A Disney 2026-ban a teljes büdzsé felét már sportra költi

Egy milliárddal többet költ jövőre a Disney új tartalmakra, de ennek a fele az ESPN sportműsorai megy el.

Faragó Dániel
Olvasási idő: 6 perc
Forrás: Disney

A 2026-os pénzügyi évben másként ossza szét a Disney a felhasználható büdzsét, mint a korábbi évben. 2026-ban összesen 24 milliárd dollárt költenének új tartalmakra, de ennek a fele sportra menne el, a másik 12 milliárd jutna új filmekre, sorozatokra és hasonló szórakoztató tartalmakra. A vállalat pénzügyi igazgatója szerint a teljes büdzsé növekszik, de a Disney a jövőben nem fog olyan mértékben költeni új tartalmakra, mint korábban, ahol sokszor túltermelés jelentkezett.

A Disney sokkal nagyobb mértékben fektet a sportba, de vajon a hagyományos filmek kárára?

Hugh Johnston, a Disney pénzügyi igazgatója beszélt a Telecom Summit eseményén a vállalat jövőbeli terveiről, írta a Variety cikkében. 2025-höz képest 1 milliárd dollárral emelik meg az éves büdzsé keretet, így 2026-ban 24 milliárdot költenének összesen új tartalmakra. Viszont ennek a felét, 12 milliárdot a sporttal kapcsolatos műsorokra, míg a másik felét költenék szórakoztató (film, sorozat, egyéb) tartalmakra. Ez alapvetően új felállás és szembemegy a Disney korábbi költségkezeléseivel.

„Úgy gondolom, hogy ez a felosztás a jövőben is megmarad”, bár a szórakozásra fordított kiadások „talán valamivel gyorsabban növekednek majd, mint a sportra fordítottak” – mondta Johnston. A Disney bizonyos piacokon többet kíván befektetni a helyi tartalmakba, tette hozzá: „Jogunk van a Disney-tartalmakkal sikert aratni, de ezt helyi tartalmakkal kell kiegészítenünk. Tehát a stratégia nagyban erre irányul.”

Ugyan a büdzsé emelkedik jövőre, de egyes területeken közel sem fognak úgy költekezni, mint a korábbi években. A Disney rengeteget fektetett a streamingbe a Disney+ indulásánál, hogy felvegyék a harcot a többi szolgáltatóval. Szinte ontották a streamingre a sorozatokat, tartalmakat, de ennek már vége. A 2022-es pénzügyi évben még 33 milliárd dollárt költöttek, ezt mostanra jócskán lecsökkentették, mely egybevág Bob Iger vezérigazgató költségcsökkentő és racionalizáló intézkedéseivel. A mennyiség sok esetben a minőség rovására ment, elég csak megnézni a Marvel és Star Wars sorozatok (vagy filmek) nagyon hullámzó minőségét az elmúlt években.

„Sokan túltermelték a tartalmakat”, kommentálta Johnston, megjegyezve, hogy „nem voltunk elégedettek” az akkoriban megjelenő tartalmak minőségével. Johnston szerint a Disney teljes tartalomra fordított kiadásai nem fognak gyorsabban növekedni, mint a közvetlenül a fogyasztóknak értékesített termékekből származó bevételei, amelyeknek az elkövetkező években kétszámjegyű növekedését szeretné látni.

A kérdés csak az, hogy a másik 12 milliárd dollár vajon elég lesz a többi film, sorozat és szórakoztató tartalom gyártására? Ezzel kapcsolatban úgy tűnik a Disney a jövőben kevesebb, de inkább minőségibb tartalmat vár el, szemben a korábbi évek túl sok tartalmaival mind a streamingen, mind a moziban.

Az ESPN kiemelkedő szerepet kap a Disney+ kínálatában

Johnston szerint új irányt jelölnek ki a streaming ágazatukban. Az eddigi stratégia az volt, hogy minél több előfizetőt nyerjenek meg a Disney+ és a Hulu esetében, mely idén szeptemberre elérte világszinten a 195,7 milliót és még mindig van lehetőség tovább növekedni.

A pénzügyi igazgató viszont elismételgette Iger szavait, miszerint a „Disney+-nak meg van a lehetősége, hogy lehetőségeket kínáljon a kereskedelem és a játékok terén.” A Disney+ jövőjét úgy képzelik el, mint egyfajta portál, ahol a fogyasztó bármilyen módon kapcsolatba léphet a Disney tartalmaival.

Johnston szerint ezért is fontos, hogy a Hulu és a Disney+ hamarosan teljesen egyesül. Ebben nagyon fontos szerepet kap majd a sportműsorokat magába foglaló ESPN is, melynek többségét a Disney birtokolja. Az ESPN Unlimited egy különálló streamingként indult el augusztusban, amellyel kapcsolatban Johnston pozitív számokat lát. A szolgáltatás sportok és fogadások funkcióival egy olyan termék a sportrajongók számára, amely „interaktívabb, mint a tévénézés” – mondta.

Az ESPN számos népszerű sportműsor jogait birtokolja, beleértve az NFL-t, NBA-t és a női labdarúgást. 2025 augusztus 5-én az ESPN felvásárolta az NFL Media divíziót, illetve november 19-én jelentették be, hogy a Netflix, az ESPN és az NBCUniversal hárman együtt partneri megállapodást kötnek a baseballt magába tömörítő MLB-vel, komoly versenyt állítva a sportműsorok streamingjén.

A Disney a múlt héten közzétett 2025-ös pénzügyi negyedik negyedéves eredményeiben arról tájékoztatta a befektetőket, hogy továbbra is jó úton halad afelé, hogy az elkövetkező két évben kétszámjegyű növekedést érjen el az egy részvényre jutó nyereség terén.

A 2026-os pénzügyi évre vonatkozóan a Disney 10%-os működési árrést jósol a Disney+ és a Hulu számára, amit a streaming szolgáltatások folyamatos növekedése és a közelmúltbeli áremelések táplálnak. A szórakoztatóipari szegmens egészét tekintve a vállalat kétszámjegyű százalékos szegmens működési jövedelem növekedést prognosztizál, „a második félévre súlyozva”. A szeptemberi jelentésben a Disney streaming eredményei felülmúlták a Wall Street elvárásait, miután a Disney+ 3,8 millió új előfizetőt szerzett. Eközben a vállalat streamingből származó bevétele 8%-ot emelkedett, mely 6,25 milliárd dolláros többletbevételt jelent.

Disney Plus

Wide Screen Logo

Cikk megosztás
×