A Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság című rajzfilm sztorija nagyon röviden annyi, hogy Shrek ravasz macska barátja egy varázslatos csillagot keres, ami képes meghosszabbítani az életet, de ez persze tényleg csak egy tömör összefoglaló, mert miközben keresi(k) a csillagot, számos mély témát érintenek a készítők. Csizmás kandúr 2011-ben visszatért saját rajzfilmmel, káprázatos animációk és erőteljes akciók jellemezték azt a mesefilmet, de érezhetően elkéstek azzal a filmmel, mert a mesevilág már nem volt olyan érdekes a nézők számára. Majd a spin-off után a Netflix csapott le egy animációs sorozatra, ami megint csak felemásra sikerült, éppen ezért sokan szkeptikusan fogadták a bejelentést, hogy Csizmás kandúr visszatér az utolsó kívánságával.
Amikor 2001-ben bemutatták a Shrek első részét, igazi animációs szenzációnak számított a DreamWorks Animation produkciója, ami egyszerre világított rá a régi rajzolt rajzfilmek problémáira, s nyitott utat a CGI-animációs korszak előtt. A Shrek egy mesefigurákkal benépesített mitikus országot mutatott be, de jóval több volt annál, mert miközben a gyerekeket szórakoztatták a főszereplők, a felnőtteknek is üzentek a mesén keresztül. A második részben debütáló Csizmás Kandúr népszerű mellékszereplőnek bizonyult.
A film kezdetén Kandúr ugyanolyan pimasz, mint mindig, magabiztos a kardforgatásban, és végtelenül bátorságáról tesz tanúbizonyságot. Ám amikor először egy hatalmas fenevaddal leszámol, majd meghal, rájön, hogy mint minden macskának, neki is csak kilenc élete van – és a nyolcadik életét épp most herdálta el. Hirtelen kénytelen szembenézni saját halandóságával, de talán meghosszabbíthatja az életét. Kandúr nyeregbe száll, hogy visszaszerezze az életét, mert a Fekete-erdő mélyén elrejtettek egy Kívánságcsillagot, amivel életeket nyerhet. Egykori társa, Puha Mancs Kitty (Salma Hayek) és egy imádnivaló, nem túl okos kutya, Perro (Harvey Guillen) társaságában nekivág ennek az odüsszeiának – nyomukban másokkal, akik szintén maguknak akarják megszerezni a csillagot, mint például a hiú, gonosz Jack Horner (Mulaney).
Joel Crawford rendező (A Croods: Egy új kor) szembeállítja Kandúr nagyképűségét azzal, hogy főhősünk egyre inkább rájön arra, hogy nagyképűsége nagyrészt azon a téves meggyőződésén alapul, hogy nem kell aggódnia a halál miatt. (Kandúr abban a hitben volt, hogy még durván öt élete maradt, és könnyelműen elfelejtette számon tartani, hányszor halt meg.) A Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság című rajzfilmre úgy tekinthetünk, mint egyfajta dicshimnuszra az élet megbecsüléséhez, valamint egy kommentárnak arról, hogy mi az igazi bátorság. Kandúr most, hogy tudja, hogy a következő halála lesz az utolsó, szembetalálja magát az igazi félelemmel, különösen, miután üldözőbe veszi a könyörtelen fejvadász, a Nagy Rossz Farkas (Wagner Moura).
A film látványtervezése (Nate Wragg felügyelete alatt) és látványvilága gyakran csodálatos, az animátorok időnként szürreális, színes és néha vizuálisan innovatív – különösen azt emelnénk itt ki, amikor az akciójelenetekben lecsökkentik a képkocka/másodperc számot -, hiperélénk birodalmakat teremtenek, ahol Kandúr különböző aljas ellenségekkel találja szemben magát. Sajnos a Shrek-univerzumon belüli új mesebeli karakterek leleplezése ezen a ponton már kissé fárasztó. (Florence Pugh “Goldi” hangját szinkronizálja, aki a Három medve bűnöző családjával lóg, a Mama és Papa Olivia Colman és Ray Winstone hangján szólal meg.) De Az utolsó kívánság színes, hangulatos külseje legalább kárpótol a történet fantáziátlanságáért.
És mégis, amikor már azt gondoltuk, hogy mindent megtanultunk a rajzfilmekből, bármennyire is biztos minden mesefigura élete, a Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság a legnagyobb hatást azzal éri el, amikor azt sugallja, hogy a Shrek univerzumában szereplő összes elbűvölő mesebeli lénynek a sorsa valójában az, hogy meghaljon, és a haláluk nem biztos, hogy hősies vagy akár izgalmas lesz. Némelyikük szomorúan és magányosan hal meg, és arra gondol, mi lehetett volna.
VERDIKT
A film nagyszerű, de Banderas szinkronhangjával válik igazán szórakoztatóvá. Az utolsó kívánság egy cowboy utolsó kalandjáról szól, nagyon érett témákkal, amit a 3D-s és 2D-s effekteket vegyítenek – ami formabontó -, lenyűgöző animációk, valamint a festői stílus kísérletében, ettől lesz olyan egyedi, és különleges a DreamWorks Animation legújabb produkciója.
Szólj hozzá!