mindegyiket átdolgozták és modernizálták, ezzel még inkább mozifilmes érzést keltve.

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation

A közel tíz órás átvezető jeleneteket mind újra rögzítették motion capture-ben. A játékban közel 300 beszélgetés és 3100 beszédopció van, amelyet a Guerilla rögzített az amszterdami stúdiójukban. Elejétől a végéig minden jelenetet átdolgoztak, a rögzített új adatokkal pedig feljavították az eredeti verziót. Döbbenetes az eredmény, mintha teljesen kicserélték volna a Horizon Zero Dawn jeleneteit, igazi filmszerű élményt kapunk. A csapat külön programot írt rá, amelyet aztán a Decima motorral és a Maya szoftverrel javítottak fel a Remasteredhez.

Méltó felújítást kapott a Horizon Zero Dawn. A Guerilla és a Nixxes megmutatták, hogyan is kell felújítani egy játékot, úgy, hogy az eredeti koncepció és a játékmenet ne sérüljön. Rengeteg munkát és figyelmet fordítottak erre a grafikai ráncfelvarrásra, amely remekül használja ki a PS5 és a PC-k erőforrásait, mintha kicserélték volna a látványt és a grafikát, de a lényegi részek megmaradtak. Gyakorlatilag a második rész, a Horizon Forbidden West grafikai szintjére sikerült felhozniuk az első részt, amely komoly teljesítmény. Akiket eddig elkerült Aloy kalandja, azoknak mindenképp érdemes most ezzel az új változattal egy próbát tenniük, hiszen nem egy teljes árú játékként kínálja a Sony. Akiknek pedig már meg volt a PS4-es változat, azok nagyon olcsón felfrissíthetik a Remasteredre, szinte már ajándékként adja nekik a Sony. Ha valaki kérdezi, milyennek kéne kinéznie egy remasternek, akkor a Horizon Zero Dawn Remastered egy jó példa.

Horizon Zero Dawn Remastered
Forrás: PlayStation
Szerző
Faragó Dániel

Gamer, videójátékos újságíró és Star Wars rajongó. Akkor került kapcsolatba a játékokkal, amikor először a kezébe adták a Rogue Squadront és a Tomb Raidert. 2019-ben kezdett el videójátékokról írni a Ziro.hu portálján. Jelenleg a Rebo.hu főszerkesztő helyettese és a Wide Screen gaming szerkesztője

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

Astro Bot
PlayStation

Új tartalmakkal gazdagodik az Astro Bot

Hetente érkeznek új tartalmak a nagy sikerű Astro Bot-játékhoz.

Until Dawn
PlayStation

Az Until Dawn folytatására utalt a videójáték pszichiátere

A remake és a közelgő filmadaptáció után jöhet az Until Dawn folytatása?

Until Dawn
Játéktesztek

Until Dawn teszt

Az Until Dawn sokkal szebb lett, de ez kellett nekünk, ettől fogunk...