Guillermo del Toro: „Inkább meghalok”, minthogy mesterséges intelligenciát használjak a filmjeimben

A rendező, aki mindig a kézzel fogható varázslatot választotta, most nyíltan elhatárolódott a filmes AI-forradalomtól.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 3 perc

Miközben egyre több filmes – köztük Paul Schrader és George Miller – lelkesedik a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekért, Guillermo del Toro teljesen más véleményen van. A faun labirintusa és A víz érintése rendezője határozottan kijelentette, hogy soha, semmilyen körülmények között nem fog AI-t használni a filmjeiben – még az élete árán sem.

„Inkább meghalok, mint hogy AI-t használjak”

A Netflix Frankenstein című promóciós körútján del Toro az NPR-nek nyilatkozott, és egyenesen kijelentette:

A mesterséges intelligencia, különösen a generatív AI, nem érdekel, és soha nem is fog. 61 éves vagyok, és remélem, hogy addig sem fog érdekelni, amíg meg nem halok. A minap valaki megkérdezte tőlem e-mailben, mi az álláspontom az AI-ról. A válaszom rövid volt: inkább meghalok.

Guillermo del Toro

A rendező szerint nem maga a technológia a probléma, hanem az a „természetes butaság”, amellyel az emberek használják. Szerinte a modern technológiai világ ugyanazzal az arroganciával viselkedik, mint Victor Frankenstein a regényben – teremt, de nem gondol bele a következményekbe.

Frankenstein és a technológiai gőg párhuzama

Del Toro elmondta, hogy Frankenstein című filmjét nem AI-paródiának szánta, de a hasonlóság szándékosan benne van: „Victor gőgje, aki vakon hoz létre valamit, anélkül hogy átgondolná a következményeket – nos, ez pontosan olyan, mint amit ma a techguruknál látunk.”

Érdekes ellentmondás ugyanakkor, hogy del Toro új filmje látványvilágában rendkívül polírozott, szinte digitálisan tökéletes, ami sokak szerint akár mesterséges intelligenciával is készülhetett volna. A rendező viszont ragaszkodik hozzá, hogy az emberi kéz és érzelem nélkül a művészet elveszíti a lelkét.

„A művészet a hibákból él”

Del Toro szerint az igazi művészetet az emberi esendőség teszi különlegessé: „A művészet mindig a káoszból, az érzelemből és a hibákból született. Nem hiszem, hogy bármilyen AI képes lenne ezt utánozni. Az csak egy utánzat lenne – lélek nélkül.”

Miközben Hollywood egyre inkább az automatizálás és a mesterséges kreativitás felé halad, del Toro kitart a kézműves filmkészítés mellett – és ezzel ismét bebizonyítja, hogy a technológiai trendek közepette is maradt hely az emberi léleknek a vásznon.

Wide Screen Logo

Cikk megosztás
×