Drága mulatság lesz a játék? Az egekbe szökő memóriaárak miatt késhet a PlayStation 6 és az új Xbox

Meglepő fordulat a tech-világban: az AI-forradalom miatt lehet, hogy éveket kell még várnunk a következő generációs konzolokra!

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 3 perc
Forrás: whathifi.com

Úgy tűnik, nem lélegezhetnek fel a gamerek, hiszen újabb sötét fellegek gyülekeznek a konzolpiac felett. Miután az asztali számítógépek árai a globális memóriahiány miatt már az egekbe szöktek, a drágulás szele most a játékkonzolokat is elérte. Az előrejelzések szerint a jelenlegi generáció gépeiért akár 10-15%-kal is többet kell majd fizetnünk a következő évben. De a baj nem jár egyedül: a szakértők már nemcsak áremelkedéstől, hanem a várva várt új generáció eltolódásától is tartanak. A háttérben meghúzódó okok összetettek, és sajnos nem sok jót ígérnek a pénztárcánknak. Ha azt hittétek, hogy a PlayStation 5 beszerzése nehéz volt az indulás pillanatában a chiphiány miatt, akkor érdemes felkészülni a következő évekre, mert a játéktörténelem egyik legviharosabb időszaka előtt állunk.

Az AI-boom árnyéka: Miért fogynak el a chipek?

A Reuters legfrissebb jelentése szerint a mesterséges intelligencia iránti hatalmas kereslet pánikot okoz a játékiparban. A helyzet súlyát jelzi, hogy a memóriagyártók szinte a teljes 2026-os (és azutáni) készletüket lekötötték az AI-cégek számára. Ez kritikus probléma a konzolgyártóknak, hiszen a PlayStation 6 és az új Xbox megjelenése nagyjából 2027-28 környékére várható, amihez a gyártásnak már 2026 második felében el kellene indulnia. Az elszálló alkatrészárak mellett ez a jelenlegi gazdasági környezetben egyszerűen nem tűnik megvalósíthatónak. A gyártók pedig inkább elhalasztják a premierjeit, mintsem megkockáztassanak egy gyenge eladásokkal induló, méregdrága rajtot. A számok már most is aggasztóak: az Xbox Series X|S árait idén kétszer is emelték, aminek meg is lett az eredménye, hiszen az eladások jelentősen visszaestek.

Ahogy a Reuters jelentése is rámutatott az iparági hangulatra:

„Ahelyett, hogy kockáztatnák a gyenge eladásokat, előfordulhat, hogy a konzolgyártók elhalasztják a megjelenéseket.”

Veszélyben a Valve és a Microsoft nagy dobása

Nemcsak a hagyományos konzolok vannak bajban, hanem az olyan izgalmas új projektek is, mint a Valve jövőre tervezett Steam Machine-ja vagy a Microsoft „Project Magnus” néven emlegetett PC-konzol hibridje. A Valve helyzete különösen nehéz, hiszen ők már az eredeti árazásnál is komoly akadályokba ütköztek, a memóriachipek drágulása pedig tovább bonyolítja a képletet. A szakértők szerint ez a dominóeffektus az egész iparágat visszavetheti, a kiadóktól kezdve egészen a játékosokig. Ha a gyártási költségek nem stabilizálódnak, a gyártók kénytelenek lesznek választani: vagy elképesztően magas áron dobják piacra az új gépeket, vagy éveket várnak a fejlesztésekkel, amíg a piac megnyugszik.

Steam Machine
Forrás: Valve

Wide Screen Logo

Cikk megosztás
×