A Microsoft 30%-os nyereséget követel az Xbox-stúdióktól – ez áll a leépítések, az árnövekedés és az exkluzívok végét jelentő döntések mögött

Egy friss jelentés feltárta, miért zuhant ekkorát az Xbox-részleg az elmúlt hónapokban – és úgy tűnik, a válasz a pénzügyi elvárásokban rejlik.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 4 perc

A Bloomberg oknyomozó riportja szerint a Microsoft vezetése arra utasította az Xbox Studios fejlesztőit, hogy legalább 30%-os profitmarzsot érjenek el – ez pedig jóval meghaladja az iparági átlagot, ami 17–22% körül mozog. Az új célkitűzés drasztikus következményekkel járt: tömeges elbocsátások, projektek törlése, árnövelések, valamint a korábbi exkluzivitási politika feladása mind ebből fakadnak.

A nyereségvágy áldozatai: stúdiók, fejlesztők és játékosok

A Bloomberg cikke szerint az elmúlt két évben több ezer dolgozót bocsátottak el a Microsoft gamingrészlegéről, miközben olyan nagy múltú projekteket kaszáltak el, mint a Rare Everwild, a The Initiative Perfect Dark rebootja vagy a ZeniMax Online Project Blackbirdje. A The Initiative stúdiót teljesen bezárták, és a tavalyi év során megszűnt az Arkane Austin (Redfall) és a Tango Gameworks (Hi-Fi Rush) is – mindkét csapat a Bethesda-felvásárlás után került a Microsoft kezébe.

Ezzel párhuzamosan jelentősen emelkedett az Xbox Series X és S konzolok ára, valamint az Xbox Game Pass Ultimate előfizetés díja is, amelynek havidíja most már 29,99 dollárba kerül az előfizetőknek. A Microsoft korábban megpróbálta 80 dollárra emelni a játékok árát, de a rajongók tiltakozása miatt (például az The Outer Worlds 2 kapcsán) visszalépett 70-re – legalábbis egyelőre.

A pénzügyi döntések mögöt alighanem fontos szerepet játszott az Activision felvásárlása is, amelyre egy halom pénzt elköltött a redmondi techóriás. A jelentése szerint az új, 30%-os célkitűzést Amy Hood, a Microsoft pénzügyi igazgatója vezette be 2023 őszén, közvetlenül azután, hogy a vállalat 69 milliárd dollárért felvásárolta az Activision Blizzardot. A döntés célja az volt, hogy a gamingrészleg gyorsan megtérítse a hatalmas beruházást – ám ezzel egy időben a kreatív, kísérletező projektek háttérbe szorultak.

Miközben a Sony PlayStation-részlege a legutóbbi pénzügyi negyedévben 16%-os profitot ért el, az Xbox az elmúlt hat évben 10–20% közötti sávban mozgott – így a 30% irreálisan magasnak tűnik. A belső források szerint a cél most az, hogy a Microsoft az „olcsón előállítható, biztosan nyereséges” címeket helyezze előtérbe, miközben a hardverüzletágat „alaposan újragondolják.”

Vége az exkluzív korszaknak

Sarah Bond, az Xbox elnöke nemrég megerősítette, hogy a következő generációs konzol „nagyon prémium, csúcskategóriás élmény” lesz, de egyben azt is kijelentette, hogy az exkluzív játékok koncepciója elavult. Ez a filozófia már most látszik: a Microsoft első féltől (vagyis a belső stúdiók) származó címei sorra jelennek meg PlayStationre is.

A Microsoft hivatalos közleménye szerint a vállalat „a kreativitás, az innováció és a fenntarthatóság egyensúlyát keresi,” és nem minden projekt esetében azonos a profitelvárás. Mégis, a döntések hatása egyértelmű: a fejlesztők szerint az Xbox ma már nem arról szól, hogy megvalósítsák az új ötleteket, hanem egyre inkább a pénzügyi mutatók fogságába esik, és csak a hasznos a fontos.

Az iparág szakértői attól tartanak, hogy ha ez a trend folytatódik, az Xbox elveszítheti legnagyobb értékét – a merész, kockázatos kreativitást, amely valaha megkülönböztette a Microsoftot a többi kiadótól.

Xbox
Forrás: Xbox

Wide Screen Logo

CÍMKÉK:
Cikk megosztás
×