Három napja tart az a bírósági meghallgatás, amely azután kezdődött, hogy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) blokkolta az Activision Blizzard felvásárlását a Microsoftnál. Az FTC vs Microsoft perben több érdekes információ látott napvilágot az Xbox háza tájáról és úgy általában a játékiparról. A bíróságnak átadott anyagok szerint a Microsoft úgy véli, hogy az Xbox végleg alulmaradt az úgynevezett „konzolháborúban”. A dokumentum szövege szerint az Xbox folyamatosan a harmadik helyre van sorolva, a PlayStation és a Nintendo után.
A dokumentum kitér arra, hogy a Microsoft viszonylag fiatal szereplő a játékiparban. 2001-ben indították útjára az első Xboxt, vagyis huszonkét éve, miközben a Sony huszonkilenc éve dobta piacra az első PlayStationt, a Nintendo pedig már negyven éve gyárt konzolokat. A dokumentum a Sonyt nevezi meg a konzolpiac domináns szereplőjének, hiszen két évtizede vezetik a konzoleladásokat az Egyesült Államokban és a világ többi pontján is. A szöveg arra is kitér, hogy 2021-ben az Xbox piaci részesedése mindössze 16% volt a konzolok terén, a többi 84%-on a PlayStation és a Nintendo osztozik.
Június 23-án részt vett a tárgyaláson Phil Spencer, az Xbox Game Studios vezérigazgatója is. Az FTC jogi képviselője feltette neki a kérdést, hogy a Microsoft Gaming valóban elvesztette-e a konzolháborút? Spencer a következőket válaszolta óvatosan.
Mivel a konzolháborúk egy társadalmi konstrukció a közösséggel, soha nem szeretnék a leszámolni közösségünkkel, ők nagy rajongók. Ha megnézzük a piaci részesedésünket a konzolok terén az elmúlt több mint 20 évben, a harmadik helyen állunk. A Sony és a Nintendo mögött vagyunk a konzolok részesedését tekintve globálisan.
– mondta az Xbox vezérigazgatója.
Nem volt ez mindig így. A hetedik konzolgenerációban az Xbox 360 jócskán megszorongatta és felül múlta a PlayStation 3 eladásait, legalább is az első években. Ugyanez már nem mondható el az Xbox One és a jelenlegi Xbox Series konzolokról. Azonban a konzoleladás nem az egyedüli a Microsoft Gaming portfóliójában. Az online szolgáltatásaik, mint a több száz játékot kínáló Game Pass vagy az Xbox Cloud Gaming nevű felhőalapú szolgáltatás terén sokkal nagyobb a piaci részesedésük, mint a Sonynak vagy a Nintendónak.
Szólj hozzá!