A PlayStation volt főnöke keményen bírálta az Xbox Game Pass modellt

Nem mindenki osztja az Xbox Game Pass előnyét, sokak szerint árt a piacnak.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 3 perc
Forrás: Xbox

Az Xbox Game Pass évek óta az egyik legforróbb vita tárgya. A játékosok szerint a legjobb ajánlat a piacon, mások viszont veszélynek tartják a jövőre nézve. Most Shawn Layden, a PlayStation korábbi vezetője ismét megszólalt a témában – és finoman szólva sincs elragadtatva a Microsoft előfizetéses rendszerétől.

„Nem értéket teremtenek, hanem bérmunkát végeznek”

Layden a Gamesindustry.biz internetes lapnak adott interjúban arról beszélt, hogy szerinte a Game Pass és a hasonló modellek hosszú távon ártanak a fejlesztőknek. „Nem gondolom, hogy ez igazán inspiráló a játékfejlesztőknek. Nem arról van szó, hogy értéket teremtenek a piacon, ami aztán berobban, profitot hoz és sikert. Inkább olyan, mintha órabérben dolgoznának: ‘kifizetsz X dollárt, megépítem a játékot, és felrakod a szervereidre’” – fogalmazott.

Layden hozzátette: szerinte a „játékok Netflixe” koncepció veszélyes, mert a fejlesztők így kvázi „bérszolgává” válnak, akiknek nincs valódi beleszólásuk abba, hogyan hasznosul a munkájuk.

Vannak, akik szerint viszont életmentő a Game Pass

Nem mindenki ért egyet Laydennel. A Citizen Sleeper készítője például azt nyilatkozta, hogy a Game Pass nélkül esélyük sem lett volna folytatást készíteni. A The Falconeer fejlesztője, Tomas Sala pedig tavaly úgy fogalmazott: a Microsoft korrektül fizet, és a hatalmas közönség miatt inkább pozitív a hatása az indie stúdiókra.

Elemzők szerint ráadásul a piac nagyobb fenyegetése nem is az Xbox Game Pass, hanem a hatalmas élő szolgáltatáson alapuló videójátékok, mint a Fortnite vagy a Call of Duty, amelyek sokkal több figyelmet és pénzt szívnak el az új címektől.

A vita nem csitul

Míg a játékosok többsége örül az első napos megjelenéseknek – hiszen minden új Xbox-exkluzív és számos third-party játék azonnal elérhető –, addig a szakma még mindig megosztott. Layden szerint a Game Pass hosszú távon a kreativitás rovására mehet, mások viszont úgy vélik, éppen hogy új lehetőséget ad a kisebb stúdióknak.

Úgy tűnik, a „Netflix a játékoknak” modellről még sokáig fognak vitázni: a játékosok kedvelik, de a fejlesztők és iparági szakértők között egyre élesebb a törésvonal abban, hogy ez valóban fenntartható jövőt jelent-e a gaming számára.

Fortnite Marvel
Forrás: Epic Games

Wide Screen Logo

CÍMKÉK:
Cikk megosztás
×