A Pixar vezetői úgy gondolják, a Lightyear azért bukott meg a pénztáraknál, mert volt benne egy rövid, alig észrevehető leszbikus csók, ami a stúdiót változtatásokra ösztönözte az Agymanók 2. részével kapcsolatban. A Toy Story-franchise spinoffjaként és a stúdió első nagy mozifilmjeként a COVID-19 után, a Lightyear hatalmas bukást jelentett a Disney birtokában lévő stúdió számára.
Több okból is megbukott a film, többek között a közönség zavarónak találta az alapkoncepciót és Buzz Lightyear ikonikus szinkronhangjának (eredeti nyelven) megváltoztatása se tetszett a rajongóknak. Ugyanakkor a média figyelmének jelentős része egy rövid azonos nemű csókra fókuszált; Alisha Hawthorne (Uzo Aduba) és felesége, Kiko között elcsattant egy leszbikus csók. Bár a jelenet kevesebb mint egy másodpercig tartott, nagy felháborodást váltott ki, egy oklahomai mozi például megpróbálta elérni, hogy kivágják a jelenetet.
A Pixar és a Disney rossz következtetést vontak le a Lightyear kudarcából. Az IGN számolt be először az Agymanók 2. problémás gyártásáról, amikor a Pixar több elbocsátott alkalmazottja is megszólalt a lapnak. A névtelen források elmondásai alapján a Disney vezetősége nagy részben a Lightyear pénzügyi kudarcát az azonos nemű csókra vezette vissza, egyikük pedig ezt mondta: „Amennyire tudom, ez még mindig téma, ahol a vezetőség felhozza a Lightyear-t, csak azt mondják, hogy ‘Ó, a Lightyear azért volt pénzügyi kudarc, mert volt benne egy leszbikus csók.’ Nem ez a valódi oka annak, hogy a film megbukott.”
Ez a megállapítás hatással volt más készülő rajzfilmekre is, különösen az Agymanók 2. részére. Több forrás szerint folyamatos megjegyzéseket kaptak arról, hogy Riley karakterét “kevésbé melegnek” kell bemutatni. Az IGN-nek nyilatkozó források szerint a vezetőség néhány tagja “kényelmetlenül” érezte magát a témával kapcsolatban, és ragaszkodott ahhoz, hogy mellőzzék ezeket a témákat a folytatásban. Források szerint különös figyelmet fordítottak arra, hogy Riley és az új karakter, Val kapcsolata minél inkább plátóinak tűnjön, ezért módosítottak bizonyos jeleneteket beállításán és hangulatán, hogy ne lehessen őket romantikus kapcsolatként értelmezni. Egy forrás így nyilatkozott: „Sok extra munkát tettünk bele azért, hogy heteróként lássák őket.”
Egy másik forrás hozzátette: „Riley hivatalosan nem meleg. A filmben, amit láttál, semmi sem utal arra, hogy ő meleg lenne, de bizonyos összefüggések alapján ezt lehetett volna feltételezni. Ezért próbálták ezt több ponton is visszafogni.”
Nagyon feszült kulturális pillanatot a Lightyear azonos nemű csókjelenete. Bob Chapek, a Disney akkori vezérigazgatója döntését többen megkérdőjelezték, mivel a CEO rosszul reagált a floridai „Ne mondd, hogy meleg” néven ismertté vált törvényre, amely megtiltotta az iskolákban a homoszexuális témák megvitatását. A csókot eredetileg kivágták a rajzfilmből, de később visszakerült, miután a Pixar LMBTQ+ alkalmazottai és szövetségesei tiltakoztak a törvény ellen, és azt állították, hogy a Disney és a Pixar vezetősége cenzúrázza a „nyíltan meleg érzelmeket”. Amikor a Lightyear alulteljesített a kasszáknál, sokan, akik a “woke kultúra” (“go woke, go broke”) jelszavát hangoztatták, az azonos nemű csókot okolták a film bukásáért, a valódi okok helyett.
A Pixar elnöke, Pete Docter nemrég kritikákat kapott, amiért egyik interjújában azt állította, hogy a stúdió a “univerzális történetek” felé fog elmozdulni, amit sokan úgy értelmeztek, hogy a Luca, a Pirula Panda és az Elemi című filmeket alábecsülte, mivel a felsorolt animációs rajzfilmek a készítők személyes történeteiként lettek bemutatva. Szándékosan vagy sem, az üzenet azt sugallta, hogy a nők, a színesbőrűek és az LMBTQ+ közösség tagjai által központi szerepet játszó történetek nem lehetnek “univerzálisak”. A 2020-as években a Pixar eredeti ötletek után kutatott, s ezzel új irányt jelölt ki a filmkészítésben, amely egyben lehetőséget adott új, tehetséges rendezőknek, hogy megmutassák alkotói képességeiket. A döntés végzetesnek bizonyult a koronavírus-járvány alatt, ugyanis a filmek sorra megbuktak a kasszáknál, így a Pirula Panda, a Lelki ismeretek és a Luca közvetlenül a Disney+-on debütált, és ezzel dollár százmilliótól esett el a Disney.
Szólj hozzá!