Egy megdöbbentő feltételezés szerint a kritikákat gyűjtő Rotten Tomatoes oldalon dolgozó kritikusok pénzt fogadhattak el a pozitív kritikákért és manipulálták a pontszámokat is. A vita középpontjában a Bunker 15 PR-cég áll, amelyet azzal vádolnak, hogy olyan kampányokat vezetett, amivel mesterségesen beleszóltak a kritikák alakulásába, és ebben érintett a Rotten Tomatoes is.
Mennyire lehet adni a kritikusok szavára?
A Vulture aprólékos oknyomozó riportjában látott napvilágot a megvesztegetési ügy, és ez a felfedezés minden bizonnyal lavinát fog elindítani a szórakoztatóiparban, hogy mennyire van létjogosultsága a kritikákat gyűjtő oldalaknak, amikor azok sokszor nem valós adatokat közölnek az olvasók felé. Már most vita robbant ki a közösségi médiában.
A Bunker 15, ami önmagát csak egy “intelligens technológiai reklámmotornak” nevezi, célként pedig azt fogalmazta meg, hogy összekapcsolja a filmkészítőket a “megfelelő” újságírókkal, hogy még szélesebb réteghez jutassák el a projektjeiket. Szerintük a közösségi média erejét és az online közösségi elkötelezettséget használják fel, hogy a filmeket olyan közönséggel hozzák összhangba, akik valószínűleg a legnagyobb szakértelemmel értékelik a produkciókat. Úgy tűnik azonban, hogy hiba került abba a gépezetbe, mert nem a kritikus szava, hanem a pénz volt a döntő.
A cikk szerint a Bunker 15-höz hasonló PR-cégek működési módszere messze túlmutat a hagyományos reklámstratégiákon. Állítólag kevésbé ismert vagy akár saját maguk által preferált kritikusokat kérnek fel, akiket később bevonnak, hogy rajtuk keresztül befolyásolják a Rotten Tomatoes pontszámait. Az elmúlt években a Rotten Tomatoes igazi mércének számított, ha filmek értékeléséről beszéltünk, s sokkal pontosabb képet festett egy filmről, mint a rajongók által ismert IMDb – legalábbis eddig ebben a tudatban voltunk.
Míg normál esetben egy 60% alatti pontszámot elérő filmet “romlottnak” bélyegeznének, az olyan cégek, mint a Bunker 15, aprólékos úton igyekezett javítani a pontszámokon, hogy idővel a “romlott” státusz átforduljon szép pirosba – azaz elismerést kapjon az oldalon, amivel a stúdiók jobb színben tűntethetik fel a filmjeiket.
A megnevezett PR-cég állítólag továbbra is keresi és toborozza azokat az ismeretlen kritikusokat, akik még még most is aktívan dolgoznak a Rotten Tomatoes kritikusai körében. A kritikusok állítólag kenőpénzt kapnak a pozitív kritikákért, ami ha beigazolódik, akkor örökre megkérdőjelezheti az oldal hitelességét, és akár az oldal hírneve is rámehet a vesztegetési gyanúban. Egyébként a Rotten Tomatoes szigorúan ellenzi a pénzzel ösztönzött kritikákat, ami azt jelzi, hogy a Bunker 15 állítólagos tevékenységei súlyosan sértik a platform alapelveit.
Szólj hozzá!