A Peacock új, nyolcrészes minisorozata, a Devil in Disguise: John Wayne Gacy újra feltépi Amerika egyik legsötétebb sebét. A ’70-es évek egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa, John Wayne Gacy, 33 fiatal férfi életét oltotta ki, miközben a külvilág szemében példás polgár volt: közösségi vezető, vállalkozó, bohócként önkénteskedő jótét lélek. Patrick Macmanus (Dr. Death, The Girl From Plainville) sorozata ezt a kettősséget vizsgálja meg hidegvérrel és empátiával – miközben nem a gyilkos tettein, hanem a következményein keresztül mesél el egy rémálmot, amely soha nem ért igazán véget.
A sorozat Rob Piest eltűnésével indul, akit utoljára Gacy (Michael Chernus) társaságában láttak. A fiú kétségbeesett szülei (Marin Ireland és Greg Bryk) a rendőrséghez fordulnak, ahol Joe Kozenczak nyomozó (James Badge Dale) és társa, Rafael Tovar (Gabriel Luna) megkezdik a vizsgálatot. Az első epizód még klasszikus eltűnési ügynek tűnik, de gyorsan egy szörnyű titok tárul fel: a gyilkos házának alagsorában több tucat holttest rejtőzik. Innen indul a sorozat fő íve, amely végigkíséri a nyomozást, a tárgyalást és Gacy 1994-es kivégzését, miközben minden epizód egy-egy áldozat történetére koncentrál. Ez a szerkezet különösen hatásos, mert ahelyett, hogy a gyilkost tenné a középpontba, az alkotók az áldozatokat, családtagjaikat és a tragédiát feldolgozni próbáló közösséget állítják a reflektorfénybe. A széria így nemcsak a borzalmakról, hanem az igazságszolgáltatás hibáiról és a társadalmi közönyről is szól.

Michael Chernus élete alakítását nyújtja John Wayne Gacyként. A Különválás és a Pókember: Hazatérés ismert mellékszereplője ezúttal hátborzongatóan hitelesen kelti életre a „gyilkos bohóc” figuráját – annyira meggyőző, hogy néha nehéz elhinni, nem dokumentumfelvételt látunk. Chernus nem démonként, hanem manipulátor emberként játssza Gacyt, akinek mosolya mögött ott lapul a végtelen üresség. Az apró gesztusok, a nyugodt beszéd, majd a hirtelen kitörő erőszak – mindez olyan természetességgel jelenik meg, hogy a sorozat szinte nézőjét is a gyilkos bűvkörébe vonja.
A mellékszereplők is kimagaslóak: Marin Ireland és Greg Bryk szívszorítóan mutatják be a szülők gyászát, miközben Augustus Prew megrázó alakítást nyújt Jeffrey Rignallként, Gacy egyetlen túlélőjeként. A rendőrök és ügyvédek – Chris Sullivan mint ügyész, Michael Angarano mint védő – emberi arcot adnak annak az igazságszolgáltatási rendszernek, amely sokszor épp saját előítéletei miatt hagyta, hogy a gyilkos éveken át szabadon ölhesse áldozatait.

Több, mint bűnügyi dráma. A Devil in Disguise nem véres és nem öncélúan sokkoló. A sorozat ritkán mutatja magát az erőszakot – a legtöbb gyilkosság a képernyőn kívül történik, és pont ettől válik igazán félelmetessé. A hangsúly a következményeken van: a trauma, a gyász, az igazság keresése, és azon, hogyan nézhetett félre ennyi ember ilyen sokáig. Macmanus és írócsapata szinte sebészi pontossággal tárják fel a rendőrség hibáit, a homofóbiát és a társadalmi közönyt, amelyek mind hozzájárultak ahhoz, hogy Gacy áldozatai névtelenül tűnhessenek el.
A SkyShowtime új sorozata vizuálisan is lenyűgöző. A ’70-es évek Illinois külvárosait pontosan rekonstruálják, a képek fakó színei és hideg fényvilága pedig tökéletesen illenek a történet hangulatához. Az epizódok végén archív felvételek, fotók és emlékeztetők zárják le a részeket, felhívva a figyelmet a még mindig azonosítatlan áldozatokra és a veszélyeztetett fiatalok támogatásának fontosságára.
VERDIKT
A Devil in Disguise: John Wayne Gacy nemcsak egy újabb „true crime” sorozat, hanem érzékeny, drámai feldolgozása annak, hogyan válhat egy átlagosnak tűnő ember a gonosz megtestesítőjévé – és hogyan hagyhat mély sebeket egy egész közösségen. Michael Chernus hátborzongatóan jó, de legalább ennyire erősek azok a színészek is, akik az áldozatokat és hozzátartozóikat formálják meg. A sorozat ereje éppen abban rejlik, amit nem mutat meg: nem a gyilkosságok borzalmát, hanem a csendet utánuk. Ez a csend azonban sokkal ijesztőbb, mint bármilyen horrorjelenet. A Devil in Disguise nemcsak Gacy történetét meséli el, hanem azt is, hogyan siklott félre az emberi együttérzés – és miért kell mindig figyelni arra, ki rejlik a mosoly mögött.
Örökké veled? / Eternity > Bemutató ideje: december 4.
