Christopher Nolan filmjei után sokszor vakarjuk a fejünket, és talán a legnagyobb fejtörést a 2010-es Eredet okozta. Egyfajta multiverzumot teremtettek a filmben, a központi cselekmény egy rablásra összpontosított, amely egy álomszerű valóság több szintjén történik, a végén pedig a főszereplő Leonardo DiCaprio sorsa látszólag boldog véget ér a családjával.
A film rajongói gyakran megkérdőjelezték, hogy pontosan mit is látnak a film utolsó pillanataiban, és kétkedtek, hogy a befejezés valós-e, vagy csak az álom egy másik szintje. Az Oppenheimer promóciós körútján a Wired kérdésére a legendás filmrendező próbált választ adni, hogy szerinte mit kell a nézőknek leszűrniük a film zárójelenetéből, amely mindenkit arra késztetett a bemutató után, hogy megkérdőjelezze, mi a valóság és mi nem.
Ezalatt azt értem, hogy az Eredet vége pontosan erről szól. Van egy nihilista nézete annak a befejezésnek, ugye? De az is, hogy továbblépett és a gyerekeivel van. A kétértelműség nem érzelmi kétértelműség. Hanem intellektuális a közönség számára.
Christopher Nolan
Mint sok más film, az Eredet is nagyobb figyelmet igényel a nézőktől, hogy lépést tudjunk tartani a cselekménnyel. Annyi csavar van a cselekményben, hogy csak többszöri újranézés után kezdtük megérteni, hogy mit akar mondani a film, és a filmben található jelenetek közül melyek valósak és melyek épülnek a tudatalattira.
Valószínűleg sokan konkrét választ vártak a rendezőtől, azonban Nolan szavai alapján Cobb utolsó jelenetét továbbra is mindenki szabadon értelmezheti, ahogy akarja, és bár lesznek, akik elégedettek lesznek a rendező válaszával, hogy tudják, Nolan hogyan akarta lejátszani a jelenetet, akadnak majd olyanok is, akiket nem győzőtt meg arról, hogy mit láttak, és az mit jelent.
Szólj hozzá!