Vitán felül a tavalyi év legnagyobb nyertese volt a Baldur’s Gate 3. A Larian Studios új szerepjátéka igazi sláger lett, amely nem csak a játékos számban, hanem a kritikai elismeréseken is látszott. A csapat tavaly már tarolt a Golden Joystick és a The Game Awards díjátadókon. Utóbbin a Baldur’s Gate 3 nyerte el az év játéka díjat, azonban a színpadra felhívott vezérigazgató, Swen Vincke nagyon rövid időt kapott és nem tudta elmondani beszédét, amelyet később az X-en volt kénytelen megosztani.
A Larian vezérigazgatója korábban is kritikus hangnemben beszélt a játékipar gondjairól és óriásairól, és nem volt rest elmondani azt sem, hogy az ő játékuk, filozófiájuk miért tér el a AAA mostani trendjeitől. Február 15-én tartották a 27. DICE Awards díjátadót, ahol a Baldur’s Gate 3 ismét tarolt. Többek között olyan díjakat nyert el a játék, mint a legkiválóbb történet, az év RPG-je, legjobb játékdizájn, legjobb játékrendezős és az év játéka díja.
A stúdió képviselői a díj átvételekor most sokkal hosszabb időt kaptak, amivel ők éltek is és hamar rátértek a kényelmetlen témákra. Szóba kerültek a játékipart sújtó leépítések is. Csak 2023-ban közel 16 ezer játékipari dolgozót bocsájtottak el olyan nagy játékkiadóktól, mint az Electronic Arts, a Ubisoft, az Xbox Game Studios, az Activision Blizzard vagy az Embracer csoport. Michael Douse, a Larian kiadásért felelős igazgatója a következőket mondta ezzel kapcsolatban.
Nagyon szerencsések vagyunk. Rengeteg rivaldafényt kaptunk – mások nem ilyen szerencsések. Ez egy igazán emberi iparág, és néha nagyon rosszul mutatjuk meg a fejlesztőknek, hogy mennyit érnek… ez egyfajta elefánt a szobában, különösen, ha körülvesz minket ez a bőség.
Michael Douse
Majd így folytatta:
Sok-sok embert elbocsátottak az év elején. Szeretném, ha tudnátok, hogy mindannyian tehetségesek vagytok, és hogy számítotok, és hogy ti vagytok ennek az iparágnak a jövője. Ne hagyjátok, hogy ezt a lángot a kollektív hibáink kioltsák… mint iparág kitartunk.
Michael Douse
Ezután David Walgrave, a Larian gyártásért felelős vezetője vette át a mikrofont, aki elkezdte a kritizálni a AAA szegmensben uralkodó monetizációs trendeket.
Mi arra kérünk, hogy csak egy árat fizess a játékért, és ennyi – életed végéig a tiéd lehet. Nincsenek részvényeseink, de nem is gondolunk rájuk. Van egy kifejezés a holland nyelvben – »az őszinteség tart a legtovább«, vagy valami ilyesmi. Nem olyan döntéseket hozunk, amelyekben azt gondoljuk, hogy »ez hozhatja nekünk a legtöbb pénzt«. Hosszú távon a közösségépítés, a játékosbázis építése, a ténylegesen szórakoztató játékok építése hozza a legtöbb pénzt, ennyi az egész.
David Walgrave
Egyértelműen arra utalt, hogy a játékiparban a nagy kiadók elsősorban a részvényeseiknek, befektetőiknek akarnak megfelelni manapság és csak utána a játékosoknak. A Larian ugyan nem egy nagy játékkiadó, egy kis indie fejlesztőből vált AAA stúdióvá. Azonban némileg árnyalja a kijelentést, hogy azért nekik is vannak befektetőik. A PC Gamer összegyűjtötte, hogy a Larian Studios részvényeinek 30%-át a kínai játékóriás Tencent birtokolja, azonban ez nem akkora mennyiség, hogy érdemben beleszólásuk legyen a stúdió működésébe és döntéseibe. A Larian részvényeinek 70%-át továbbra is Swen Vincke és felesége birtokolják a cégben. Mindenesetre dicséretre méltó, hogy olyan stúdiók, mint a Larian még képesek felvállalni, hogy elsősorban a játékosoknak szeretnének megfelelni és nem a részvényeseknek. Nagy szükség van hasonló mentalitású fejlesztőkre a játékiparban. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Baldur’s Gate 3 sikere. Pontos adatunk nincs arról, hogy mennyi kelt el a szerepjátékból, a Business Insider becslései szerint akár 27 millió példányt is eladhattak belőle 2023-ban.
Szólj hozzá!