A szórakoztatóipar még mindig csak kapkodja a fejét a történelem egyik legnagyobb felvásárlása után. Miután a Netflix váratlanul beelőzte a versenytársakat, és megszerezte a Warner Bros. stúdiót és az HBO Maxot, rengeteg kérdőjel maradt a levegőben. Különösen azért furcsa a lépés, mert a vezetőség korábban határozottan elzárkózott a hasonló fúzióktól, mondván, azok nem illenek a profiljukba. Most azonban tiszta vizet öntöttek a pohárba, és egy elemzői beszélgetésen megindokolták a hirtelen véleményváltozást. Ráadásul attól sem tartanak, hogy a versenyhivatal keresztbe tenne a gigantikus terveknek. Hogyan magyarázzák a bizonyítványt a streaming óriás vezérei?
Mások belebuktak, de ők értenek az üzlethez
A The Hollywood Reporter szemlézett a Wall Street-i elemzőkkel folytatott beszélgetés során a társelnökök, Ted Sarandos és Greg Peters végre magyarázatot adtak a döntés hátterére. A helyzet pikantériája, hogy októberben, amikor a Warner eladósorba került, Peters még azt nyilatkozta, hogy az ilyen fúziók nem változtatják meg alapjaiban a versenyt, és a versenytársaik növekedése önmagában nem aggasztja őket. Most, amikor szembesítették ezzel a korábbi kijelentésével, pontosította az álláspontját. Szerinte a korábbi szkepticizmusa azokra a cégekre vonatkozott, amelyek nem értik azt a területet, amibe bevásárolják magukat.
Történelmileg nézve sok ilyen fúzió nem működött. A kudarcok nagy része abból fakadt, hogy a felvásárló cég nem értette a szórakoztatóipart. Nem igazán tudták, mit vesznek meg. Mi értjük ezeket az eszközöket, amiket most megszerzünk; a Warner Bros. kritikus elemei olyan kulcsfontosságú üzletágak, amelyekben mi is működünk, és amiket értünk. Sokszor a felvásárló egy régi típusú, növekedés nélküli vállalkozás volt, amely mentőövet keresett, de ránk ez nem vonatkozik.
Ted Sarandos
A szakma retteg, a vezetők optimisták
Az iparágban sokan aggódnak amiatt, hogy a fúzió a mozifilmek számának csökkenéséhez vezet, és a Netflix a streaminget részesíti majd előnyben a vászonnal szemben. Sarandos azonban úgy véli, ez egy pozitív fejlemény a szakma egészére nézve.
Szerintem ez egy jó sztori, mert ez egy egészséges, növekvő üzletág, ami segíteni fog egy másik vállalkozásnak abban, hogy egészségesebb módon növekedjen, és olyan közönségelérést nyisson meg, amilyenre ezeknek az alkotóknak még sosem volt lehetőségük. Úgy gondolom, a lehetőségek nagyszerűek az amerikai filmgyártás és a szórakoztatóipar egésze számára, hogy sokkal aktívabb legyen, mint az elmúlt években.
Bár művészek egy csoportja már levélben fordult a Kongresszushoz, követelve a legszigorúbb trösztellenes vizsgálatot, a vezetőség magabiztos. Sarandos szerint az üzlet „fogyasztóbarát” és „alkotóbarát”, és készek együttműködni a hatóságokkal.
Ez az üzlet fogyasztóbarát, innovációbarát, munkavállaló-barát, alkotóbarát és növekedéspárti. És tudják, az a tervünk, hogy szorosan együttműködünk minden illetékes kormánnyal és szabályozó hatósággal, de igazán biztosak vagyunk abban, hogy megkapjuk az összes szükséges jóváhagyást. Ez a két üzletág kiegészíti egymást, ahogy Greg [Peters] korábban mondta, és ráadásul szeretett vállalkozásokról van szó, ami igazán fantasztikus.
Végül kiderült az is, hogy a Netflix a saját, évi 16 milliárd dolláros tartalomköltségvetését összevonja a Warnerével. Ugyanakkor Spence Neumann pénzügyi igazgató finoman utalt rá, hogy idővel „tartalomhatékonysági” lépésekre, azaz valószínűleg a gyártás mennyiségének csökkentésére vagy racionalizálására lehet számítani.
Örökké veled? / Eternity > Bemutató ideje: december 4.
